Latmask
Vi fick ett körsbärsträd idag som planterades. Min son fick det i dopgåva av sin gudfar. Det heter Stella och något som stoår för sötkörsbär, primus avera tror jag det hette. Har letat överallt här och på google, men kan bara få fram info om att de kan bli allt mellan 2 meter till 20 meter höga(??) och att det finns massor av olika sorter, men detta är den enda info vi fick. Inte ens på handelsträdgården där den köptes visste biträdet hur högt det skulle bli...

Det skulle ge söta bär i augusti, redan första året tydligen. Det var ca 2 meter högt nu när det köptes och planterades.

Hur ska jag göra för att få reda på mer? Jag vill veta hur stort det blir när det är "färdigt".

Dåligt att inte ens försäljaren visste... vad är det egentligen.. mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Prunus avium är det nog som står det är det vetenskapliga namnet för sötkörsbär.

Hurpass stort trädet blir beror på vilken grundstam man ympat sorten på. Står det inget är det troligtvis satt på en vanlig grundstam av Prunus avium och då kan trädet bli jättestort med tiden.
I handeln numera brukar man kunna köpa pysslingsträd och då är det ympat på Gisela 5 men då brukar det stå på trädet.

Detta är vad ebeplant skriver om sorten Stella

STELLA, Zon I-III C
Summerland i Kanada
Trädet: Växer kraftigt med upprätt och bred krona.
Frukt: Stor, mörkröd. Köttet är rött, fast och sött. Frukten är hållbar.
Mognar: I augusti.
Jord/växtplats: Varma, näringsrika jordar med Ph 6.5
Användning: Ätbär
Övrigt: Självfertil
Latmask
Tack!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon