Full version: Mer info om krsbrstrd
Latmask
Vi fick ett krsbrstrd idag som planterades. Min son fick det i dopgva av sin gudfar. Det heter Stella och ngot som stor fr stkrsbr, primus avera tror jag det hette. Har letat verallt hr och p google, men kan bara f fram info om att de kan bli allt mellan 2 meter till 20 meter hga(??) och att det finns massor av olika sorter, men detta r den enda info vi fick. Inte ens p handelstrdgrden dr den kptes visste bitrdet hur hgt det skulle bli...

Det skulle ge sta br i augusti, redan frsta ret tydligen. Det var ca 2 meter hgt nu nr det kptes och planterades.

Hur ska jag gra fr att f reda p mer? Jag vill veta hur stort det blir nr det r "frdigt".

Dligt att inte ens frsljaren visste... vad r det egentligen.. mad.gif
sa, mlardalen zon 2
Prunus avium r det nog som str det r det vetenskapliga namnet fr stkrsbr.

Hurpass stort trdet blir beror p vilken grundstam man ympat sorten p. Str det inget r det troligtvis satt p en vanlig grundstam av Prunus avium och d kan trdet bli jttestort med tiden.
I handeln numera brukar man kunna kpa pysslingstrd och d r det ympat p Gisela 5 men d brukar det st p trdet.

Detta r vad ebeplant skriver om sorten Stella

STELLA, Zon I-III C
Summerland i Kanada
Trdet: Vxer kraftigt med upprtt och bred krona.
Frukt: Stor, mrkrd. Kttet r rtt, fast och stt. Frukten r hllbar.
Mognar: I augusti.
Jord/vxtplats: Varma, nringsrika jordar med Ph 6.5
Anvndning: tbr
vrigt: Sjlvfertil
Latmask
Tack!!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon