lolo
...nåja, då farligt är det väl inte, ville bara få lite uppmärksamhet! laugh.gif
Eftersom det första våren med trädgård för min del, är jag lite konfunderad över vad jag egentligen har i min trädgård här i Vännäs utanför Umeå. www.odla.nu/album/data/lolo/2162_p25655.jpg Tyvärr får jag inte in bilden av de förmodade tulpanlökarna här, men gå gärna in under "tillfälliga bilder i mitt fotoalbum.
Ina
Dom små blå är Scilla sibirica - Rysk blåstjärna. Tulpanerna vågar jag mej inte på att namna...smile.gif
lolo
Men det är tulpaner, Ina? Tack för ett snabbt svar! Hur ska jag göra med de som växer utanför rabatten? Har fullt utanför den på gräsmattan. Har de besvärliga rötter eller underjordiska knölar? Ni förstår att jag är helt ny inom detta område! tongue.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Fenja
Scillorna kan du låta sitta kvar i gräsmattan, de sprider sig och bildar med tiden stora blåa mattor! Om du vill flytta dem så kommer de från en liten lök, gräv djupt så att du får med den. Det fungerar bra att flytta dem precis när de blommat klart.
Mvh
Fenja
Maria i Helsingborg
CITAT
Hur ska jag göra med de som växer utanför rabatten? Har fullt utanför den på gräsmattan. Har de besvärliga rötter eller underjordiska knölar? Ni förstår att jag är helt ny inom detta område!    

Det är väl bara att njuta av dem? Nnär du sedan klipper gräsmattan kapar du bladen på lökarna och så ligger de och bidar sin tid tills nästa vår, då de dyker upp igen. Lökarna har inga rötter att tala om.

Jag undrar om det inte är luktvioler (de små bladen runt tulpanerna) du har som bonus.......

Är det inte spännande att se vad som kommer upp i en ny trädgård???? rolleyes.gif smile.gif
lolo
Jo, Maria, det är mycket spännande! Jag vill tacka er för bra och snabba svar! Tänkte bara det var så synd om jag har tulpaner bara i gräsmattan och inte i rabatten, om man kanske kan flytta dem till själva rabatten. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon