_weronica_
hej
Jag vill ha hjälp med hur man ska gå till väga med att odla sådanna planter.
Jag köpte fröna på internet på tradera men han jag fick dem av svarade inte på hur jag skulle gå till väga!!! Och jag undrar också om dom klara en vinter??? Hur ska jag göra då?? Ska jag plantera ut dem när dom blivit stora?? dör dim inte då på vintern???

Tack på förhand

weronica wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske lite sent att så physalis men peta ner dem snabbt (ofta sår man i feb-mars). Man odlar physalis precis som man odlar släktingen tomat. = man förkultiverar inomhus (physalis tar ca 3-4v på sig att gro). När det är varmt ute (som lägst runt +7) kan man plantera ut växterna. Vill man övervintra växterna gräver man upp dem innan det blir frost och förvarar dem svalt och ljust, de överlever inte utomhus. Vill man vara extra säker på att få rejäl skörd första året odlar man gyllenbär (Physalis grisea syn. Physalis pruinosa).
Tesa
Jag har övervintrat physalis i källaren..mörkt och ca 10 grader varmt...de började skjuta några bleka skott tidigt... men nu har jag ställt dem med ljus och då kommer det nya fina gröna skott...
Jag sådde dem från frukter jag köpt i butik
lisselbo
Jag klippte ner min planta i höstas, och har haft den stått i rumstemperatur på golvet nedanför ett akvarium.
Den har fått en skvätt vatten då och då.
När jag såg att den började växa igen ställde jag den framför ett fönster och började att vattna.
För tillfället så står den ljust och svalt, ca 16 grader, och den trivs riktigt bra.
mvh Marie
litauenodling
Min physalis har stått inne hela vintern och växer otroligt snabbt nu.

Jag sådde den från frukt i affären i slutet av förra sommaren. Helt fel tid, alltså. Men jag hoppas att den vill ge frukt ändå. rolleyes.gif

http://www.odla.nu/album/data/litauenodlin...2763_p25643.jpg
Eva St
Mina står svalt ca 10 grader och extraljus hela vintern och de kommer år från år
Muguet
Eva St.
Har du någon bild på dina Physalis ? är de verkligen fleråriga inte bara tvååriga?
Klipper du ner dem på våren?
Tappar de bladen på vintern? Om så är fallet är det då nödvändigt med extraljus?
Hälsningar Muguet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon