Full version: Änglatrumpet?
_weronica_
Hej
Hur ska jag gå till väga när jag ska odla en änglatrumpet från frö???
Jag får hem fröerna snat!!! så jag vill veta allt så snart så möjligt!!!

Tack på förhand

weronica wub.gif
Fenja
Du sår dem precis som man gör med de flesta fröer! Täck med ett litet lager jord och vattna igenom sådden. Plast med hål över sådderna, glöm inte att ta bort plasten varje dag en stund och lufta, annars kan det lätt mögla. Sätt inte för många frö i varje kruka så blir det lättare när du ska skola dem. Om skolning gör man när det kommit tre - fem karaltärsblad, de kommer efter de två första som tittar upp. Då skolar du ut en liten planta per kruka. Börja gödsla dem cirka fyra veckor efter omskolning och håll koll på hur rötterna utvecklas. När krukan börjar bli full med rötter ger du dem en ny. Fullvuxna exemplar vill ha gott om plats och alla änglatrumpeter älskar sol och mycket gödning.
Sök här på forumet så hittar du mycket information om detta. Glöm inte att söka även med än 30 dagar tillbaka så får du fler träffar.
Mvh
Fenja
pejori
PS.....dom tar lång tid på sig att gro...så ge inte upp wub.gif
Fenja
CITAT (pejori @ 16-04-2005, 20:56)

Tänker du på datura? För brugmansian frösår man väl inte? De jag satte kom upp inom en vecka ungefär, blå och vit datura. Men inte alla utan en del tittar fortfarande fram, veckor efter sådden.
Mvh
Fneja
Sollan
Mina änglar (brugmansia) grodde allihop. Jag skalade bort det yttre höljet innan jag sådde.
pejori
CITAT (Fenja @ 16-04-2005, 20:59)
CITAT (pejori @ 16-04-2005, 20:56)

Tänker du på datura? För brugmansian frösår man väl inte? De jag satte kom upp inom en vecka ungefär, blå och vit datura. Men inte alla utan en del tittar fortfarande fram, veckor efter sådden.
Mvh
Fneja

nix....jag menar burgmansian...köpte frön från rara växter
förra året...daturan var snabb, men burgmansian tog lååång tid på sig wub.gif wub.gif
Fenja
Ok, tack, då lärde jag mig något nytt igen! Weronica, du får tala om vilken sorts fröer du har, så får du bra hjälp.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon