Jag har en mängd hasselmöss i mitt täcklodlade grönsaksland, behöver jag bekymmra mig över detta? De har grävt en mängd gångar i landet och tycker det är härligt med allt hö och dylikt som ligger uppepå
Kan de göra skada längre fram när det finns en massa grönsaker i landet?
/Aurora
Gossen Ruda
18-04-2005, 07:44
Är det verkligen Hasselmöss???? Hasselmusen tillbringar sommaren uppe i träd och buskar men hela vintern sover den i sitt lilla bo, som kan ligga under marken men oftast i ett träd eller liknande.
kanske näbbmöss?
Jag är ganska säker på just hasselmöss, för katten fångade en (jag räddade den) och den hade stora svarta ögon och inte alls en lång nos som näbbmusen har. Vår katt sitter och fiskar med tassen under höet och får napp då och då... Och fullt med gångar är det i jorden under som sagt.
Hm, tänk om det är sorkarna som flyttat in, men att jag bara sett hasselmössen och trodde att de var dem som bodde där. Hade problem med en sork i höstas som grävde upp ett hörn av trädgården.
Köpte några små lökarpå trädgårdsmässan i Älvsjö som man planterar med jämna mellanrum runt trädgården och föser ut sorkarna med för de hatar dessa lökar. Har någon provat med dessa? Kanske fungerar på andra gnagare också?
/Aurora
var det en sådan?

Ja, det är likt. Är lite osäker på svansen, den ser lite plymig ut på bilden och jag är osäker om mina möss har en sådan svans. Jag får kolla lite noggrannare nästa gång jag får se en på nära håll.
/Aurora
Du får vara rädd om dessa små rara mössen. De är inte så vanliga längre.
Lars-Olof Arvids
18-04-2005, 13:58
Jag skulle gissa att det är skogsmöss eller sorkar du har. Svansen är ett bra kännetecken på vilken grupp det är. Hasselmusen är det enda musliknande djuret i Sverige som har en yvig svans, inte helt olik en ekorres. Som Ruda påpekar lever de mest uppe i träd och buskar och brukar inte alls gräva gångar i trädgårdsland. Alla andra gnagare har mycket lite hår på svansen. Hos möss och råttor är svansen ungefär lika lång som kroppen, medan den hos sorkar är betydligt kortare. Näbbmöss är det nog inte, men ser du sådana i trädgården bör du vara rädd om dem. De är nämligen inte alls släkt med riktiga möss och inte växtätare, utan lever av insekter och andra småkryp. Deras ämnesomsättning är mycket hög, så de måste nästan ständigt vara på jakt efter mat. Som skydd mot rovdjur har de en stark lukt som gör att t ex en katt som fångar en näbbmus ofta inte vill äta upp den.
Olle
När jag läser era svar så börjar jag tvivla lite på hasselmössen. Jag har tittat på bilder på skogsmöss och jag kan mycket väl ha tagit fel. Men om jag har förstått det rätt så gräver inte heller skogsmöss gångar i jorden. Därför tror jag att Sorken grävt gångarna i landet och skogsmöss har bara utnyttjat tillflyktsorten under höet.
Jag ska plantera mina "sork-lökar" så kanske de flyttar till lämpligare ställe istället, kanske till grannen
/Aurora
Vanliga husmöss kan vid tjänliga förhållanden föredra utomhusliv. Deras svans är i regel lika lång som kroppen och ögonen ser stora ut, speciellt om de är skrämda. Kroppen är smidig och grå till gråbrun. åkersorken är större och mer spolfomad ger tillockmed ett klumppigt intryck. svansen är som redan nämnts endast ca.entredjedel av kroppslängden.
Hasselmusen gräver som regel inga gångar i jorden, det står sork och husmusen för.
Lars-Olof Arvids
18-04-2005, 15:28
Efter lite sökande hittade jag den här texten på en sida från en naturskola:
"Skogsmössen gräver underjordiska gångar där det finns olika rum. Det finns till exempel både barnkammare och skafferi för matförrådet! De är inte så noga med vad de äter utan kan äta allt från nötter till daggmaskar".
http://www.natur.pedc.se/popup.asp?IDnr=618De flesta tycks vara överens om att skogsmöss inte är lika beroende av underjordiska gångar som sorkar och näbbmöss. Men för ett så litet djur är det alltid bra att ha ett hål att slinka ner i när man blir angripen!
Olle
Jag läste på en annan sida på nätet om att sorkens gångar var 10-15 cm i diameter (låter väldigt stort!), om det stämmer så är det inte sork jag har eftersom mina gångar snarare är 5 cm i diameter. Så kanske är det små skogsmöss jag har att göra med. Herre jösses om jag skulle råka stöta på en sådan där barnkammare när jag påtar i landet

.
Så hur ska jag bli av med dem, jag vill absolut inte skada dem på något vis och om jag försöker flytta dem så är ju risken att barnen blir kvar. Så det bästa är väll om de flyttar frivilligt, eller tror ni att vi kan samsas om grönsakerna? Jag kanske får mata dem vis sidan av hela sommaren
/Aurora
Gossen Ruda
18-04-2005, 16:04
Jag skulle vilja se den sorken som har gångar med den storleken. Låter som kaninstorlek. Hade du lagt hö över jorden? Riv bort den så blir landet inte lika populärt.
Några möss gör ju ingen skada. De kanske blir mat till nån trevlig uggla eller annan rovfågel.
Frida H
19-04-2005, 20:34
CITAT (Aurora @ 18-04-2005, 16:58)
Så hur ska jag bli av med dem,/Aurora
Sätt upp vindsnurror, de gillar inte vibrationerna som blir i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.