Full version: Klippa ner Clematis?
Ammi nybörjare
Hej,
I hörnet av vår tomt står en jättestor Clematis. I somras var den jättefin men nu när det varit vinter ser man hur den växt. Det står en meterhög stubbe i mitten och Clematisen har snurrat runt den och omkringväxande syrener. Alla kvistar är torra och det finns inget grönt på dem (än?). Nu undrar jag hur jag ska klippa ner den. Ska jag ta bort alla döda kvistar och "skräp"? Det skullle inte bli mycket kvar av Clematisen om jag tar bort allt dött och klipper efter marken, eller ska jag låta den vara? Kommer den igen eller kommer det växa ut grönt utanpå det andra? Jag fattar verkligen ingenting och det känns som jag står i en djungel och klipper av lianer utan att veta om det är bra eller inte. Kan ni hjälpa??
Tack för hjälpen
Mvh
Ammi nybörjare och helt förvirrad!
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror på vilken klematis det är, är det en sort som blommar på äldre ved (brukar blomma tidigt) så får du inga blommor ifall du klipper i den nu. Är det en klematis som blommar på årsskotten (blommar senare under säsongen) så brukar man kunna klippa hårt i den på våren. Men inga klematisar måste klippas så vet du inte låt den vara och se om den blommar sent eller tidigt, kanske fota den och lägg in bilder här och se om du får en identifiering.
kristerh
Jag skulle nog vänta och se vad det är för sort innan jag klipper,
de torra grenarna får nog liv när som helst wink.gif köp benmjöl o mata den med.
krister
Ammi nybörjare
Jag hittade två namnlappar när jag härjade runt bland kvistarna. På den ena står det "Clematis Jackmanii". Den blommar sent (VII-IX), det finnes ett tecken på lappen med en besärare med markeringen III efter - gissar att det betyder att den ska besäras i mars.
På den andra lappen står det däremot "Clematis Superba", blomning V-VI och beskärningssaxen är överkryssad.
Bilden på Clematis Jackmanii är blå, och Clematis Superba är rosa - men den Clematis som jag har hade vita blommor i somras, sent - så det vette sjutton om lapparna refererar till någora adra Clematis. Kanske försökte man plantera flera olika sorter och en tog sig och tog över..

Nåja, även om det ser risigt ut så följer jag ditt råd och väntar och ser vad som händer. Jag har tagit bort en del "ris" och låter reseten vara kvar. Hoppas jag inte har förstört något bara.

Vad gulligt att du svarade så fort förresten - har ni också haft en fin dag i Mälardalen?

Mvh
Ammi
Ammi nybörjare
Tack Krister! Låter otroligt att det ska bli liv i de där torra kvistarna men jag får ha tålamod. Varför är det bra med benmjöl förresten?
Trevlig kväll!
Anna200
Jag har en klematis som jag lät vara första året och den blev helt fantastisk med lila blommor som blommade i omgångar, men sedan blev det bara skräp. Gråa "bollar" med ludd som såg förskräckliga ut. Tittade man in i snåret såg man att inget gjorts på flera år vad gäller rensning. Det växte nytt över gammalt skräp. Året därpå krattade jag med krattan igenom alltihopa och rensade MASSOR av gamla grenar och annat. Gissa om jag blev snopen när den knappt blommade och bara blev grön. Den är nu visserligen ansad och tuktad, men i år får den stå som den är och det syns redan att det kommer skott. Gör man ett ingrepp får man vara beredd på utebliven blomning. rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Ammi nybörjare @ 16-04-2005, 21:28)
Varför är det bra med benmjöl förresten?

Benmjölet innehåller nån näring, som klematisen älskar, näringen utsöndras under lång tid, (hela säsongen).
krister
kristerh
Om den ena klematisen är en jackmanii så kan du klippa ner den helt nu på våren, den blommar på årsskotten.
krister
Betty
CITAT (Ammi nybörjare @ 16-04-2005, 21:25)
Jag hittade två namnlappar när jag härjade runt bland kvistarna. På den ena står det "Clematis Jackmanii". Den blommar sent (VII-IX), det finnes ett tecken på lappen med en besärare med markeringen III efter - gissar att det betyder att den ska besäras i mars.

Det betyder Beskärningsgrupp 3.
CITAT
På den andra lappen står det däremot "Clematis Superba", blomning V-VI och beskärningssaxen är överkryssad.

Det betyder att den inte ska beskäras utan bara putsas vid behov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon