Annlo
Mina föräldrar har precis varit på charterresa med ett stort resebolag. Mamma fyllde 65 år där nere så då ville vi ju uppvakta med en blomma och en flaska vin på hennes dag! Så jag betalade på ett resebolagskontor i Örebro i god tid innan! Mamma kom hem i dag och hon hade minsann inte fått några blommor eller nåt!!! mad.gif

Usch vad arg jag blir på sånt, tur att jag har kvittot kvar!!! De kan vänta sig besök av mig.... mad.gif sleep.gif

Annlouice
*Felix matte*
Så tråkigt! sad.gif
Syrran firade 60-års dagen utomlands och då funkade allt...
vin, middag och blomster nådde henne.

Tycker att du bör begära extra ersättning bara för att det gällde högtidsdag. mad.gif
kristerh
Sånt där kan man bli så förb på, har ni (mamma) fått någon kompensation wink.gif för det hoppas jag de ställer upp med.
krister
Annlo
Näe, jag ska besöka dem på tisdag men vet inte riktigt vad man kan begära i kompensation?
Vi betalade 315 kr och de vill vi ju ha tillbaka! Men sen då? Skadan är ju redan skedd?

Vad tycker ni?

Annlouice unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 21:28)
Näe, jag ska besöka dem på tisdag men vet inte riktigt vad man kan begära i kompensation?
Vi betalade 315 kr och de vill vi ju ha tillbaka! Men sen då? Skadan är ju redan skedd?

Vad tycker ni?

Annlouice unsure.gif

För min del så tycker jag att resebolaget ska bjuda din mor med sällskap på fin middag och så klart en maffig blombukett och skriftlig ursäkt för sitt klanteri.

Lycka till med besöket! wub.gif
Annlo
CITAT (Felix matte @ 16-04-2005, 21:31)
För min del så tycker jag att resebolaget ska bjuda din mor med sällskap på fin middag och så klart en maffig blombukett och skriftlig ursäkt för sitt klanteri.

Menar du det? Ja, jag är oftast rätt mild i tonen och har svårt att kräva min rätt men jag kanske ska ta i ordentligt?
Du tycker inte det är att ta i för mycket?? *ångesten kommer över mig*

Annlouice
Ina
Jag tycker också att du och din mor med sällskap är i er fulla rätt till en ordentlig kompensation. Du har beställt och betalat för en speciell tjänst till ett speciellt tillfälle och dom har klantat sej - det är ni som ska ha en speciell ursäkt för det! smile.gif Önskar också lycka till!!
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 21:37)

Menar du det? Ja, jag är oftast rätt mild i tonen och har svårt att kräva min rätt men jag kanske ska ta i ordentligt?

Annlouice

Absolut inte!
Tala om för dem hur ledsen din mor var pga utebliven uppvaktning och att hela resan miste "sin glans" för hon trodde att du/ni glömt bort högtidsdagen.
Jag har personligen aldrig behövt ta itu med sånt men eftersom en nära anhörig jobbar i ett av de största reseföretagen så vet jag att de inte är alltför "knussliga" när det gäller att kompensera för stora tabbar som ditt exempel ju är.
Stå på dig!
Annlo
Ja, Mamma blev ledsen i dag o grät när jag berättade att hon skulle fått blommor! sad.gif
Mest grät hon nog för att jag blev så besviken, men jag vet ju hur glad hon hade blivit om hon fått dem!
Och även fast hon sa att hon inte tänkt på det så tror jag nog att hon funderade lite, lilla mamma wub.gif sad.gif wub.gif

Ok *bröstar upp mig* !!!

Annlouice
Ina
Håller tummarna! Vet av egen erfarenhet att det kan vara jättejobbigt att gå och "vara besvärlig"... stå på dej, bli inte jättearg utan var bara bestämd och ta gärna till liiiite extra när du beskriver hur besvikna alla inblandade blev hellre än att tona ner det... om du förstår vad jag menar! smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 21:51)
Ja, Mamma blev ledsen i dag o grät när jag berättade att hon skulle fått blommor! sad.gif
Mest grät hon nog för att jag blev så besviken, men jag vet ju hur glad hon hade blivit om hon fått dem!
Och även fast hon sa att hon inte tänkt på det så tror jag nog att hon funderade lite, lilla mamma wub.gif sad.gif wub.gif

Ok *bröstar upp mig* !!!

Annlouice

Så klart hon har funderat men vill inte säga... så skulle jag också gjort... erkänner utan omsvep rolleyes.gif wub.gif

Sedan tycker jag att du ska fortsätta "brösta upp dig" och också tala om för dem hur ledsen din mor var och att hon grät när hon kom hem.

Fy vad jag blir både arg och ledsen sad.gif
Annlo
CITAT (Ina @ 16-04-2005, 21:54)
Håller tummarna! Vet av egen erfarenhet att det kan vara jättejobbigt att gå och "vara besvärlig"... stå på dej, bli inte jättearg utan var bara bestämd och ta gärna till liiiite extra när du beskriver hur besvikna alla inblandade blev hellre än att tona ner det... om du förstår vad jag menar! smile.gif

det är ju det svåra! Det är så lätt hänt att man säger att det är ok och jag vill alltid vara så trevlig och inte vara "jobbig kund".
Men nu är det ju befogat!!

Ja, jag ska rapportera hur det går!

Annlouice
Kathy
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 21:37)

Annlouice

Jag kan bara hålla med de andra som skriver.
De har tagit betalt för en tjänst som de inte utfört. Självklart ska du begära kompensation.
Du kan alltid ringa till konsumentvägledaren i din kommun och rådgöra om hur du ska gå tillväga.
Annlo
CITAT (Felix matte @ 16-04-2005, 21:58)
Så klart hon har funderat men vill inte säga... så skulle jag också gjort... erkänner utan omsvep rolleyes.gif  :wub:

Ja, man känner sin lilla mor wub.gif
När den tiden kommer för mig med mina barn kommer jag nog också att tänka på det!

Minns ni dansbandslåten där de sjöng "man hör bara ständigt -jag har inte tid" var det Sten och Standley (stavas det så?) som sjöng den?
*Gammelnalle, hallo, var ääär duuuu? vår egen låtmästare!*

Annlouice
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 22:04)
Minns ni dansbandslåten där de sjöng "man hör bara ständigt -jag har inte tid" var det Sten och Standley (stavas det så?) som sjöng den?

Annlouice

Den har jag biggrin.gif...gäller bara att hitta bland alla kassetter och cd:n tongue.gif
*Felix matte*
Hittade biggrin.gif Cd:n heter Dansparty Sten & Stanley
Låten [B]Jag har inte tid. Men... det är inte den låten du tänker på ... ifall du tänkte på den där mor satt och väntade på att barnen skulle kommma och hälsa på men det fanns aldrig tid till det.
Annlo
Ja visst är det den låten men hur går den???
Jag minns jag nåt med "Nej det gör ingenting, om det är nåt bara ring"
*trallar för fullt*

Åhhh.. jag minns inget mer just nu, den måste jag grunna på!

Annlouice
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 22:28)
Ja visst är det den låten men hur går den???
Jag minns jag nåt med "Nej det gör ingenting, om det är nåt bara ring"
*trallar för fullt*

Åhhh.. jag minns inget mer just nu, den måste jag grunna på!

Annlouice

Nej det är inte den låten... Nu hittade jag Vikingarnas Jag har inte tid men det är inte heller den fast de sjunger om mor som väntar... maken säger bestämt att det är Vikingarna som har "den rätta" låten.. den där mor sitter och väntar och barnen ringer och säger att de inte har tid.... jag kan också "höra" låten inom mig wub.gif men....
Vi fortsätter leta imorron.
*Felix matte*
Nu hittade maken den rätta låten...Den stora dagen
med Vikingarna... Börjar... En gammal kvinna går omkring och pyntar i sitt hus.. idag är hennes stora dag .....
Jasså säger du det... du kan inte komma ifrån.....
Annlo
Jamen precis!!! wub.gif rolleyes.gif
Visst är den fin!! Men så sorglig och säkert inte helt osann för många... wub.gif sad.gif

Tack för svaret nu slipper jag grunna på det!!

Då kan jag gå och lägga mig och ladda för tisdagens dust unsure.gif

Annlouice
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 22:49)
Jamen precis!!! wub.gif rolleyes.gif
Visst är den fin!! Men så sorglig och säkert inte helt osann för många... wub.gif sad.gif

Tack för svaret nu slipper jag grunna på det!!

Då kan jag gå och lägga mig och ladda för tisdagens dust unsure.gif

Annlouice

Sov gott och kom ihåg att inte känna dig underlägsen gentemot dem. wub.gif
gammelnalle
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 22:04)
CITAT (Felix matte @ 16-04-2005, 21:58)
Så klart hon har funderat men vill inte säga... så skulle jag också gjort... erkänner utan omsvep rolleyes.gif  wub.gif

Ja, man känner sin lilla mor wub.gif
När den tiden kommer för mig med mina barn kommer jag nog också att tänka på det!

Annlouice

är och jobbar.....
mad.gif sad.gif

biggrin.gif laugh.gif

men Agneta fixar ju det mesta... men här kan du få ett litet midi smakprov....

MEN!!! DANSBAND är INTE min grej...... Vi har ett coverband...

smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

men som inlägg i debatten: BEGÄR INGET!!! Men förklara hur lessen din mor blev...
LÅT resebolaget bestämma ersättningsnivån ( men om de kommer med ett skambud så anmäl dem...)
Annlo
Ja, jag tänkte ringa en kompis som jobbat på detta bolag i många år och fråga vad man kan förvänta sig och utgå i från att de erbjuder mig detta! JAG ska inte behöva kräva nåt kan man ju tycka!

Annlouice
gammelnalle
Du meddelar oss väl hur det går???

Den Stora Dagen

En gammal kvinna går omkring och pyntar i sitt hus
Idag är det hennes stora dag.
Hon har köpt kaffebröd och tårta som smyckats med små
ljus
och en likör av bästa slag.
Och när hon lägger på en duk, den finaste hon har,
så ringer det på hennes telefon.
Hon blir glad och lyfter luren och hör rösten på en
karl,
hennes allra yngsta son.

Jaså, säger Du det, Du kan inte komma från,
Du tog fel på vilken dag det var.
Nej, det gör ingenting, om det är något, bara ring,
för jag finns ju här var dag.

Hon tar fram finservicen, den med små violer på,
en kopp har visst en gång gått i kras.
Men hon tänker att det gör nog ingenting,
vi blir så få på mitt årliga kalas.
Och när kaffet kokar upp så ringer det på telefon,
och hon glömmer allt och springer därifrån,
och på ett ögonblick hon mister något av sin illusion
när hon hör sin äldste son.

Flera timmar drar förbi och dagen blir till kväll,
en trött gammal kvinna somnar in.
Hon har stått där hela daÆn och väntat sina barn
vid sin blommiga gardin.
Hennes kaffebröd finns var och tårtan där den står,
den visar hur barn kan överge.
Och när dottern ringer finns det inget mer att förstå,

då har ljusen brunnit ner.

pejori
gillar också vikingarna..nalle laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Annlo
Visst blir man lite ledsen i ögat när man läser texten.. sad.gif
Var hittade du den? Jag var ut på olika sidor och letade men hittade den ingenstans!
Du är ju för duktig, Gammmelnalle rolleyes.gif wub.gif

Förresten så pratade jag med en kompis som jobbat inom resebolaget i många år och han sa att om jag får något mer än pengarna tillbaka och en ursäkt så är jag duktig!
De lämnade så gott som aldrig någon kompensation för då skulle de få betala ut hur mycket som helst till alla som de glömmer!
Men då ska de ju ta bort tjänsten tycker jag! För som det är nu gör den ju mer skada än nytta!

Annlouice
pejori
det är en låt skriven av Benny Borg, och vikingarna har den på skivan"kramgoa låtar tio" smile.gif smile.gif
kristerh
CITAT (Annlo @ 17-04-2005, 09:23)
JAG ska inte behöva kräva nåt kan man ju tycka!

Annlouice

Dessvärre får du nog det wink.gif unsure.gif om de själva kommer på att du skall ha en kompensation så är det bra, men jag tror inte att det kommer att ske.
krister
Magnolia
En kund som klagar ger företaget en chans att rätta till sitt misstag och därmed få en nöjd kund igen som gärna återvänder och rekommenderar företaget till sin omgivning. En kund som inte klagar går hem, berättar för alla sina vänner hur dåligt företaget är och kommer aldrig tillbaka som kund.

Vilken sorts kund BORDE företaget föredra?
gammelnalle
CITAT (Annlo @ 18-04-2005, 16:59)
Visst blir man lite ledsen i ögat när man läser texten.. sad.gif
Var hittade du den? Jag var ut på olika sidor och letade men hittade den ingenstans!
Du är ju för duktig, Gammmelnalle rolleyes.gif  wub.gif

nej du JAG är inte duktig... jag letade själv som en galning... googlade och så.... men inget napp....

MEN ... man har ju kontakter (är ju elektriker.... sleep.gif smile.gif )
och vet man bara vem eller VAR man skall fråga så är alla dörrar öppna till information
(INTE SAMMA SAK som kunskap... Nota Bene)

Är med i en Amerikansk "group" där jag bara la ut följande:
CITAT
[Lyrics HQ]Swedish lyric Den stora dagen

By Vikingarna (The Vikings)

anyone please

gissa vad...
det tog drygt ett dygn....

OCH det hade inte funkat utan Agnetas hjälp med LÅTTITEL och GRUPP!!! så sänd henne ett tack!!!

CITAT
I guess this is it:

http://www.golyr.de/vikingarna/songtext/38...stora-dagen.htm

Vikingarna
Den Stora Dagen

VISST ÄR DET FANTASTISKT!!!! biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Men GE dig inte mot Resebolaget Annlo. Vill de inte ge en ärlig ersättning: DÅ skall du anmäla dem. Min point var att man alltid skall ge "motparten" en egen chans att reparera skadan INNAN man ställer krav.
Annlo
Nu ni, har jag varit där!

Som jag misstänkte så fick jag bara deras ursäkt och inget mer... mad.gif
Mannen som tog emot mig var trevlig och höll med mig i allt jag sa (han tordes väl inte annat!)...
Sen sa han att han inte kan göra något hur gärna han än ville men det jag kunde göra var att skriva en anmälan! Och SE, det hade jag en fix o färdig med mig!! Det hade han inte väntat sig... tongue.gif

Hur som helst så ska den behandlas i deras byråkratiska djungel ett par veckor sen får vi se....
Men får hon ingen kompensation då ska dom få se på annat! En sån service ska bara funka annars kan den läggas ned!!

Annlouice
kristerh
Om jag vore som du skulle jag vända mig till högre ort, de på kontoren har oftast inget mandat att fixa något, de gånger jag känner till att någon fått rättelse har vederbörande ringt till någon chef och begärt att få kompensation.
krister
Annlo
Fast jag tror att när de får en skriftlig reklamation så behandlas den inte på kontoret utan på högre ort!

Annlouice
gammelnalle
BRA!!!!

och OM de är dumma... tala om för oss VILKET bolag det är så skall vi ge dem dålig reklam.... smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Annlo
Nu har mamma fått svar från resebolaget! En LÅNG ursäkt och en blomster check på 100 kr.

Nåja, dom tog ju inte i, i överkant, när dom skickade med blomsterchecken men det var i alla fall något unsure.gif

Annlouice
pejori
ja det är ju inte samma sak, men rätt ska vara rätt laugh.gif laugh.gif
bra jobbat smile.gif
Reserv
CITAT (Annlo @ 03-05-2005, 21:09)
Nu har mamma fått svar från resebolaget! En LÅNG ursäkt och en blomster check på 100 kr.

Nåja, dom tog ju inte i, i överkant, när dom skickade med blomsterchecken men det var i alla fall något unsure.gif

Annlouice

Det tycker jag lät snålt. mad.gif Dålig stil i högsta grad.
Annlo
Jo, jag tycker det också! Men är samtidigt glad över att de skickade nånting för det är tydligen inte lätt att fått nåt över huvud taget...!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon