cosmic
Jag har förgäves försökt få tag i frö till 1-årig trädgårdsnejlika. Men i år verkar det vara kört! Kanske slog fröskörden fel förra året?
2-årig har jag, men jag vill ju ha blommor i år. Underbar blomma helt enkelt - stora, doftande.

Jag har skannat av en massa fröfirmor på nätet och kollat 4-5 stora trädgårdar, uan resultat. En del vet inte ens att det finns både 1- och 2-årig trädgårdsnejlika.
Någon som har tips på var man kan hitta dessa frön? Men det är kanske för sent att förså i alla fall nu? Jag kommer inte ihåg, men visst är det väl i februari-mars man behöver så dom?

Per
krukan
ettårig borstnejlika har jag, som jag köpte av impecta, men det är kanske inte samma sak?
cosmic
Borstnejlika är en _helt_ annan sak. Det finns massor av nejlikevarianter, men bara en trädgårdsnejlika! (OK, två då: 1-årig och 2-årig).
krukan
då vet jag inte...
Åsa, mälardalen zon 2
Impecta har ju Dianthus caryophyllus = trädgårdsnejlika
ex. på sorter
‘Enfant de Nice’
‘Benigna’

de båda står listade som 1-2åriga vilket borde betyda att sår man i jan-feb hinner de blomma första året sår man sent kan man få vänta till följande år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon