Full version: trädgårdslandet
annaliten
Jag behöver fylla på i trädgårdslandet och samtidigt jordförbättra. Hade tänkt mig att sätta i vanlig billig plantjord och barkmull. Nu såg jag att dessa båda innehåller tillsatt näring. Betyder det att man inte behöver gödsla ytterligare eller ska jag tillsätta kogödsel eller annat ändå huh.gif

Hur lätt är det att man övergödslar?
Det brukar inte växa så bra men jag har insett att jag snålar med gödseln. Förra året satte jag bara i kogödsel vid planteringen och sedan inget mer på hela sommaren. Hur ofta ska man gödsla och med vad? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Plantjord och barkmull innehåller inte näring så det räcker hela säsongen ifall det är grönsaker du odlar (man ska tillföra lika mycket som man tar bort = skördar). Allt beror på vad det är du tänkt odla. Är det grönsaker du odlar så brukar man gräva ner rejält med gödsel på våren och sedan när plantorna kommit upp en bit ger man mera exempelvis kan man lägga gräsklipp mellan grönsakerna som gödning. Själv kombinerar jag gräsklipp med nässelvatten som jag vattnar med ca 1 gång per vecka.

Använder man organiska gödselmedel brukar det inte vara så stora risker att det blir för starkt för växterna.

Även ettåriga sommarblommor kan behöva mera gödning under sommaren.

Är det perenner eller andra fleråriga växter kan det ofta räcka med gödning på våren. Efter midsommar bör man inte göda dessa växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon