Hannele
18-03-2003, 12:04
En spännande resa resa till tio olika länder i fyra olika världsdelar.
Boken ger också råd och metoder anpassade till svenska odlingsförhållanden och även lockande recept på hur de exotiska grönsakerna lämpligen tillagas.
En spännande forsättning till hennes bok ""Odla orientaliskt".
Kinesisk intensivodling är tydligen världens mest kretsloppsanpassade och högproduktiva odlingsmetod - passar även för odling av svenska grönsaker. En jordplätt på knappt tio kvm kan försörja en familj med grönsaker!
Ekologisk 'compact gardening'.
Som Lena Israelsson dock påpekar så får man inget riktigt skiftesbruk med intensivodling. Man tillför så mycket ny näring så det är inte så stort problem med utsugning, men endel sjukdomar kan det bli problem med, även om den höga biologiska aktiviteten i jorden lär minska problemen med sjukdomar.
Ingrid på Västkusten
18-03-2003, 12:28
Och jag kan itne hålla med mera :-)
bara lägg till Odla i kvadrat av Mel Bartholomew eller Karin Berglunds Så i Ruta....så har man nästan allt man behöver :-D
Om man läser böcker på engelska kan jag inte NOG rekommendera John Jeavons bok - How to grow more vegetable than you imagined on less land than you thought possible....
Sedan slår jag alltid et slag för Joy Larkcom - hon var först bäst och duktigast ;-) det är för engelska förhållanden men trots detta ovärderlig odlingsinformation :-D
mera sådana böcker samt mycket om permaculture etc ifårn
www.eco-logicbooks.com
De finns i England - bok-selektionen är super :-D
Hälsar ingrid