Ja, vi blev med trädgård för ett år sedan för första gången, och jag som har älskat allt som rör trädgårdar länge tänkte, glad i hågen, att i år ska jag minsann så lite grann själv!

Första gången alltså. Hade egentligen bara tänkt att så några få sorter, lite grönsaker och lite krasse, kanske någon perenn. Ja, man lägger ju alltid på lite extra frön bara ifall att, och de trivdes tydligen för nu står jag med ett kök fullt med växter som jag knappt vet vad jag ska göra med!
Min första fråga är: Jag bor i Alingsås, zon 3-4, när kan jag plantera ut mina förkultiverade växter?
Jag har inte haft möjlighet i år att ha någon extra belysning, och jag misstänker att det är därför plantorna är lite rangliga, men ska aklejorna verkligen se ut så här? De är knappt hanterbara! Kanske det blir bättre sen? Jag vet inte hur många jag bröt av när jag skulle sätta om dem...
Aklejor (Den ville inte låta mig visa bilden direkt i inlägget av ngn anledning...)
Fick veta i ett annat inlägg att jag bör toppa mina krasse-plantor, är det några andra jag ska göra det med också? Aklejor, backnejlikor pumpa, tomat, gurka, isbergssallad, broccoli, blomkål... Pumpor etc
Till sist, är det något annat jag bör tänka på? Har läst massor av böcker o.s.v. men det är ju inte samma som att göra det i praktiken...
Tack för hjälpen! Jag är glad att jag hittade till det här trevliga forumet!
MVH, Åsa!