Full version: vårbilder
andreas i uppsala
lite vårbilder som jag tog idag

ogräs
blommande buskträd
träd på G

blev lite misslyckat,
pingstlilja?

Carina Josefsson
Vilka härliga bilder! biggrin.gif
Äntligen vår!!!
amaira
OJ vilka fina bilder wub.gif !

Favoriten blev bilden på scillorna. Och den med tulpangrupperna utmed vägen. Härliga foton! Allihopa.
Dzad
Ahaja... vad är det för blåa blommor? Och var planteras det så där rikligt av dem? smile.gif
Fenja
De blå blommorna heter Scilla, Dzad, en rar liten lök som sprider sig med frö och blir till mattor i sinom tid.
Mvh
Fenja
Dzad
Ahaja...
Bra artikel för sådana som jag som aldrig planterat lökar:
http://www.odla.nu/artiklar/lokdags.shtml

Måste verkligen odla sådana lökar i höst...

CITAT
Tänk på att när blombladen har ramlat av skall fröanlagen knipsas av på de sorter (tulpaner, narcisser etc.) där fröbildning inte direkt önskas. Detta för att inte tära på lökens växtkraft. Den skall ju samla all kraft till löken för att orka komma igen till nästa år. Vildsorter däremot kan man låta bilda frö, då de kan sprida sig även genom frö.

Vildsorter? Alltså sådana som man hittat i skogen då eller?
Dessa scillor, för ett exempel, sprider sig med frö fastän de inte är vilda?
Om de sprider sig med frö... bildar den nya plantan en till lök då eller?
kerstin z5-6
De är planterade som lökar en gång , de förökar sig,både med frö och sidolökar till mattor om man har tur -och är långlivade
estet
Härliga bilder Andreas! Fotot du tycker var misslyckad (?) med scillan var ju den bästa! Härligt perspektiv! smile.gif
netaave
Rektorsvillans scillaprakt är en av Uppsalas häftigaste vårtecken. Blev lite besviken när jag cyklade upp för Carolina häromdagen, för scillorna mot Odinslund är borta!!!!!
Snart blommar Kungsängen också
Var där och spanade idag, det finns knopp redan.
jenilo
vilka fina vårbilder!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon