|
snofsan
16-04-2005, 23:09
Häng på. Vilka trädgårdsarbeten håller ni på med just nu? Hjälper någon till? Hur mår ni på kvällen när solen gått ner? --------------------------------------- Själv har jag gjort i ordning min liljebädd idag. Jag grävde upp den i höstas för att kunna dränera och blanda in kogödsel i jorden. Har fyllt igen gropen idag och och satt mina förvarade och inköpta lökar, ca 80 stycken. Min dotter hjälpte mig med planteringen av diverse nävor, flox, anemoner och dagliljor som jag haft jordslagna i spannar sen jag fick dem med posten. Min man och min son rensade bakom den södra stenmuren ( där jag brukar slänga allt trädgårdsavfall) och körde runt kompostjorden på gräsmattan för att plana ut alla gropar efter bland annat sorkar. De sista lökarna såg jag knappt. Klockan var då ca 21.oo. Nu är man rätt möööör
mamamaggan
16-04-2005, 23:46
Bor i Mälardalen och har inte börjat plantera något ännu. Men...... jobbar i sommarstugeträdgården gör man ju i alla fall d v s min man utför det vi kommer överens om att göra. Idag har han jobbat med att ta bort en sten vid parkeringsplatsen , flyttat på en löjtnantshjärta som kom lite fel i höstas, beskurit syrén och schersminbuskar samt gödslat dem med kogödsel. Klippt ner gamla torra " stolkar" i rabatterna och räfsat lite. Fikat ute , nere vid sjön, har vi också gjort. Underbart! Efter fikat planerade vi för morgondagen: - Röja på vår inglasade veranda så att vi kan börja ställa ut de övervintrade kryddorna , fuchsiorna och hängpelargonen. Vi ska också plantera de övervintrade liljorna och freeziorna i sina krukor och ställa dem där. - Klippa ner lite höga växter där vi kämpar för att få till en äng med vildblommor. Har delvis fått till den men en hel del jobb återstår så där ska han också röja för kommande frösådd av mandelblom, gulmåra,humleblomster,blåklocka och gulsporre. - Samla in lite kvistar o d för att elda på den erbarmliga stenen vid parkeringen på måndag. Vi brukar elda på stenarna och sedan spola dem med kallt vatten så att de spricker. Effektivt , och bränsle brukar vi ha eftersom vi tar ner träd lite nu och då. Sedan får vi vänta med jobbandet till nästa helg , min man ska jobba på sitt " vanliga " jobb resten av veckan. Tills dess får vi nöja oss med att planera.
fruberglund
17-04-2005, 10:01
Håller på och ska börja plantera mina krukade rosor från Rosenposten. Även mina nyinköpta Rododendon varav en blev planterad igår. Ska även göra ett stort köksland, ska bara köpa marktäckväv först. Jag markerar ut platsen, min man gräver (vill inte ta i för mycket eftersom jag är gravid) och jag planterar  Ett mycket bra samarbete  Idag är det strålande väder så idag blir det rätt mycket trädgårdsjobb. Känner mig nöjd på kvällen eftersom varje planterad ros/växt innebär att jag slipper kånka dem ut och in från garaget
peterinas
17-04-2005, 10:07
krattar gräsmattan just nu men blåser =( sen bygger kaninbur . har börjat planera landen med o ska hämta bakar till dom . ska börja gräva i dammen med idag
Åsa, mälardalen zon 2
17-04-2005, 10:09
Jag har planterat om hallona (hinkodling) och när jag var klar upptäckte jag att jag inte sett till så etiketterna satt fast på växterna så nu vet jag inte riktigt vilka sorter några är men det ser jag väl när de sätter bär.
Monica M zon 4
17-04-2005, 12:10
Vilka trädgårdsarbeten håller ni på med just nu? Idag har vi räfsat gräsmattan och tagit bort de sista spåren efter Gudrun. Vi fick en stor gran i trädgården och det har legat stora högar med sågspån, smågrenar och kottar över halva tomten. Men nu är det väck! I eftermiddag ska jag kolla till växthuset och plantera om lite plantor. Hjälper någon till? Min man hjälpte till att kratta. I eftermiddag får jag klara mig själv! Hur mår ni på kvällen när solen gått ner? Trött i ryggen! Men nöjd och belåten.
Lilla Selma
17-04-2005, 13:05
Inget trädgårdsarbete - rehabiliterar mig efter influensan i veckan som gick. Fridolf har dock räfsat backen upp mot skogen, skruvat bort julgransfoten från altanen (  ) och satt upp en ny fågelholk. Jag bara latar mig just nu, hoppas bli frisk fort!! För det är så mycket jag vill göra... Hälsar Selma
Hoffsan
17-04-2005, 13:51
ÄNTLIGEN sått i pallkragarna majrova rödbetor morötter spenat dill sallad rädisor flera sorter vi har hjälps åt att fylla i jord gödsel o att så Håller på med en uteplats där som pergolan blåste ner vid stormen skall snart lägga in lite bilder i albumet på det vi gjort i vår ätit middag i växthuset med mycket bladgrönt från trädgården gräsmattan grönskar härligt Framåt kvällen behövs lite vila gå ut i naturen höra på fåglarna önskar alla här en bra vår
Sopat gatan, rensat bort fjolårets perenner, gjort färdigt två rabatter. Idag 5 timmar med ljungborttagning. Ska försöka få till en rabatt i en stor skreva i berget. Imorgon kommer jag inte att kunna ta i någonting trots att jag haft handskar. Men det gör inget för jag kommer troligtvis inte upp ur sängen Käkat middag på altan i skjortärmarna. Underbart!! Äntligen.
titti49zon6
17-04-2005, 15:23
kerstin z5-6
17-04-2005, 15:46
Tja Titti -en del av oss har ju liksom inte tillgång till trädgården ännnu -halva min är dold i nåt vitt fortfarande men utskolning .. 16 flak i förrgår :)det gör jag nu .
Har krattat, grävt ur matkomposten, klippt ur ölandstoken, grävt upp två thujor och två gamla buskar för att få plats med fler rosor. Har grävt ner 30 nya rosor under veckan. Men nu ska jag bara njuta ett tag.
Bundit upp mina kejsarkronor som vält av tyngden från sina kronor  , vattnat mina frösådder i grönsakslandet. Det tyngsta har jag just startat, har dragit mig lite för det: gräver om hela jordgubbslandet. Suck, det är 50 % jordgubbar i ett virrvarr, resten är ogräs, tulpaner, krokus, sälg, stenar och sniglar! I höstas skördade vi 7 potatisar därifrån!! Min älskade hjälpte mig att hämta hästbajs från ridskolan i närheten och han drog hem 5 säckar jord från affären, men resten får jag göra själv. Fast det är bara rätt, han gillar inte ens jordgubbar  Hur man nu kan ogilla dessa gudomliga bär ?!
Har krattat färdigt tomten och klippt ner alla gamla perenner. Min man har lagt toppstenar på muren vid entren och jag har planterat växter (buxbom, hängpil, krypen. Jag vet inte hur jag lägger in en bild så ni kan dessvärre inte se resultatet. Måste jag kanske ha ett album först?
Helen B
17-04-2005, 20:15
Förra veckan målade jag alla pallkragar och gamla odlingsbänkar, linolja+svart pigment. Snyggt! Jag går och njuter och ser alla lökar som börjar komma upp. Idag upptäckte jag till min glädje att blåsippan har spritt sig något otroligt under äppelträden. Så vackert. Till min sorg är det precis där vi ska lägga ny gräsmatta  typiskt. Jag går och klurar på en rhodondendronrabatt tillsammans med andra surjordsväxter. I veckan ska jag gräva ur trädgårdskomposten, rensa i rabatterna, fixa mer i kökslandet bl.a köpa markduk och så småningom fixa grus mellan pallisarna...puh...smat njuta och pula på i växthuset. Jag gör det mesta själv, min man brukar kratta och klippa häcken. På kvällen är jag ganska så nöjd med mig själv
Senaste veckan... Har rensat rabatterna för gammalt ris och löv...krattat gräsmattan...klippt ur vinbärsbuskarna...grävt nässelrötter under desamma och klippt ur en massa andra mossiga buskar...har iallafall kört bort 10 kubikmeter ris och löv och skräp med traktor och vagn och nästa lass är halvfullt snart....kalkat gräsmattan...städat ur växthuset..skolat om plantor och sått en del till... Planerna nu är att så lite till och börja bygga pergola och gräva ny rabatt...sen TÄNKER JAG INTE HA FLER PROJEKT...bara sköta det jag redan SÅDETSÅ... På kvällarna går jag och mjölkar...
netaave
17-04-2005, 21:39
Har bara helt försiktigt krattat ur rabatterna och klippt bort torrt, de lovar ju köldgrader den här veckan. Har iaf satt några penséer rosa och blå i krukor och lådor. Tänker så i pallkragarna till helgen.
lilla mamma
17-04-2005, 21:47
Har planterat världens största buxbom jag adopterat från ett annat hus. 130 cm i omfång, 1 meter hög och nu är den vår
Vi har krattat löv och rensat hallonlandet. I söderrabatterna har jag tagit bort förra årets perennris och städat runt rent allmänt. Har också tagit mig ordentligt med tid att njuta av solen sittandes på altanen.. näsan känns ganska mör.. precis som resten av kroppen... Nu väntar 12 dagars arbete och nästa ledighet blir inte förrän till Valborg..
snofsan
17-04-2005, 21:51
HIMMEL, VILKEN VERKSAMHET När snön är borta och vårvindarna inte allför kalla börjas det. I zonerna 1-4 har vi: rensat, krattat, röjt (även efter Gudrun) och städat efter vintern, kalkat, gödslat, grävt ur kompost, grävt upp gamla buskar och plantor, grävt nya trädgårdsland, grävt damm, målat, anlagt nya ytor, kört ut grus, lagt plattor, skolat om, sått och planterat medan zonerna 5-? kört snöskoter på havsisen, pimplat aborre och omskolat plantor. VI BIDRAR TILL ATT GÖRA SVERIGE TILL ETT VACKRARE LAND både i tankar, ord och gärningar. Fortsätt att skriva i den här strängen och glöm inte att vila och njuta emellanåt för det gör jag.
Fialotta
17-04-2005, 22:25
Här har det varit full fart...vi hade ju fint väder...krattat gräsmattan o grusgången...rensat rabatter...satt lite blommor i krukor på trappen och under fönstren...mest penseer...har målat huset på framsidan...var en eftersläntare sedan förra sommaren...tog baksidan då. Huset är brunt så mina blommor går mest i gult...blev skitsnyggt!
Ingen hjälpte till...kan själv
Annie-72
18-04-2005, 08:57
* Krattat gräsmattan * Planterat de nya delbardrosorna. *Städat perennrabatten, klippt ner flolårsstänglarna, plockat miljardes lönnbäbisar..(hmm, hatar grannens stora lönn) * Börjat förbereda sparrisbädden. *klippt ner fjolårshallonen.. Väntar nu bara på att gubben ska städa undan sina träbitar framför varmkomposten så jag kan tömma den för att få mata perennrabatten.. Kram Annie
Yin o Yang
18-04-2005, 09:05
CITAT (Helen B @ 17-04-2005, 21:15) Idag upptäckte jag till min glädje att blåsippan har spritt sig något otroligt under äppelträden. Så vackert. Till min sorg är det precis där vi ska lägga ny gräsmatta  typiskt. Flytta på dem när det blir dags för ny gräsmatta  . Jag hade också blåsippor under ett äppelträd (där står nu e stort uterum) och flyttade dem. De blommar som aldrig förr I trädgården har det inte blivit så mycket gjort, går mest och väntar på att det ska växa till sig i rabatterna. Har sått i alla pallkragarna och har en del frösådder på g i växthuset  . Gräsmattan är mest mossa och behöver säkert krattas igenom, men det är antingen för blött eller för hårt än
Killensomvillhagrönafingrar
18-04-2005, 09:32
Äntligen vår Vi började lördagen med en frukost på framsidan, så varmt och skönt att vi passade på att rensa rabaterna där. Sedan sprang frugan och hämtade en sekatör och klippte till buxbombollen. Det blev så bra så jag gick hårt åt ett hagtornsträd vilken blev bollformad den med. Då den blev så fin bestämde jag att den skulle vara finare som solitär så då försvann det nåt hundratal små tunna pilträd. Min fru rensade i trädgårdslandet. Efter detta grillning och en välbehövlig öl. Söndagen, frukost ute i solen Barnkalas hela dagen På kvällen när jag blivit lite trött på barnskrik och smällande balonger så efter att jag lagt både fru och barn gick jag ut i trädgården. Ville se hur det skulle bli med stenläggning runt träsdgårdslandet. 3 timmar senare var jag klar, det blev fint men jag insåg att jag gjort en 1/20 del på tre timmar+ min frus 2,5 timmars rensning. Puh
Lyssnar nu på Odla i P1 om att gro potatis. - Satte mina groende potatisar i krukor i går. Nu står den inomhus, ljust och svatlt och skall om några veckor ut i pallkragarna. - Målade mina 9 st kragar i falurött och placerade ut dem på tomten. En har jag plastat på insidan och börja fylla upp. - Skolat om lite - Planterat mina 26 liljelökar i krukor och ställt dem svalt och ljust, väntande på att få komma ut i rabatten. - Börjat rensa bort ogräs ur grusgången. - Njuter av att se allt som kommer upp ur de två nya rabatterna som vi gjorde i höstas. - Har klippt hallonen, syrenhäckar och äppelträden i påskas. - Gräsmattan är fortfarande fuktig för krattning. Och visst känns det i kroppen och snabbt somnar man på kvällen!
kristerh
18-04-2005, 10:51
Ja, säg vad jag inte håller på med! har krattat o städat, håller på att flytta komposten, håller på att göra en lite skyddad cafeplats/viloplats, runt den har jag planterat ett par klängrosor som skall klättra upp i en ek som står brevid, klematis finns där sedan tidigare, Nu senaste dagarna har jag börjat göra en japansk trädgårdsplats åt min syster, när det är klart skall jag göra ett "vattenfall" till min damm. Och plantera en klängros så den växer in över min altan. Och det är dags att ta fram klematisen från vinterförvaringen, och plantera om dem, hälften är klara. Pust, Pust, tiden räcker inte till, tycker helgerna borde utökas med en dag krister
Lars-Olof Arvids
18-04-2005, 11:42
Jag tar det ganska lugnt ännu, för det fina med en vild naturtomt är ju att den till stor del sköter sig själv. För ett tag sedan tog vi ner några träd så att mer ljus når ner till blommorna på ängen, och jag har även sått lite mer ängsfrö i ett par såytor. På försök har jag planterat ut en liten gulklint i rabatten, och om den tar sig bra kommer snart fler småplantor att lämna fönsterbrädorna och hamna där. Snart tänker jag också så blandade låga blommor från Japan i mina blomlådor utanför fönstren.
Olle
fruberglund
18-04-2005, 11:50
CITAT (lilla mamma @ 17-04-2005, 22:47) Har planterat världens största buxbom jag adopterat från ett annat hus. 130 cm i omfång, 1 meter hög och nu är den vår  Vill se bild
Mikaela
18-04-2005, 12:58
För två veckor sen sådde vi 10 kg gräsfrön, som jag sen dess har vattnat 3 ggr om dan. Planterat ut majs, sallad och spenat. Grävt ner "trumpeterna" och några nya vindruvssticklingar, satt små syrénplantor som förhoppningsvis någon gång ska bli häck, har gjort ett staket till trädgårdslandet och förstärkt det 4 ggr med armeringsjärn och stålvajrar för att hålla ankorna utanför (omöjligt). Plus en del krattande och bärande till kontainern. Pust! Men jag får hjälp av min pojkvän när han inte jobbar, och idag har jag förbjudit mig själv att vara i trädgården...träningsvärk! Men det är kul!
Gräsfrön... vilken zon bor du i? Hade tänkt så gräs den här våren själv också... kanske det är dagz i zon 5 snart också?
Mikaela
18-04-2005, 13:21
CITAT (Dzad @ 18-04-2005, 14:07) Gräsfrön... vilken zon bor du i? Hade tänkt så gräs den här våren själv också... kanske det är dagz i zon 5 snart också? Jag bor i Ungern, personligen tycker jag att det är zon -47 eller nåt, (konstigt, opålitligt varmkladdigt klimat med torka och stormar) Mvh Mikaela
virrevarv
18-04-2005, 13:26
Jag tycker mest jag vimsar runt i min trädgård, ni verkar vara så strukturerade... Den enda struktur jag har är väl att jag gräver ner perenner och min lille son gräver upp dom!! Melvin (min son) har även som livsuppgift att; ändra om alla mina växtetiketter, gå precis där jag har sått, ta ur jord ur krukor som jag precis fyllt med jord, ha precis den spaden eller krattan som jag har fast han har en egen osv osv... Mycket av tiden i trädgården går åt att busa runt med Melvin, mellan varven flyttar jag en perenn, drar lite ogräs eller sår lite sommarblommor, men ofta känns det på kvällen som jag inte hunnit med något... Men det har jag, det är bara det att med ett busfrö på 1 1/2 år så tar allt dubbelt så lång tid. Tur att det inte blir mörkt så fort, man får ta ett ryck när han har somnat. Men å andra sidan så har man ju trädgården för att njuta med och det är ju det jag gör när jag försöker rädda mina perenner från Melvin och hans spade, jag förstår inte det just då bara... Ha en bra dag! Veronica
Sulawesii
19-04-2005, 09:09
Jag ska gräva upp och slänga min fula Rododendron åt skogen nu i veckan. Sen ska jag fixa så att jag kan ha en massa härliga sommarblommor spirandes där så småningom.
Jag har rensat bort allt visset från perennerna, rensat ogräs och maskrosor i gräsmattan och rabatterna. Försökt röra i komposten som inte är välblandad, är nog läge att hälla ut och göra om. Har planterat (i krukor så länge) guldrams, eldkrasse, daglilja 'Moonlight masquerade', dubbel och enkel blodört och halvhärdig Afrikas blå lilja (klarar -10grader), akleja 'Black Barlow', dahlior, gladiolus med mängder av smålökar, bollilja och doftlilja. Sått svartöga och klockranka. Har flyttat krokus och scilla, rosor och vinbärsbuskar. Kapat häcken, gödslat lite. Ikväll ska vi förhoppningsvis hämta torv och hästgödsel. Blir väl att rensa ogräs sen för gödslet är inte brunnet. Sambon är ute och fiskar. Det är hans hobby. Då får jag ha min ifred På kvällen gör lederna ont... Känns som om jag är minst 30 år äldre. Men lycklig!
Har beställt växter på odla.nu Ska göra en perennrabatt där krusbärsbuskarna har stått. Igår köpte jag en sockertoppsgran som i ett långt perspektiv ska få bli utegran Har planterat lite citrontimjan samt murklocka. Härligt att äntligen få vara ute i trädgården igen anklar
Jag har planterat BRÄNNÄSSLOR!  Undrar om jag är den enda som är galen nog att faktiskt plantera eländena. Tog bort dem från trädgårdslandet och satte ner dem bakom stallet. Vi schaktade bort allt sånt i höstas och jag vill ju faktiskt ha nässelsoppa i vår!  Tycker det är så himla gott!! Annars har jag gjort färdigt halva mitt trädgårdsland med rensning, ny jord på + stallgödsel. Går och tittar ut på det ibland och bara njuter för huuuu vad jobbigt det var!!! Jo, jag är rätt mör jag med
messermark
19-04-2005, 21:00
här händer inte mycket då större delen av trädgården ligger under snö ännu. Vi har tagit bort två sjuka aspar och ska ta bort några stycken till. Suck
när kälen går ur jorden blir det gräva upp 16 ölandstokar och 6 korallkorneller som ska bort, blir nya rabatter där. sen blir det mest odla i krukor i sommar det är bara andra sommaren jag bor här så jag vet inte riktigt vad jag vill ha i mina rabatter ännu.
snofsan
20-04-2005, 12:22
inte så mycket ,marken är för hård än snön har precis smält bara rensar lite rabbater(försiktigt)
Sulawesii
20-04-2005, 12:33
CITAT (Ammari @ 19-04-2005, 21:49) Jag har planterat BRÄNNÄSSLOR!  Undrar om jag är den enda som är galen nog att faktiskt plantera eländena. Tog bort dem från trädgårdslandet och satte ner dem bakom stallet. Vi schaktade bort allt sånt i höstas och jag vill ju faktiskt ha nässelsoppa i vår!  Tycker det är så himla gott!! Jag tycker om nässelte, så jag kan tänka mig att det är gott i soppa!
Till helgen ska jag hämta släpvagnen full (och säkert flera omgångar) med torv och hästgödsel! Har äntligen fått tag på så jag kan jordförbättra hela trädgården. Blir några kubikmeter... Och sambon har ryggskott...får kanske kalla in min mamma.
Caprice
20-04-2005, 14:07
Har precis gjort en ny rabatt med heucheror och astilbe och korallkornell... Den går i rött, med astilbe som bryter av i vitt... Lagt stora gråstenar runt, använt markväv... På framsidan har vi fällt ett äppelträd, där ska det bli en lätt japaninspirerad rabatt med sten och grus... med barrväxter och en nyinköpt magnolia i mitten... En stenlykta ska tillverkas senare... En liten bäck ska rinna genom detta för att mynna ut i en liten damm... Caprice
lilla mamma
20-04-2005, 17:08
Jo, jag har just varit och hämtat tre stota papperskassar med pioner, helt gratis. Det ni!!
snofsan
21-04-2005, 21:36
Blir riktigt avundsjuk på dina pioner, gillar pioner mycket men har inte riktigt grön tumme med dem. Min jord är lite tung tror jag.
Jag har precis planterat träd i tunnor.
Nästa steg är att bygga lite spaljé och ordna med klematisen.
Men för övrigt håller jag hårt på att varva med pauser! Där jag sitter i fårskinnet i solstolen och håller i tekoppen...
Caprice
22-04-2005, 08:42
CITAT (lilla mamma @ 20-04-2005, 18:08) Jo, jag har just varit och hämtat tre stota papperskassar med pioner, helt gratis. Det ni!!  Vart fick du dem ifrån...? Caprice
Heddas matte
22-04-2005, 08:44
beställt ett styck manchurisk valnöt på plantskolan... släpar gödsel.. flyttar perenner... flyttar fågelbadet.. invaderar ytterligare en bit gräsmatta med rabatt (inte mycket gräs kvar nu) funderar vart jag kan klämma in ett äppelträd... nyper av luktärter och ska sätta blomman för dagen-plantorna i större krukor i helgen..
Oj vad våren har kommit långt hos många av er! Hos mig är det fortfarande en del snö men några rabatter har tinat fram och där har jag fullt upp med att sprejja Viltstopp på krokus och tulpaner som är på väg upp. Rådjuren hann snoppa av en del av de allra tidigaste tulpanbladen men de låter scillorna och påskliljorna vara ifred. Hoppas de hittar någon annan favoritrestaurang så jag får ha mina blommor ifred i år...
snofsan
22-04-2005, 15:56
Nu skall jag ut till min skånska have och klippa rosor. Det är ju ljust några timmar till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|