Full version: Vattensamlare...
Olivia
Någon som har några bra tips på någon typ av behållare som man kan samla regnvatten i? Tidigare ägare hade en stor plastbehållare (typ jättehink), men den är ju inte så vacker... Har funderat på något i zink, det funkar väl utomhus? Men det kanske finns annat?
gammelnalle
Zink.... oj det låter dyrt!! (Har bott i Småland... biggrin.gif

Försök att "dölja" (bygga in ) dina plastbehållare istället.

Själv har jag två "seriekopplade" plasttunnor. De står på lite olika nivåskillnader. (Räcker med en decimeter...) Från ovankant på den högsta tunnan har jag en "rännil" (ett rör) som går ner i tunna 2. När tunna ett blir (nästan) FULL rinner överskottsvattnet till tunna två.

lycka till
Immix
Det finns ju fina trätunnor annars...
peterinas
har ett olja fat ja smile.gif men det är inte snyggt . har funderingar på en träram runt ist . sen har jag stenad vattenbrunn med så regnvattnet använder jag sällan .
solsken
Plasttunnor är jättebra. Klä in den med pinnar och ris från trädgården. Går att liksom "sy" ihop det med snöre, tjärat snöre är fint.
Smala träribbor kan man också använda. Man kan fästa ihop dem med ... vet inte vad det heter... stålband med färdiga hål som man skruvar i. Finns på järnaffären.
Är man riktigt händig kan man säkert fläta något i pil att trä över plasttunnan. Man kanske kan ha klätterväxter i det sedan... Nu blev jag riktigt sugen på att dölja mina egna tunnor också. smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (gammelnalle @ 17-04-2005, 09:56)
Själv har jag två "seriekopplade" plasttunnor. De står på lite olika nivåskillnader. (Räcker med en decimeter...) Från ovankant på den högsta tunnan har jag en "rännil" (ett rör) som går ner i tunna 2. När tunna ett blir (nästan) FULL rinner överskottsvattnet till tunna två.

lycka till

laugh.gif Vilken smart ide! Det skall jag oxså göra. rolleyes.gif
Jag kan köpa stora fisktunnor på salteriet!
Tack för tipset!
gammelnalle
CITAT (Hamilton @ 21-04-2005, 17:48)

lycka till

Tack för tipset!

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

det var ju inte du som frågade.......

mad.gif mad.gif mad.gif

smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

kul att NÅGON uppskattar ens förslag....
Lena N
Själv är jag noga med att bara använda tunnor med lock. Detta för att undvika drunkningsolyckor för allt från humlor till katter. unsure.gif

Jag har tre plasttunnor på olika ställen i trädgården för att inte behöva gå alltför långa sträckor med vattenkannan. Jag försöker ställa dom på inte alltför synliga platser, för plast är ju inte världens vackraste material. blink.gif
Grönblomman
CITAT (Immix @ 17-04-2005, 10:38)
Det finns ju fina trätunnor annars...

Som kostar cirka från 700 till 1000 såg jag? rolleyes.gif
Själv har jag en kycklinggul plasthink på 10 liter för tillfället! laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (gammelnalle @ 21-04-2005, 18:55)
CITAT (Hamilton @ 21-04-2005, 17:48)

lycka till

Tack för tipset!

mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

det var ju inte du som frågade.......

mad.gif mad.gif mad.gif

smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif

kul att NÅGON uppskattar ens förslag....

? sad.gif unsure.gif
titti49zon6
Jag har en 1000 liters tank (köpt för 500:-) en slang från stuprännan ned i ett hål på ovansidan.....stort tak som ger mycket regnvatten ....vanlig slangkoppling och slang nedtill så det går att vattna med slang i trädgården. rolleyes.gif
Skall klä in hela härligheten med buskar och klängväxter wub.gif
(ska palla upp den lite mer i vår för att få bättre tryck)
asator
Hej Tiiti49!

Tittade i ditt fotoalbum för att se om det fanns något kort på konstruktionen din. Hittade istället vårbilder med blommande tulpaner. Jag måste bo i ett köldhål (zon 4) då jag bara har blad än så länge!!

vårhälsningar
asator ohmy.gif
tomba
I framtidsplanerna ingår att göra en damm med dolda tillrinningsrör från takavvattningssystemet. Samt ett vältilltaget avlopp, den skulle fungera som prydnad samt vattenreservoar för vår trädgård. Problem kan ju vara växtzonernas varierande djup. Fördelar: att dammens vatten byts ut regelbundet, att bevattningsvattnet är rätt temp och innehåller vissa näringsämnen. smile.gif typ alger och sånt.
Då jag är en otroligt gniden typ (fattig) tänker jag inte utveckla ett pumpsystem utan använda apostlahästar och vattenkannor.
Men det kunde säkert gå att använda samma pump som fontän och syresättningspump kopplas bara ihop med en kran som man når lätt. Tacksam om ni vill utveckla med fler ideer wink.gif tongue.gif
titti49zon6
asator,jag ber om ursäkt-mina vårbilder är från förra året wub.gif
har ändrat datum i mitt album
sätter in bild av min bevattningstunna i albumet smile.gif
obs! att den skall höjas för att få ett bättre självtryck
asator
Hej!

Smart med en tank, det ska jag visa "gubben". Jag misstänkte nästan
att året inte stämde. Tänk så härligt om vi kunde stoppa tiden ibland och ha kvar våren lite längr!1 rolleyes.gif

vårhälsningar
asator
Frida H
CITAT (titti49 @ 25-04-2005, 13:03)

har kollat in din tank...var hittar man en sån?
rosita
CITAT (titti49 @ 25-04-2005, 13:03)
asator,jag ber om ursäkt-mina vårbilder är från förra året wub.gif
har ändrat datum i mitt album

Tack för tipset med en praktiskt med tank. Det tyckte min "gubbe" också, så han fixade en 100 l tunna med kran nedtill, lock och grejor! Har du tips på vad man ställer den på för att få tryck på vattnet?
Lena N
Nu har jag kollat i era album för att se hur ni löst anslutningen mellan hängrännan och tunnan. Det enda jag hittade var Tittis gula slang. Inget för mig eftersom jag tänker ställa en tunna synlig från gatan.

Hur ansluter man en kedja mellan hängränna och tunna? Kan det fungera om jag har lock på tunnan och bara gör ett hål för kjedjan ner i tunnan?

Hur är er erfarenhet av besparing av kommunalt vatten? Jag menar, det är ju inte när det regnar som man behöver vattna. wink.gif
titti49zon6
..bättre sent än aldrig, wub.gif
jag har ställt min tank på europallar-3 st travade på varann
apropå den gula slangen så håller jag med om att den inte är så vacker
men det var det enda jag fick tag på förra året som fungerar att sätta på den befintliga stuprännan och leda vattnet till toppen av tanken unsure.gif
skall klä in hela härligheten med växter i år...blir det bra sätter jag in en bild i albumet biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
gammelnalle
Ju högre upp du har tunnan ju högre tryck.

Jag har min övre tunna på ca 120cm höjd och något "TRYCK" är det inte frågan om, men det räcker att fylla på Vattenkannor inne i växthuset och att vattna mina växter.
OBS att slangen mycket väl kan träs uppåt (jag går in med min uppe vid takets lägsta punkt) så länge som tappstället inne i växthuset är lägre beläget än tunnans kran. (Häverteffekt)
TÖM dock inte tunnan helt så slipper du "suga" ur nästa gång.

Någon "anslutning" mellan takränna och tunna har jag inte. Men å andra sidan är inte "fallet" från rännan till överkant på tunnan specielt stort.

björn

EDIT: jo jag glömde ju: Jag har INGEN kran inne i växhuset jag bara hänger upp slangens mynning ovanför tunnans överkant: (i mitt fall i en takbjälke)
Yin o Yang
Försök att "dölja" (bygga in ) dina plastbehållare istället.

Vilken bra idé smile.gif . Jag har också en ful plasttunna, som jag drar mig för att sätta ut eftersom den är knallblå och verkligt störande i omgivningen sad.gif . Att ha två "hopkopplade" var också smart, men det går nog inte gubben med på (tar för mycket plats) tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon