minträdgård
18-03-2003, 12:50
Hej Trädgårdsfolk!
Jag ska bege mig ut i trädgården och beskära/kapa ner min vildvuxna
Ölandstok. Min fråga är, ska jag kapa ner den till ett par decimeter eller
är det bättre att ta ner den från 1 meter till ½ meter.
Vad är brukligt?
Tips, synpunkter...
Mycket tacksam för era svar.
Ha en härlig vår önskar Kenneth i Östervåla
Åsa, mälardalen zon 2
18-03-2003, 13:13
Om det är vanlig ölandstok man ska föryngra så kan man antingen skära ner hela busken till någon decimeter ovanför marken eller så föryngrar man den över flera år genom att klippa bort de äldsta grenarna varje år.
Kör man med den totala nedklippningsvarianten så kan man låta det gå ca 5år mellan beskärningarna, oftare än så behöver man inte klippa.
Beskärningstiden för ölandstok är vårvinter.
Hannele
18-03-2003, 13:17
Brukligt är att det inte ska synas, att man har jobbat i sin trädgård. Det är ingen hit att slakta ner sina buskar, inte klippa ner fårm 1 meter till ½ meter heller. Bäst att kontinuerligt gallra och skära ner de äldsta grenarna, ända ner till marken – som Åsa nämner.
Eva i Skåne
18-03-2003, 22:18
När jag övertog min stuga fanns där en gammal ölandstok som mest var mossig och vedartad. Det fanns inte mycket att välja på utan jag klippte ner hela och det kom snällt nya fina små skott, så visst kan du skära ner hela om det behövs, annars är det såklart bättre att gallra lite varje år.
Fialotta
18-03-2003, 22:28
Halloj!
Jag har en hel häck med ölandstok, för två år sedan så formklippte
jag den, blev jätte fint och blommade mycke mer efter det
Så klipp du
Hannele
20-03-2003, 21:10
Formklippt ölandstok! Underbart!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.