ingvorirene
Akta er för att handla på odla.nu. Jag var mycket besviken efter att ha fått mina beställda sticklingar av änglapelargon Burgundy, brokbladig pelargon Contrast och zonalpelargon Ice Princess. Änglapelargoner som man har skickat mig såg ut som dvärgväxter 3 cm höga med blad på ca 1,2 cm i bredden. Två av änglapelargoner saknade rotklumpar och deras små rötter var uttorkade. När jag hade öppnat deras plastförpackning, hade en vitflygare svävat ut. (Tack för ohyran på köpet!) Av de brokbladiga pelargonerna var bara en stickling Contrast, två andra var F. Headley vilka jag inte ville ha. Det verkar vara en mycket dyr affär att köpa på odla.nu. Jag får bara en rätt levererad stickling av tre till priset 39:- och man vet aldrig om den enda sticklingen överlever!
Helen i Piteå Zon 5
Usch vad tråkigt! Men jag är rätt säker på att du kommer att ersättas för allt ifall du mailar och påpekar detta. sad.gif / Helen
Åsa, mälardalen zon 2
Om du är missnöjd har du rätt att reklamera varan precis som med allt annat man köper via postorder.
Jag har bara köpt lökar av Odla.nu och de har varit fina och av rätt sorter.
pialotta
men jag handlade knölar o lökar förra året och i år och jag fick bra grejer, alla växte upp så fint, av de nya är det en hel del som har visat sig redan

Så jag tror att du hade otur.

har också beställt sticklingar men väntar fortfarande, jag skall berätta hur mina är så fort de kommer

hälsn p
Fenja
Har du pratat med Odla om det? Jag är helt säker på att de ersätter dig på för både fel och plantor som inte är livskraftiga.
Mvh
Fenja
lisselbo
Har också beställt Pelargonsticklingar, har ej fått dom än.
Jag rapporterar om skicket på mina så fort jag fått dom.
mvh Marie
messermark
Det jag förundras över när det gäller postorder är att när en leverans går fel så spyr några galla på företaget.
Nu har jag aldrig provat beställa något från odla själv men jag ska säkert göra det om det erbjuds något jag vill ha. Jag beställde varor från Easy Plant i år och jag var jättenöjd med dessa plantor när jag fick dem, hade inte hittat finare på en handelsträdgård. Jag beställde trots ramaskriet som var här på odla om att de var så dåliga.
Vad jag vill säga är att en miss är ingen miss, ge företaget en andra chans innan ni spyr på det, när det gäller postorder kan den bli fel och det gäller inte bara plantor. Hur många har inte fått fel från tex Ellos utan att ens höja ögonbrynen?
MimE
Av mina beställda sticklingar (Brokbladig pelargon - W. Langguth, Zonalpelargon - Ria, Änglapelargon - Burgundy och Randy samt Hängpelargon - Maspalomas) så var det bara en av Burgundy-sticklingarna som var av/knäckt. Den satte jag i vatten så den kanske klarar sig ändå (hoppas).

Alla de andra var jättefina så jag är en mycket nöjd kund.
biggrin.gif
roos
Beställde fyra sorters pelargonsticklingar och de levererades ca 5 dagar senare. Alla var fina och av rätt sort. De har planterats och ser ut att må bra. Är med andra ord väldigt nöjd!
ingvorirene
Tack för ert gensvar och er stöd! Odla.nu har svarat mig också och lovat att ersätta fyra dåliga sticklingar. Det var mycket trevligt! rolleyes.gif
lisselbo
Mina sticklingar kom idag, jättefina och rätt sorter.
Bilder finns på dom i mitt album "Pelargoner från Odla".
mvh Marie
Fenja
Jag fick mina perenner häromdagen. Stora, fina och välrotade, nu väntar de i krukor på att våren ska infinna sig på riktigt!
Mvh
Fenja
pialotta
jag har fått mina sticklingar. Änglapellisarna var ganska små, men de är ju små och de andra - Contrast och Ice Princess - var super. Burgundyn hade faktiskt knopp.
Glad!
ingvorirene
Odla.nu har skickat en ersättning på fem sticklingar till mig. Av de beställda tre brokbladiga pelargoner Contrast, var två F.Headley istället. På förpackningen fanns klistermärken för de båda två sorterna. En stickling hade stamröta, och jag fick slänga den direkt. Två änglapelargoner, som de hade skickat, var uttorkade till döds. Jag tror att Odla.nu har skickat en sådan leverans med flit. Jag ska aldrig handla hos dem mer.Bilden på leveransen
Kajsa
Inte skickar man dåliga sticklingar med flit, be om nya.
Fick mina i veckan, till full belåtenhet, har delat med mig tyckte inte jag ville ha tre av varje. En liten växtpresent till trädgårdsvänner.
Psykofarmaka
Tråkigt att du är så missnöjd sad.gif

Jag fick åxå mina sticklingar häromdagen och de såg mkt fina ut. Visserligen har en del blad på änglapelargonerna gulnat...vet inte om det kan bero på att de fick stå direkt i ett mkt soligt och vamt fönster unsure.gif
Fenja
Jag håller med dig Kajsa, varför i himmelens frid skulle Odla skick usla växter till någon?

Psykofarmaka ställ sticklingarna första veckan ljust men utan sol så att de hinner acklimatisera sig. Plocka ochså bort alla blad utom 3-4 stycken så klara sticklingen vattenförsörjningen bättre.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon