CITAT (gunde @ 25-04-2005, 20:19)
Hej!
Jag har några träd i kruka. De står ute på vintern.
En del får jag täcka, som magnolian. Då klär jag krukan med t ex frigolit. Viktigt ffa är att du sätter själva krukan på en skiva frigolit. Du kan även klä in den i mattor, täcken osv. Men täck då dessa med plast, så att de inte bara blir fuktiga och kalla.
Snöar det är det en bra isoleringsmetod.
Pionerna och rabarbern som även står i kruka klädde jag med granris.
Det kan du f ö täcka även frigolit osv med, så blir det snyggare. Eller säckväv t ex.
Jag satsar hellre på träd och klätterväxter. Har jag pelargoner som jag måste ställa undan så glömmer jag dem, dessvärre. Så de dör bara. För mig är det bara det som syns som jag minns... Har en utbrändhjärna och måste göra det lite lätt för mig...
Gunde
Pion och Magnolia...
Det vore ju drömmen för mig.
Jag trodde att de var kräsna och känsliga och knappt klarade sig på friland...
Vilken zon bor du i Gunde?
Jag läste i en superbra bok ("2000 praktiska råd och tips för din trädgård" av Pippa Greenwood) att man kan använda bubbelplast som isolering.

Men kan även klä in insidan av krukan med bubbleplast redan innan man planterar, så får rötterna extra isolering och skyddas mer mot tillfälligt kalla nätter, då man kan råka glömma att ge dem skydd. Det ska jag absolut göra!
Men var kan man köpa bubbelplast?
Dessutom tipsade de om att man kan ha frigolitbitar i stället för lecakulor eller grus i botten på krukorna som dränering. De blir lättare, vilket är bra både vid flytt och på balkonger där man inte får ha för mycket tunga saker.
Så ska jag också göra!