jeccen
Alla ni som har utomhuskrukväxter. Vad har ni för typ av växter och hur förvarar ni dem vintertid?
Åsa, mälardalen zon 2
Fuchsior och pelargoner har jag mest. Fuchsiorna strippar jag från blad och klipper in på hösten och ställer dem mörkt och i några plusgrader i förrådet och ser till så att jorden hålls åt det torrare hållet. Pelargonerna tar jag upp och bara skakar av det mesta av jorden, och pressar ner dem i kassar eller backar och ställer bland fuchsiorna i mörkret, ett par gånger under vintern skvätter jag på LITE vatten.
mamamaggan
Jag har fuchsior, pelargoner och krukodlade kryddor. På hösten ställer jag in dem i vår sommarstuga ,där vi håller c:a 5 - 10 grader varmt under vintern. Vi åker dit varje helg ( inte bara för att titta till blommorna). Brukar känna på jorden och om den är riktigt torr så får de en skvätt vatten.

Klipper ner dem gör jag inte förrän till våren. Tar hand om en del som skott. smile.gif
Fenja
Jag har bland annat en massa pelargoner, bladkaktusar och aloe vera, de övervintrar jag i fönstren på grund av att jag inte har andra möjligheter. I år drabbades jag av "stora pelargondöden" och 2/3 (ca 100 st) av samlingen gick bort... andra år har det knappast varit något bortfall alls. Bara att börja om igen! rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Kana
Jag har precis idag packat upp mina plantor som jag övervintrat i en frigolitlåda med säckväv över. Det ser bra ut, allt verkar ha klarat sig, även om en kruka och ett fat tydligen inte var frostsäkra.
Dzad
Hur skall man övervintra små trädplantor som står i kruka? Alltså såna som gror i vår?
T.ex. lönn, ek och contortatall.

Klarar rötterna av om krukorna står ovanför markytan eller måste man plantera dem eller krukan de står i?
Sulawesii
CITAT (Fenja @ 17-04-2005, 12:50)
I år drabbades jag av "stora pelargondöden" och 2/3 (ca 100 st) av samlingen gick bort... andra år har det knappast varit något bortfall alls. Bara att börja om igen! rolleyes.gif
Mvh
Fenja

Stackars dig, Fenja! sad.gif
Tjoppa
Jag har inte tagit in mina växter alls.
Det enda jag har varit lite orolig för var att jorden skulle frysa helt i krukorna/lådorna, men det har den tydligen inte gjort eftersom växterna har börjat få skott nu.
Kan tilläggas att jag har hängsälg och guldhumle.
kerstin z5-6
men de är härdiga ute ..
kristerh
CITAT (Dzad @ 18-04-2005, 14:47)
Hur skall man övervintra små trädplantor som står i kruka? Alltså såna som gror i vår?
T.ex. lönn, ek och contortatall.

Klarar rötterna av om krukorna står ovanför markytan eller måste man plantera dem eller krukan de står i?

Se bara till att de inte bränns av vårsolen, ställ dem gärna i skugga, eller gräv ner dem lätt i nån rabatt eller grus/sand.
krister
gunde
Hej!
Jag har några träd i kruka. De står ute på vintern.

En del får jag täcka, som magnolian. Då klär jag krukan med t ex frigolit. Viktigt ffa är att du sätter själva krukan på en skiva frigolit. Du kan även klä in den i mattor, täcken osv. Men täck då dessa med plast, så att de inte bara blir fuktiga och kalla.

Snöar det är det en bra isoleringsmetod.

Pionerna och rabarbern som även står i kruka klädde jag med granris.
Det kan du f ö täcka även frigolit osv med, så blir det snyggare. Eller säckväv t ex.

Jag satsar hellre på träd och klätterväxter. Har jag pelargoner som jag måste ställa undan så glömmer jag dem, dessvärre. Så de dör bara. För mig är det bara det som syns som jag minns... Har en utbrändhjärna och måste göra det lite lätt för mig...

Gunde
Diabolique
CITAT (gunde @ 25-04-2005, 20:19)
Hej!
Jag har några träd i kruka. De står ute på vintern.

En del får jag täcka, som magnolian. Då klär jag krukan med t ex frigolit. Viktigt ffa är att du sätter själva krukan på en skiva frigolit. Du kan även klä in den i mattor, täcken osv. Men täck då dessa med plast, så att de inte bara blir fuktiga och kalla.

Snöar det är det en bra isoleringsmetod.

Pionerna och rabarbern som även står i kruka klädde jag med granris.
Det kan du f ö täcka även frigolit osv med, så blir det snyggare. Eller säckväv t ex.

Jag satsar hellre på träd och klätterväxter. Har jag pelargoner som jag måste ställa undan så glömmer jag dem, dessvärre. Så de dör bara. För mig är det bara det som syns som jag minns... Har en utbrändhjärna och måste göra det lite lätt för mig...

Gunde

Pion och Magnolia...
Det vore ju drömmen för mig. rolleyes.gif
Jag trodde att de var kräsna och känsliga och knappt klarade sig på friland...
Vilken zon bor du i Gunde?

Jag läste i en superbra bok ("2000 praktiska råd och tips för din trädgård" av Pippa Greenwood) att man kan använda bubbelplast som isolering. smile.gif

Men kan även klä in insidan av krukan med bubbleplast redan innan man planterar, så får rötterna extra isolering och skyddas mer mot tillfälligt kalla nätter, då man kan råka glömma att ge dem skydd. Det ska jag absolut göra!

Men var kan man köpa bubbelplast?

Dessutom tipsade de om att man kan ha frigolitbitar i stället för lecakulor eller grus i botten på krukorna som dränering. De blir lättare, vilket är bra både vid flytt och på balkonger där man inte får ha för mycket tunga saker.
Så ska jag också göra! smile.gif
noora
CITAT (Diabolique @ 26-04-2005, 12:33)
Men kan även klä in insidan av krukan med bubbleplast redan innan man planterar, så får rötterna extra isolering och skyddas mer mot tillfälligt kalla nätter, då man kan råka glömma att ge dem skydd. Det ska jag absolut göra!

Men var kan man köpa bubbelplast?

Det låter som en bra idé! Jag har för mig att Shurgard säljer bubbelplast på rulle (som förpackningsmaterial). Det kan även finnas hos andra som säljer "tillbehör" till flytt.
gunde
man kan också isolera invändigt med sån rosa frigolitmaterial som säljs på byggvaruhus. det smular inte som frigolit, utan är mer som en massa. den kan man skära till i skivor och klä insidan om man har fyrkantiga krukor. de skyddar även rötterna från värme, om det är metallkrukor.

diabolique - jag bor i sthlm. det går alldeles utmärkt att odla både pion och magnolia i kruka här. jag har även klätterros som ju också kan vara känslig, men det går.

tricket är tillräckligt stora krukor, bra jord! skydda rötterna ffa underifrån på vintern. sist men inte minst: välj sorter som är härdiga!! finns flera magnolia att välja på.

pionen är en gammal, ensiv sort som jag grävt upp en bit av från landet.
de ska inte ha för djup kruka.
ylle
Plantagen säljer bubbelplast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon