fruberglund
Man ska ju plantera ockuleringsstället 10-15 cm under jord enligt alla.

Hur gör jag om det är knoppar där? Ska jag skära bort dem eller bara låta dem vara kvar? Det kommer ju bara bli några korta pinnar kvar ovanför mark, ruttnar inte det som är under jorden?
Fenja
Låt den vara kvar, de tittar upp igen så småningom!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
En del av mina sitter 25 cm .. ingen risk för att de ruttnar inte ..
fruberglund
Nu har jag planterat min Astrid Lindgren. Så här långt ner kom den när ockuleringsstället är 15 cm under jordytan. Om Kerstin hade planterat den så hade den väl knappt visat sig ovanför ytan smile.gif

Ska det här verkligen gå menar ni? Ser ju inte ut som det ska bli något av det *tittar skeptiskt*.

Ja, ni har nog rätt hoppas jag smile.gif
kerstin z5-6
En väl genomförd rosplantering som du kommer att ha nytta acv -Chans för egna rötter att bildas ovanför ymp, mindre känslig samt mindre rotskottsrisk från ymproten -grattis .. nu vet du hur det var att plantera 50 st i höstas .. (som sork d-a ätit på ...tjat tjat smile.gif
fruberglund
Då fattar jag varför rosorna jag satte förra året ser halvdana ut sad.gif

Satte dem inte alls så långt ner, får nog ta och plantera om dem också!

Tack för hjälpen biggrin.gif wub.gif
Annie-72
Kerstin vår kära allvetare... wub.gif Måste då åxå få fråga, ska alla rosor planteras så djupt?? Krukodlade, barrotade, klätterrosor.. mina är nog åxå för dåligt planterade från tidigare år.. Är det därför månne som mina peace-rosor skjuter skott som är 1.5 meter när de bara ska bli ca 0.80cm höga???

Sicket blåbär man är... tur man tycker det är kul iaf..
martinagson
Blev lite orolig nu. Kan jag ta upp mina rosor jag planterade för två år sedan och plantera om dem. Jag tror att även jag har planterat dem lite för dåligt.
kerstin z5-6
Mår rosorna bra ger ni tusan i dem smile.gif -Om inte hur är det med läge gödsel o vatten ?
-att de blir höga beror på en bra zon och kanske en något för försiktig beskärning på våren -Rabattrosor terosor Obs inga andra -kan skäras ner till 10 cm stubb på våren
Nya rosor planteras med okuleringsstället 10-15 eller 20 cm under marknivå beroende på zon -ju högre zon desto djupare- rabattrosor i z6 kan placeras ännu djupare -sådana djupt planterade rosor tar visserligen längre tid -innan de blir praktex , men överlevnaden ökar
krukodlade : Ja det är frågan -På bra plantskolor är krukodlat krukodlat dvs de är planterade i djupa krukor i JORD -okuleringsstället är under jordytan även i krukan -dessa planteras ej så djupt av naturliga skäl -dock något djupare än krukjorden så ympen täcks ordentligt

"Krukodlade" som säljs i juli .. har ofta hafy ett tidigare liv som barrotade plantor -därefter tagits ur kylen -proppats ner i krukor med enbart våt torv -faller av när man lyfter dem ur krukan ..Rötterna ej klippta utan böjda inne i krukan -har inget ordentligt rotsystem -okuleringsstället är ovan krukkanten ..
Planteras djupt-som ovan
Sen må de vara busk klätter rabatt eller kläng

smile.gif
martinagson
wow, vad du kan. Imponerad
Annie-72
Tack Kerstin vår pärla.... Jag bugar och bockar... sleep.gif dina kunskaper är enorma... Då får nog Peace-rosorna vara men som sagt ska jag ta ner dem rejält inom kort.
kerstin z5-6
Ett litet tips till -när du klipper dina Peace -se till att klippa vid ett utåtriktad öga" -knopp -blommningen kommer att bli mkt bättre på den om du beskär tufft, och rosen kommer ändå att vara luftig i mitten

Nu ska jag var tyst ett tag laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif blink.gif blink.gif
Annie-72
Nej snälla Kerstin... Tyst är det sista du ska vara. Var föresten in och spanade i dina album idag. Det var såå jättefina bilder... Hoppas jag kan prestera en bråkdel under detta år så vore jag jättenöjd... rolleyes.gif
kerstin z5-6
Tack wub.gif

ta Foton ! jag vill se era rosor i sommar :
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon