Full version: En doft av tibast....
frökenspiskummin
Vad en skogspromenad kan ge...

I morse var jag på promenad med mina två hundar. Då jag går längsmed den gamla järnvägsbanken överväldigas jag plötsligt av en bekant doft.

Tibast, det luktar ljuvligt starkt av tibast.... Ser åt sidan och där i sluttningen växer flertalet både små och stora daphne mezereum. Jag fylls förstås av ett oemotståndligt ha-begär!

Gick raskt hemåt och planerade tillslaget med spade. Vän av ordning säger förstås att det är förbjudet att gräva upp växter...men dessa måste ha hamnat där genom mänskligt komposterande av trädgårdsavfall...så då tycker jag det är ok att ta tillbaka lite.

Det var förstås inte just denna tibast jag mest trängtar efter, men det kändes som någon slags mening att jag gick just förbi dessa plantor idag. En liten buske ville komma med mig hem.

Frökenspiskummin
Åsa, mälardalen zon 2
Tibast är ingen utpräglad trädgårdsväxt utan den växer vilt i Sverige i större delen av landet i mindre mängder. Tibast är fridlyst på många håll i sverige och får då inte grävas upp.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/thymelaea/...hn/daphmez.html
frökenspiskummin
Jag har nu kontrollerat och konstaterat att tibast iallafall inte är fridlyst i Kalmar län.

Trots att den kan förekomma naturligt i mullrik natur tror jag att dessa exemplar var resultatet av att männsikor kört ut sitt trädgårdsavfall i skogen. Där växte även påskliljor och snödroppar längsmed den gamla järnvägsvallen!

Hörde även av en kompis att tibast har svårt att klara en flytt....så vår bekantskap (tibasten) blir tyvärr kanske kortvarig!

Frökenspiskummin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon