Full version: Blödande björk
Tindra_m
Björken har fått en gren avskuren och blöder nu kraftigt. Finns det något man kan göra för att stoppa det?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det finns inget man kan göra när grenen väl är avskuren. Oftast brukar dock björk klara det, men till andra år ifall man måste ta bort något vänta till JAS med beskärningen.
Cilla
Är det en liten, ung björk - vattna.

Och passa på att dricka saven!!! Vidunderligt gott, och senare på säsongen annu sötare. Häng en liten hink under och bjud vännerna på bästa snapsen.
Hannele
Ja, drick den nyttiga saven, björksocker är bra för tänder också. smile.gif
Gossen Ruda
På ämnet dricka björksav måste jag berätta vad jag såg förra året. Det var en talgoxe som höll till på en liten björk och bar sig konstigt åt. Den liksom strök näbben mot stammen fram och tillbaka och upp och ner. Till slut blev jag tvungen att gå fram och titta. Då upptäckte jag att den drack sav. Jag hade tidigare kapat en liten gren och nu rann saven från stumpen och ner utefter stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon