Full version: Min Himrod växer!
Hyound
Nu är det äntligen liv i vinrankan! Det är fullt med blad nu och den växer så det knakar.

Men hur ska jag sköta den nu? Ska den ha växtnäring, om ja hur ofta?

/Alexander
Åsa, mälardalen zon 2
Har du den i kruka eller planterad i marken?
Hyound
Jag har den i kruka på balkongen.

/Alexander
Åsa, mälardalen zon 2
Då kan du börja vattna med gödning men försök gärna hitta en gödning som inte innehåller så höga halter kväve. Ha i en svag dos näring (runt 1/3-1/4 av dosen som står på förpackningen) i vattnet varje gång du vattnar det brukar räcka, så hemskt näringskrävande är inte vinrankor.

+var beredd på att skydda vinrankan ifall det kommer en kallperiod, min Himrod har inte grönskat än men den sitter planterad i marken.
Hyound
Jag har en gödning som heter Bio Bact för ekologisk odling står det på.
Det står att det är 2,7% kväve i den. Går det bra eller är det för mycket?

Menar du att jag ska ha gödning i vattnet varje gång jag vattnar?
Ska jag låta jorden torka upp lite mellan vattningarna?

Tror du att krukan jag har nu räcker jag tror att den är på 20-30 liter?
Den är 25cm hög 35 cm i diameter.

/Alexander
Åsa, mälardalen zon 2
Biobact går bra att använda. Du kan låta jorden torka upp mellan vattningarna. Nu i början när det inte finns så mycket blad kommer inte vinrankan dricka så mycket och det finns inte så stort bladverk som behöver försörjning så det kommer inte gå åt så mycket näring i början. Ju mer växten växer så kommer den att dricka mera och får på så sätt i sig mera näring som den kan använda till bladmassan som bara blir större. Tycker man att det växer för bra kan man minska ner på näringen, börjar bladen se lite bleka ut kan man öka lite.

Himroden blir ganska stor så Ja jag tror du kommer behöva större kruka inte minst med tanke på vattningen, vinrankor dricker mycket när det blir varmt och en liten kruka torkar upp snabbare än en stor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon