made4hand
Kan någon hjälpa mig med att berätta skillnaden mellan penséer, minipenséer och violer...? Tillhör dom samma släkte Voila...?

Det som jag tycker är svårast är att se skillnad mellan minipenséer och violer, eller kan man se det på bladen eller andra tips hur man kan se skillnad på dom...?

Tacksam för hjälp att klura ut detta mysterium... wacko.gif
gröna tummen
Jag är ingen expert men jag har för mig att det är så här :

Viol är en bienn perenn alltså 2 årig perenn men kan överleva längre än 2 år, men fröar sig glatt vidare så rensa inte så noga under violplantor om du vill att de ska fortsätta leva. Finns i få färger.

Pensén finns i alla möjliga färger och har störst blommor av alla. Pensé är en säsongsblomma som om du plockar bort överblommade blommor på kan få fina nästan hela sommaren. Ev klipper ned lite. Räknas som 1 årig.
Sås på hösten och försäljs på våren av odlare.

Minipensén har minsta blomstorleken men flest blommor. Behöver egentligen aldrig plockas utan blommar oförtrutet vidare. Finns inte i så många färger (än). Blir inte så hög heller. Men en bra blomma om man inte gillar att ständigt putsa.
Riktigt gullig ! wub.gif
råse-marie
Men HUR ser man skillnad ??
Går det ?
netaave
Nej!
krukan
Pensé är en hybrid där bland annat styvmorsviol ingår. Pensén är en bland många andra violer= ja, den tillhör släktet viola. Det är lika mycket viol i den som tex luktviol. Penséer kan variera mycket i utseende eftersom de är hybrider och väldigt förädlade, tex har de ju nu minipenséer också...

Om man vill skilja pensé från vissa andra violarter kan man titta på bladen. Penséer har flikiga stipler ("minibladen" vid nederdelen av bladskaften), något de flesta andra violer inte har. Men tex styvmorsviol, åkerviol och hornviol har samma sorts flikiga stipler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon