|
Jag ser att en del av mina frösådda perenner från förra året verkar ha strukit med i vinter. Min orientaliska vallmo "ROyal Wedding" var jag o grävde lite i då alla förfrusna blad från plantan lossnade från jordytan o det verkar inte finnas ngt därunder. Samma sak m getrutan. *ledsen* Återstår att se om de som övervintrat i krukor lever så jag får byta ut dom. Annars kommer det att rinna stora tårar här, jag vill ju se min svartvita rabatta blomma m "ROyal Wedding" i år! Är orientalisk vallmo kinkig el har jag haft maximal otur, för det var stora, fina rejäla plantor jag satte förra året. *stolt*
kerstin z5-6
17-04-2005, 16:38
 petmoster ! De är inte döda de sover bara -om du inte pillemojat sönder dem av ren kärlek förstås -perenn=örtartad växt som helt vissnar ner och försvinner från jordytan ..LOL Kom igen i maj .. är de fortfarande borta då får du medlidande, inte före det  är getrutan död ska jag hoppa jämfota till Burträsk ... Vår o försommarblommande perenner har inte ett liv över ytan i april ..här
Airamya
17-04-2005, 17:32
kerstin z5-6
17-04-2005, 18:01
Jo -petpet .. en del som primula och stockros och digitalis -där kan man hälsa hem om inte så mkt som ett miniblad finns under det förtorkade ... medan andra lugnt avvaktar i sköna jorden .. papaver orientale -är outrotlig-tro mej jag har grävt till Rävamåla för att bli av med den illskrikorange varianten av den växten . Å inte ett strå synes över backen i början av maj -likförblenat kommer den upp o blommar i min ljuvt princessrosa rabatt .. varje år .. Hälsar en annan petmoster som killar alla växter under hakan när de dyker opp.. vilket iblad leder till dödsfall -dont kill your daaarlings .. Ok vi får väl se om jag får åka cyckelkärra hem då ..
martinagson
17-04-2005, 19:19
Hakar på och är lite smått fundersam över mina hostaplantor jag köpte och satte ner förra sommaren. Inte heller dessa syns överhuvudtaget. Bladen som fanns kvar från förra året var nästan helt förmultnade, men inget över ytan. Bör jag vara orolig eller är jag också en petmoster.
kerstin z5-6
17-04-2005, 19:41
Helen i Piteå Zon 5
17-04-2005, 19:47
Oj, då Kerstin  en ny vadhållning  det här ska jag följa med stort intresse  Ni andra vet väl att Kerstin har förlorat vad förr???  Vill ni veta hur? Vi låter hon berätta sjä lv  / Helen
kerstin z5-6
17-04-2005, 19:50
Tänker jag inte .. o detta är ett ofarligt vad tillskillnad fr föregående -dessutom har jag lovat äta upp en pelargon med mintsmak ..vem jag lovade det har jag för tillfället glömt ...
Helen i Piteå Zon 5
17-04-2005, 20:08
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-04-2005, 20:50) Tänker jag inte .. o detta är ett ofarligt vad tillskillnad fr föregående -dessutom har jag lovat äta upp en pelargon med mintsmak ..vem jag lovade det har jag för tillfället glömt ...   kanske lika bra att inte minnas allla vadhållningar man gör.  /Helen
Gunvor Nilsson
17-04-2005, 21:24
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-04-2005, 19:01) papaver orientale -är outrotlig-tro mej jag har grävt till Rävamåla för att bli av med den illskrikorange varianten av den växten . Tack för underhållningen  Lova att videofilma och lägg in här när ni far nerför backarna! Jag har också försökt bli av med den skrikoranga papavern och trodde att jag flyttat den till två mindre framträdande platser på tomten. Den kom ju upp ännu mer aggressiv på ursprungsplatsen!  Får väl ta fram värmepistolen och smälta ner den humhum  /Gunvor
kerstin z5-6
17-04-2005, 21:30
Se där Ullet .. du slipper mopeda hem mej .. o din vallmo kommer att återuppstå
AnnammA
19-04-2005, 09:28
Jag bor i Skåne, zon1-2, och luktpionerna syns det än så länge bara lite rödrosa spetsiga skott i från. Bondpioner och buskpioner har kommit lite längre, beroende på var de är planterade. Så det är bara till att vänta - ack så ljuvligt att vara i väntans tider!!! AnnA
Bor också i Skåne. I min trädgård har funkiorna börjat vakna, syns i jordytan. Pionerna är mellan 5-10 cm och vallmon är 10 cm. Björkarna har börjat skifta i grönt. Scillor, påskliljor och vårstjärnor blommar här, så på dem kan du kanske se hur långt det är kvar hos er tills du kan se något
kerstin z5-6
19-04-2005, 16:10
Här slår björken ut på tre timmar , påskliljor tulpan scilla och försommarperenner-vårkrage -blågull mm blommar samtidigt -den långdragna vår ni har i z1 får vi inte vara med om .. men vårvinter har vi -i natt var här minus 7 grader i går snöade det .. men tjälen släpper lite ser jag
Men nog är det det lilla! Här ser gården ut som bäck i bölja, har aldrig sett ngt liknande! *imponerad el vad är jag?*
Huvva för minus 7 grader! *ryser*
AnnammA
21-04-2005, 10:07
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-04-2005, 17:10) Här slår björken ut på tre timmar , påskliljor tulpan scilla och försommarperenner-vårkrage -blågull mm blommar samtidigt -den långdragna vår ni har i z1 får vi inte vara med om .. men vårvinter har vi -i natt var här minus 7 grader i går snöade det .. men tjälen släpper lite ser jag Nu har det varit frysgrader ett par nätter här i Skåne, bilarna har fått skrapats på morgonen, och i går på förmiddagen var det ett par tre stycken snöflingor som passerade i luften. Men visst, det växer på i rabatterna ändå. AnnA
Tihi... *fnissar mig igenom tråden*
Jag har också sorg när jag går i trädgården. Kerstin säger att om inte stockrosen har grönt miniblad under kan man hälsa hem. Inte det minsta blad kan jag se på mina 10 stockrosungar som var så fina när jag planterade dem i höstas. Mjölkklockorna ser också ut som stela torra pinnar. Däremot Rudbeckian och stormhatten ser fina ut.
kerstin z5-6
21-04-2005, 21:57
PÅ mjökklockefronten kan jag ge tröst -de spruttar opp o är nog dubbla antalet mot i fjol -men de är inte jättetidiga Så det är helt normalt De växter jag har, man kan bua ut när de inte har grönt kvar är Lewisia -digitalis , stockros , och yucca -ev nån fler Ibland kommer tom dödförklarade rosor till liv -hav hopp kanske har du specialstockisar som gömt sej under jorden ett tag
snofsan
21-04-2005, 22:09
Hela förra sommaren kämpade jag med riddarsporrar i mitt miniväxthus och lyckades av en fröpåse få 9 plantor. Planterade dem i oktober på sin nyupptagna plats. Såg i helgen små nya blad. Dom har tagit sig. Jag älskar riddarsporrar. Jippiiii Och stormhattar, fast stormhattarna brukar tröttna på mig efter några år så jag får gräva upp dem och ruska om dem och förvisa dem till en annan plats. Varför de är så kinkiga vet jag inte.
kerstin z5-6
21-04-2005, 22:15
Stormhatt brukar gilla fuktig lerjord i halvskugga -är fröna bra gror riddarsporre en masse.. det var nog fel på fröna -Inte trädgårdsmästaren
snofsan
21-04-2005, 22:55
Är du säker på det? Men tack i varje fall. Stormhattarna brukar stå i rosljus, dvs sol hela dagen och det blir visst i längden lite för mycket.
kerstin z5-6
22-04-2005, 08:51
Ja, jag är säker -175/påse grodde i fjol Och stormhatt klarar helskugga
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-04-2005, 22:57) Ibland kommer tom dödförklarade rosor till liv -hav hopp  *kan intyga* Förra året var en mindre rosa ros stendöd. Till min sorg, för jag hade fått den av Hjärtevän. Klippte bort eländet, som bara var döda pinnar i rabatten, hade sorg, och glömde bort den. På hösten blommade den så fint!!! I år är den inte alls död, dessutom!
Kan ju berätta att en av vallmosarna verkar ha överlevt, dock inte i den rabatt där jag satt som flest sådana. *muttrar* Getrutan har inte visat ngn nuna. Trädgårdsmalvan, den rosa lyser med sin frånvaro, däremot blommar den rosa fagertraven. Det har varit casualities i rabatterna ser jag, vissa lever, andra verkar inte alls vilja komma upp men så är det ju i verkliga livet också, alla överlever inte den hårda vintern. Fast dom frösådda svarta violerna blommar i växthuset, dags att avhärda dom tror jag. Bära el brista! *modig, på gränsen till dumdristig*
CITAT (Ullet @ 23-05-2005, 12:02) Kan ju berätta att en av vallmosarna verkar ha överlevt, dock inte i den rabatt där jag satt som flest sådana.
Fast dom frösådda svarta violerna blommar i växthuset, dags att avhärda dom tror jag. Bära el brista! *modig, på gränsen till dumdristig* Grattis till åtminstone en vallmo! Då har du legat i hårdträning i onödan. Mina svarta Violer har jag tillsammans med Lammöron 'Silver Carpet'. Effekten är fantastisk, men på gränsen till morbid.
Lät för himla läckert! *memorerar i en relativt gravid skalle* Jag ska sätta olika svarta blommor tillsammans med andra vita, kanske ska ta in lite silverfärgade blad i det? Kan ju inte bli annat än snyggt? Aklejorna står vackra o rätt kraftiga i växthuset, dags att avhärda där också tror jag. *S*
kerstin z5-6
23-05-2005, 20:30
Svart borstnejlika -kan de va nåt till den rabatten ? finns här Snart kommer nog de övriga vallmona med ...
Lät läckert det med! *ler* Ja, jag har stort hopp till vallmosarna *böjer ord prexis som jag vill* o hoppas getrutan ska tina fram nånstans under dom stackars döda växtmojjsagrejserna som är kvar på ytan. *ids inte ta bort förrän om några veckor så jag verklgen är säker på deras hädanfärd* Men ogräsrensning ska prioriteras i veckan, ena rabatten ser ut som om jag odlar nån gul rapsliknande blomsteråker där men den ryska dragonen har frösått sig i pallkragarna o dom lever o frodas, det hade jag inte tänkt mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|