Full version: lökar från odla
Em_I_Am
Hej alla duktiga odlare!

Jag beställde ett par lökar från odla som jag nu pillat ner i jorden inomhus eftersom jag hoppas att dem ska hinna komma igång bra inomhus och sen ska dem få flytta ut på altanen i stora urnor.

Narcissliljans lök såg ut som en klassisk lök så den hade jag inga problem att sätta. Två dagar efter sådden pillade jag lite försiktigt i jorden för att se om den såg ut att ta sig o den såg jätte fin ut! Redan många rötter så nu väntar jag på blad smile.gif

Men så till mitt problem... Jag köpte även en rosa calla och jag vet inte om jag satt i löken på rätt håll. Det var bara en knöl (som en mindre potatis) med bubblig yta... nästan som vårtor. Men det gick inte att se några gamla rötter eller spår av blad. Den enda förändringen i ytan var ett mörkare "öga" eller cirkel. Den satte jag neråt. Låter det som om jag gjort rätt eller? huh.gif
Kajsa
Ögat på kallan är tillväxtpunkten, bra om det är uppåt. Rötter kommer ganska snart, bladen kommer upp som spjut. En sumpväxt från Sydafrika, ställ den inte rakt i solen och en del vatten vill den ha för att trivas. Planterade om min idag. Den gillade förra sommaren, med all blöta.

Em_I_Am
Nämen jisses! Haha nu får jag omedelbums gräva upp den stackarn o vända på den så den står med huvet upp o fötterna ner. laugh.gif

Visst är dem helt underbart vacka! Första gången jag provar som sagt så jag är bara glad om det kommer upp ett enda blad.
Tycker att löken verkar lite torr dock. Torr men hård. Och vårtig. Är det normalt? unsure.gif
Em_I_Am
Eller kanske inte torr direkt eftersom den är hård. Fnasig o prasslig i skalet då? Haha svårt att förklara biggrin.gif Men den andra löken va slät o fin o man riktigt såg att den var full av liv. Som en vanlig gul lök liksom utan en massa prassligt skal som trillar av den.
Kajsa
Det ska den vara! Den ska vinterförvaras torrt. Ställer in krukan i garaget och från okt. till april inte en vattendroppe, den brukar tala om själv när den vill bli omplanterad, då kommer spjuten, vid denna tid. Krånglar aldrig, en bra växt.
Lycka till biggrin.gif
Em_I_Am
Åh nu blir jag glad igen! Känns väldigt bra det här.

Måste bara få berömma dej för en helt fantastisk trädgård! Har tittat i ditt album länge nu och har kommit fram till att det är så jag vill ha det! Ska bara köpa hus med tillhörande tomt o tio stycken gröna fingrar oxå blink.gif
Irene_L
Jag håller med föregående "talare". Vilken underbar trädgård du har Kajsa.
Och du har tagit helt fantastiska bilder på dina växter wub.gif
mvh
Irene
Kajsa
Jag bugar, det är maken som tar de flesta bilderna wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon