Full version: Stöd för häcken
Annelie
Alltså nu måste jag bara fråga - är det meningen att man ska sätta stödpinnar vid varje planta när man har planterat en bokhäck!!?

Satte colan i halsen när jag i går kväll läste nya nummret av AoT! Där är ett fint reportage om hur man ska plantera/sköta en Avenbokshäck men till min stora förvåning ser jag att de stöttat varenda planta med en stödpinne?! Det har jag aldrig sett eller hört talas om innan...

Ska man göra så, och vad händer om man inte gör det och gäller samma "regler" när man som jag har planterat "vanlig" bok?

Jag bidder ju helt nervös... unsure.gif
Ann i Göteborg
Hej

Det beror nog lite på det...

Har du fått tag på fina raka häckplantor och inte har besvär av ätande och fejande djur så klarar du häcken ändå!

Många häckplantor är inte alls raka och det är ju de upprätta grenarna
som växer mest och höjd vill man ha ganska snart, eller?

Jag satte ca 40m avenbok hösten för 7 år sedan. Häckplantorna var raka och ca 90-110 cm vardera (SUPERhäckplantor!!! för 10 kr/st). Den djupa tjälen våren därpå var inte vad plantorna behövde - 90% torkade ut.

Fick ersättningsplantor som var tyvärr inte var lika stora och raka. Planterade om och sen kom rådjuren och åt av toppskotten! Inget annat att göra än att binda upp ny gren till toppskott , spraya varje planta med råväck och binda om, om , om. (Jag har köpt bampupinnar för samma summa som häckplantorna...)

S.s. man lär sig - men sedan några år är häcken drygt 2 m hög och raka
kraftiga genomgående stammar har den så allt var faktiskt mödan värt.

Även om bok och avenbok är olika träd så tycks det mig som om de som häckplantor behöver samma omvårdnad.

Hoppas du blev lite klokare, annars får du fråga mer.
Annelie
Ok, då ska jag kolla över alla mina plantor - de flesta är faktiskt raka och fina, men om de har tendens att "luta fel" eller växer tokigt så nöjer jag mig med att stötta de plantorna...

Känner mig genast lite lugnare - såg att det blev ett stort hål i plånboken om jag skulle bli tvungen att köpa bambupinnar till alla mina plantor blink.gif Men nu slipper jag det och det gör mig glad! biggrin.gif

Tack för förtydligandet Ann!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon