nejlika
17-04-2005, 19:11
Jag har gjort en aloe olja men det har blivit en botten fällning. Det ser ut som om aloe gelen inte har löst sig.
Vad ska jag göra?
Fundera på en liten tillsats av citronsyra för att bryta ner gelen till tunn vätska som kan underlätta blandningen?
Christoffer
17-04-2005, 21:30
Jag minns att man använde lecithin till att blanda ut olösbara grejer, men jag minns inte vill vad...
Nu blev jag lite nyfiken Nejlika! Hur har du gjort oljan och vad ska du änvända den till?
Mvh
Fenja
nejlika
18-04-2005, 15:36
Jag skivade aloeblad och la de i sesamolja, sen fick de stå i ett soligt fönster i två månader, KLART! hittade receptet på Shenet och någon från denna sida rekomendera det
Ska ha det till expriment med salver och andra oljer men även till cerat om jag hinner!
Om du ska göra salva eller kräm av oljan, spelar det då så stor roll om det är lite bottenfällning i oljan ? Blandar det inte sig, och håller sig blandat, när det blir ihopa-rört och får "salvakonsistens".
Om du provar med citronsyra eller nåt annat, prova först på en liten mängd.
Annars brukar värme + omrörning hjälpa när man ska blanda saker, prova att ställa oljan i ett ljummet/varmt vattenbad och vispa lite försiktigt.
nejlika
19-04-2005, 13:34
jag ska ju inte ha all olja på en gång och den del där oljan inte blandat sig får ju liten eller ingen effekt. Aloen brukar vara lurig, i receptet stod det att det skulle bli en gegga med det blev det inte så något kanske gick snett.
Kan effekten minskas eller utebli av citronsyran?
Jag tror att det kanske är bästa sättet ändå
Det kan nog vara jag som rekommenderat det Nejlika!

Jag brukar använda olivolja i och för sig och så länge det inte är växtdelar i bottensatsen så brukar den smälta när du värmer den. Annars kan du sila den en extra gång innan användning i en mycket finmaskig sil. Tänk på aloens verksamma ämnen inte vill bli varmare än 70 grader! Kul att någon mer än jag håller på att koka och greja!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.