Full version: Vinranka i växthus
Gilla
Ännu har jag inte sett något liv i min ett år gamla vinranka (Himrod) som jag planterat i växthuset. Under förra säsongen växte den ca 3 meter och jag klippte ned den enligt konstens alla regler i slutet av december. Men nu verkar den helt död. Vad kan jag göra? Är det idé att vänta?
Gunilla
boelzon4
Skrapa med nageln på barken ganska långt ner. Är det grönt under så lever den.
Annlo
Hej och välkommen till Odla!
Min Himrod blev också planterad förra året. Den har inte heller visat sig något än...

Vet inte vilken zon du bor i men jag bor precis på gränsen mellan zon 3-4. Enligt säkra källor här på Odla(Åsa rolleyes.gif ) så ska den klara zon 3-4 i växthus så jag hoppas än

Det som möjligen kan ha hänt är att den farit illa av vårsolen unsure.gif Har vattnat lite då och då men det är svårt att veta. Tycker kanske att jag anar några ulliga bulor i bladvecken men vet inte riktigt än...

Annlouice
Virgo
Det tar ett bra tag till innaan den visar livstecken. Det har ju bara varit varmt ett par dagar.
Sabina L
Jag blev jätteglad i helgen då jag såg att min vinranka lever och är på gång. Den planterades också förra året. Samma gäller kiwiplantan, men mitt fikonträd har inte visat något livstecken ännu. Någon som vet hur fikon fungerar och när de ska klippas om de ska det?
Åsa, mälardalen zon 2
Min Himrod i zon 2 har inte börjat grönska än och det är normalt, det är bara bra om vinrankorna inte grönskar så snabbt då blir det inga frostskador ifall det skulle komma en kallperiod igen.
Ingrid på Västkusten
Vinrankorna här med ( zon 2) har int ehelelr rört på sig. Men jag fick en glad överraskning häromdagenm, en vinrankepinne jag kört ner i en kruka i vinter ( köpte en som såldes med vindruvsklase) har satt rötter och fått skott!!!!!
Virgo
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 19-04-2005, 07:26)
Vinrankorna här med ( zon 2) har int ehelelr rört på sig. Men jag fick en glad överraskning häromdagenm, en vinrankepinne jag kört ner i en kruka i vinter ( köpte en som såldes med vindruvsklase) har satt rötter och fått skott!!!!!

Menar du att du köpte en sådan i mataffären?
Ibland finns ju stora klasar med långa grenar
Ingrid på Västkusten
Jajemen - precis en sådan!

Hälsar Ingrid
Kajsa på Sydåsen
Har haft vinranka många år och den är alltid sen. Det var visserligen Blå Burgund men jag tror att samma sak gäller Himrod!

Glada hälsningar
Kajsa
Muguet
[ Samma gäller kiwiplantan, men mitt fikonträd har inte visat något livstecken ännu. ]
Tvärtom hos mig min Kiwiplanta visar inga livstecken. Men däremot Fikonträdet som i år går in på sin 3:e sommar ever och frodas. Fick frukt på det förra året det var då bara en 2 m. lång stam. Tog reda på från flera håll hur jag skulle göra så att den buskar till sig. Skall beskäras till 2/3 av fjorårets skott. Klippte den således i början av mars en bra bit på längden.Tog "klippet" och satte sticklingar vilka har rotat sig. Jag hade den inne kallt men frostfritt i vintras.
Fick mycket tips från http://www.alltomtradgard.se/ och deras trädgårdsforum genom att söka på fikon.
Lycka till
Muguet
Gilla
Tack för alla svar! rolleyes.gif Då kan jag fortsätta hoppas på att den kommer igång!
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon