Irene_L
Jag har toppat mina plantor " Blomman för dagen" och "Svartöga" för att de ska bli buskigare och tätare. Men dom grenar sig inte wink.gif Det växer bara ut ett skott igen där jag har klippt, inte två som jag hade tänkt mig. Några plantor har jag toppat fler ggr men det växer ändå bara ut ett igen. wink.gif
Vad göra???
mvh
Irene
kerstin z5-6
Omskolade ? sen när ?-fått gödning ? nog med ljus -nåt fattas ..
Irene_L
Jag satte få frön i varje kruka så jag har inte omskolat dom (sådde direkt i blomjord) Gödning har jag inte gett dom någon ännu, dom står i fönstret.
Ja det fattas dom nog allt som du skrev Kerstin inte undra på att dom inte vill sleep.gif
mvh
Irene
näbben
Jag har också drabbats av samma fenomen på mina hängverbenor. Det är dock bara vissa som inte grenat sig när jag toppat dem. Jag trodde kanske att jag toppat dem för nära bladparet eller något sådant.
kerstin z5-6
Näringslösning halv blom dos två v efter omskolning .. då är all näring i blomjord" slut ..
Irene_L
Nu har jag varit och vattnat dom med näringslösning. Så nu är det bara att vänta och se rolleyes.gif
mvh
Irene
pisanggoreng
Jag hänger på med en annan fråga:

VAR ska man toppa dem? Bladen sitter ju liksom inte i par...
Fenja
Precis ovanför ett blad! Så att det inte blir en ful "pinne" längst ut.
Mvh
Fenja
Dzad
CITAT
Precis ovanför ett blad! Så att det inte blir en ful "pinne" längst ut.

Va? Kerstin skrev väl att man skulle ta direkt under ett bladpar...
Det gjorde jag i förrgårkväll. Satt den långa sticklingen i en kruka med såjord och vattnade rejält. Dagen efter, liksom nu, hänger bladen något våldsamt på sticklingen... Om det kommer rötter, ska det göra det snart då eller?
Eller borde jag ha tagit bort fler blad?
Planterade den så cirka 1/3 var under jord... Lite svårt annars att få bladen ovan ytan och så är ju inte krukor hur stora som helst.
kerstin z5-6
laugh.gif men det beror ju på hur plantan växer ! Toppa så det ser bra ut .. inga pinnar kvar ok ....i ofs faller de av .. smile.gif smile.gif smile.gif
Dzad
Okej... Pinnen är alltså det som sticker upp då.
Men, jag är mer fundersam över mitt sticklingsförsök. Är det att kasta bort nu eller ska det vara så där? Vad kan jag förbättra?
kerstin z5-6
Stickling av vad ?
Dzad
CITAT
Det gjorde jag i förrgårkväll. Satt den långa sticklingen i en kruka med såjord och vattnade rejält. Dagen efter, liksom nu, hänger bladen något våldsamt på sticklingen... Om det kommer rötter, ska det göra det snart då eller?
Eller borde jag ha tagit bort fler blad?
Planterade den så cirka 1/3 var under jord... Lite svårt annars att få bladen ovan ytan och så är ju inte krukor hur stora som helst.

Det där menade jag... och det var svartöga.
Har jag gjort fel?
kerstin z5-6
det kan ta 1-2 v innan den har rötter
Irene_L
Jag har satt sticklingarna i vatten. Nu har dom fått jättefina rötter så jag tänker sätta dom i jord nu rolleyes.gif
mvh
Irene
( jag menar den biten som jag har klippt bort)
Dzad
Okej. Svartöga du också då eller?

Blev bladen hängiga och livlösa för dig också? Det är alltså det fenomenet som gör mig mest fundersam... trodde de skulle se rätt fina ut och inte hänga ihop på det där sättet.
kerstin z5-6
De ser ut så i jord första dygnen ibland .. ev har du stoppat ner en för lång stickling -då orkar de inte förse sig med vatten .. men de brukar ta sig .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon