Full version: Identifiering
fruberglund
Under Boken hittade vi idag två konstiga jättelånga grenar. Undrar vad det är för något. Tog två bilder. Den har jättefina blad så om det är något fint funderar vi på om man kan gräva upp den och plantera den på ett annat ställe.

Någon som kan se vad det är?

Gossen Ruda
Jag är inte säker men det ser ut som druvfläder.
Big Gardener
Håller med, Druvfläder (Sambucus racemosa). Skär itu ett skott och kolla på märgen. Är den brun är det troligtvis druvfläder, men är den vit är det vanlig fläder.

Sidospår: Det finns en hybrid mellan vanlig fläder och druvfläder som har spridit sig en del de senaste åren men den är troligtvis vanligast i nordöstra skåne. Den har inget fastställt svenskt namn vad jag vet än, men kallas Flylle.

Bra bilder förresten!
fruberglund
Tack!

Går den att flytta tror ni? Det är väldigt vackra skott på den, lite purpurfärgade nästan smile.gif

Ska söka på Google och se hur den ser ut som fullvuxen.

Om man kan plantera om den ska man toppa den då så den grenar sig mer?
Big Gardener
Visst går den att flytta. Både vanlig fläder och druvfläder är några av de mest lättetablerade buskarna jag vet så det ska inte vara några problems.
Att därefter toppa den för att den ska grena sig går också bra. Den är dock en ljusälskande buske och har stark topptillväxt.
Cilla
Jag gillar druvfläder, särskilt på våren med den lustiga knoppsprickningen och rodnaden på baden som sitter kvar ett bra tag. Bären som sedan sitter röda i klasar är också fina. Man bör dock inte äta dem, vill man koka saft och sylt är det på annan fläder.
fruberglund
Vad kul att höra, då ska jag bara leta på en bra plats också smile.gif
KURT
Det finns ett par druvfläderlänkar i en tidigare tråd, de ger bla endel druvfläderrecept:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...402e622e0694b6a
Gossen Ruda
Hos mig blir inte druvflädern så gammal, 10 år är väl snittet ungefär. Sen börjar stammen gå sönder och det kommer röta. Fast under tiden har fåglarna spritt den i stor mängd.
Lena N
CITAT (KURT @ 18-04-2005, 14:15)
Det finns ett par druvfläderlänkar i en tidigare tråd, de ger bla endel druvfläderrecept:

VARNING! Receptet gäller äkta fläder, den har flata blomklasar vid midsommartid och svarta bär på sensommaren.

Druvfläder är giftig, hur giftig vet jag inte, har aldrig hört talas om någon förgiftning, kanske smakar bären illa.
Hannele
Så här kan rönnsumak se ut.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Lena N @ 24-04-2005, 07:40)
CITAT (KURT @ 18-04-2005, 14:15)

VARNING! Receptet gäller äkta fläder, den har flata blomklasar vid midsommartid och svarta bär på sensommaren.

Druvfläder är giftig, hur giftig vet jag inte, har aldrig hört talas om någon förgiftning, kanske smakar bären illa.

Det finns även recept för druvfläder i den länken. Så giftig är inte den busken och efter upphettning ska det tydligen inte finnas så mycket gift kvar. I många andra länder gör man gele mm. på druvfläder.
Lena N
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-04-2005, 09:33)
Det finns även recept för druvfläder i den länken. Så giftig är inte den busken och efter upphettning ska det tydligen inte finnas så mycket gift kvar. I många andra länder gör man gele mm. på druvfläder.

Oj jag läste visst slarvigt. sleep.gif

Har aldrig tidigare hört att druvfläder används i matlagning. Man nu vet jag det också! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon