martinagson
17-04-2005, 19:26
Ska bygga altan till sommaren och har en idegran som står väldigt tokigt till. Jag är tvungen till att ta bort den och sätta den någon annanstans. Är detta möjligt? Jag funderar framför allt på rotsystemet. Vill inte att hela trallen ska behöva rivas upp i så fall för jag lov att hiva hela granen och det vill jag inte heller för den är väldigt fin (ca 1 meter bred och 1,5 meter hög).
Är det någonting annat jag behöver tänka på om det går att byta plats på den. Den bara måste överleva och bo någon annanstans.
MVH
Martina
fruberglund
18-04-2005, 11:26
Vi flyttade våran Idegran när vi köpte huset för ett par år sen. Den mår bra fortfarande. Vi försökte hålla rötterna så intakta som möjligt men en hel del fick vi skära av.
Se till att gräva den nya gropen innan du gräver upp den. Vattna ordentligt i gropen, sätt ner den, fyll till hälften med jord, vattna ordentligt igen, fyll upp med jord och vattna återigen.
Så gjorde vi + att vi vattnade ordentligt tills den hade etablerat sig ordentligt.
Den är fin förutom att den blir lite gul framåt hösten/vintern men det försvinner efter några månader. I år ska jag gödsla den och se om det är det som kanske saknas.
Lycka till!
martinagson
18-04-2005, 15:06
Tack för svaret. Ska försöka med detta till helgen.