|
Björkmyran
17-04-2005, 20:36
Har köpt frön till dessa. Jag ska förkultivera dem 4 ve innan utplantering, men vart kommer den trivas bäst -inne i växthuset eller på friland?
De gillar värme men plantan kan bli väldigt stor....för det mesta odlas de på friland men är sommaren kall så kan kanske fruktsättningen bli dålig. Plantera inte ut dem förrän det är helt fritt för frostrisk
Maria i Helsingborg
18-04-2005, 10:48
Vi hade våra på friland förra året. Vädret till trots blev skörden enorm! Lycka till
Håller med föregående talare, fastän förra årets sommar regnade bort så blev skörden mycket stor (på friland). Vi fick dela med oss till alla grannar och släkt och vänner och ändå hade vi bara två plantor... I år utökar vi sortimentet med en gul sort, jag kan knappast vänta tills jag får så dem  /Aurora
Har man en vilande trädgårdskompost så kan man plantera där, då får de det lite varmare + att de får det näringsrikt.
Maria i Helsingborg
18-04-2005, 21:54
Lustigt, Aurora..... CITAT I år utökar vi sortimentet med en gul sort, jag kan knappast vänta tills jag får så dem Vi också
liten trädgård
19-04-2005, 14:04
Vi odlade vår enda planta i trädgårdslandet förra sommaren och som nybörjare av zucchini fick vi över förväntan en jätteskörd! Det blev till att dela med sig till vänner o släktingar för vi klarade inte av att ta hand om alltihop själva. Det är bland det roligaste vi odlat på länge! Lycka till!
Björkmyran
19-04-2005, 19:39
Tack snälla för alla svar. Då ska jag absolut inte sätta den i mitt lilla växthus! Att sätta en i min vilande komposthög var ju ingen dum idé att prova på! Är det för tidigt att förkultivera nu?
Åsa, mälardalen zon 2
20-04-2005, 07:54
CITAT (Björkmyran @ 19-04-2005, 20:39) Tack snälla för alla svar. Då ska jag absolut inte sätta den i mitt lilla växthus! Att sätta en i min vilande komposthög var ju ingen dum idé att prova på! Är det för tidigt att förkultivera nu?  Troligtvis är det en aning för tidigt (vet inte vart du bor) squash är lagom att förkultivera 3-4v innan utplantering och squash vill ha en marktemp på runt +12-15grader + de tål inte kyliga nätter så ofta kan man inte plantera ut dem så tidigt. (Svart marktäckväv + fiberduk brukar ge lite bättre odlingsbetingelser och då brukar plantorna få en bra start)
Maria i Helsingborg
20-04-2005, 17:27
Brukar du ha plantorna så tätt, Åsa!? Vi hade squash för första gången förra året men bladen blir ju gigantiska och jag tänker att så tätt = ett "gydder" av frodighet..........?
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2005, 07:26
Jag har dem alldeles för tätt, jag vill ha för många sorter men det brukar gå bra ändå, jag ger dem en hel del näring under hela säsongen.
gunnelö
21-04-2005, 12:28
Hej Jag har en annan fråga om just zucchini. Jag har funderat en del på det här med blomningen. Jag vet att det finns han- och honblommor och att det är honblommorna som bär frukt. Förra året odlade jag zucchini i en pallkrage. De växte halvbra men sommaren var ju så där. Inte en enda frukt fick jag. Det verkade bara utvecklas hanblommor. De plantor jag hade på sommarstället (från samma fröpåse) bar däremot rikligt med frukt. I år har jag försått igen. Tyvärr sådde jag dem lite tidigt (ja man är ju för ivrig) så nu blommor de för fullt på fönsterbrädan! Men...bara hanblommor igen. Någon som vet varför det inte utvecklas honblommor? (Har en ny sådd på gång, lite bättre tajmad hoppas jag) Hälsningar Gunnel i Örebro
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2005, 12:31
kyla & stress brukar ofta ge mest hanblommor. Själv odlar jag många olika sorter, olika sorter fungerar olika bra beroende på väderlek så funkar inte en sort ett år så funkar en annan sort (fröerna håller i många år så man måste inte så hela påsen).
gunnelö
21-04-2005, 12:37
Å vilket snabbt svar! Tack! Är med på att kylan kan påverka, men på fönsterbänken är det ju varmt, och upphöjd bädd som pallkragen är borde ju vara bra? Du som har odlat olika sorten, har du några favoriter? Det vore kul att höra vilka sorter du tycker går bra. Själv har jag "Cucurbita pepo" grön sommarsquash. Gunnel
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2005, 12:44
Cucurbita pepo är ingen namnsort utan det vetenskapliga namnet på växten, vilken namnsort är det du odlar? det brukar stå på påsen, ofta står det F1 efter namnsorten. Fönsterbrädan är inte det klimatet en squash vill ha inomhus är det ofta för svagt ljus, torr luft mm. vilket stressar plantan. Själv gillar jag Gold Rush F1  Den vanliga All Green Bush brukar också bli bra.
gunnelö
21-04-2005, 13:04
Ja jag borde ha fattat skillnaden mellan art- och sortnamn. Jag hade lite bråttom där. Namnet Diamant F1 stod med så små bokstäver att jag inte såg det. Det är väl en ganska beprövad sort som jag själv har god erfarenhet av sen tidigare. Tack för tipset om de båda andra sorterna. Ska införskaffa åtminstone den ena (man ska ju få rum med dem också!) och prova i år. Ja fönsterbrädan är väl inte bästa stället. Få se om jag kan hålla plantorna igång till utplanteringen. Vad tror du om pallkragen Åsa? Jag var noggrann med vattningen och jorden så jag förstår inte egentligen vad som gick fel. Kanske var det sniglarnas fel, dom brukar jag skylla det mesta på! Gunnel
Åååå, jag blir så sugen på att så Zuccini, det växer ju som ogräs! Men vad använder ni det till? Jag hade det i allt möjligt, så mina ungar har "förbjudit" mig att odla det mer. Fast nu var det två år sen, kanske de har glömt? Tips till användandet? hälsningar Inglan
Sulawesii
21-04-2005, 14:43
Jag kommer ihåg att jag gjorde supergoda muffinsar med Zuccini och morot i för några år sedan. Saftiga som bara den. Tvyrärr vet jag inte var jag gjort av receptet. Låter det gott, så sök på Internet.
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2005, 14:50
CITAT (gunnelö @ 21-04-2005, 14:04) Ja jag borde ha fattat skillnaden mellan art- och sortnamn. Jag hade lite bråttom där. Namnet Diamant F1 stod med så små bokstäver att jag inte såg det. Det är väl en ganska beprövad sort som jag själv har god erfarenhet av sen tidigare. Tack för tipset om de båda andra sorterna. Ska införskaffa åtminstone den ena (man ska ju få rum med dem också!) och prova i år. Ja fönsterbrädan är väl inte bästa stället. Få se om jag kan hålla plantorna igång till utplanteringen. Vad tror du om pallkragen Åsa? Jag var noggrann med vattningen och jorden så jag förstår inte egentligen vad som gick fel. Kanske var det sniglarnas fel, dom brukar jag skylla det mesta på! Gunnel Förra året var uruselt väder för squashodling, det var för kallt under större delen av sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2005, 14:53
CITAT (inglan @ 21-04-2005, 15:35) Åååå, jag blir så sugen på att så Zuccini, det växer ju som ogräs! Men vad använder ni det till? Jag hade det i allt möjligt, så mina ungar har "förbjudit" mig att odla det mer. Fast nu var det två år sen, kanske de har glömt? Tips till användandet? hälsningar Inglan  Testa detta recept. Kakan smakar som en lättare variant av vanlig svensk ostkaka och de jag har bjudit på kakan har inte lyckats gissa att det är en grönsak i. Squashkaka 1kg squash (vanlig sommarsquash) 0,5 liter mjölk 1 1/2 dl strösocker 4ägg 1 dl vetemjöl 5-8 bittermandlar (el. 5-8 droppar bittermandelolja) 8-10 sötmandlar Sätt ugnen på 200 C Skala squashen, koka den i vatten. Låt squashen rinna av. Mosa eller mixa squashen. Hacka eller mal mandeln. Blanda ihop alla ingredienserna i en stor bunke, och häll i smord ugnsfast form. Gräddas i 1-1 1/2 timme.
gunnelö
21-04-2005, 15:07
Ja den kakan har jag provat. Jättegod.
Jag brukar ofta steka zucchinin i tunna skivor i lite olja salt och svartpeppar och sedan hyvla tunna skivor parmesanost över. Passar bra som tillbehör till det mesta. Inte fel att steka den med vitlök heller.
Gunnel
Tack för tips och recept!!! Ska allt peta ner några frön och kanske jag kan lura i ungarna, om de inte vet vad det är! Ha de!  Inglan
Jag brukar göra Zucchinigratäng:
Skiva zucchinin o koka den i lättsaltat vatten till lagom mjuk. Låtden rinna av ordentligt (jag brukar tom "pressa" den lite). Lägg skivorna i smord form. Hacka lök o stek lätt, häll över zucchinin. Smält smör ca 25 g i kastrull och blanda med torra brödsmulor (är ett amerikanskt recept så jag brukar köpa bread stuffing på butiken; det är torra brödsmulor med kryddor) och häll över. Blanda sedan en burk Campbell´s kycklingsoppa med en burk creme fraiche och häll över. Skär igenom allt med kniv ett par gånger. In i ugnen i 45 minuter (täckt med folie) i 175 grader. Detta är supergott; en av våra favoriträtter.
Gabi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|