Full version: Min första odling!
FormerMazda
Hej!
Här är tänkt att jag skulle skriva av mig om min första odling. Kolla gärna i mitt album också, där finns det bilder på odlingen!

Har idag införskaffat ett par påsar tomatfrö. Thompson & Morgan's Sungella(Sungold(?)) samt Moneymaker. Dessa sådde jag i små gulliga krukor som skulle lämpa sig för såning. Fyllde dessa till hälften med vanlig blomjord och toppade med såjord, dessa krukor står nu i en plastbytta så jag kan vattna underifrån. Täckte alltsammans med plast, luftigt o bra.
Så vad tror ni? Blir det stora rejäla plantor nu eller får man börja om?

Har ett par frågor:
Vattning? Hur mycket ska de ha så här i början?
Solljus? Hur mycket ska de ha så här i början?

Tror det var allt för idag!
/Anders
Åsa, mälardalen zon 2
Sungella är inte riktigt samma som Sungold. Sungella får större frukter än Sungold fast jag har för mig att Sungold ska vara en av tomaterna man använt när man korsat fram Sungella så lite Sungold borde det finnas i den.

Både Sungella och Moneymaker ska vara "indeterminate" så bägge två ska tjuvas, men de ska inte toppas.

Innan fröna har grott behöver inte sådden massor av ljus. När fröna grott placera sådden mycket ljust (ev. med extra belysning) men helst inte i gassande sol där kan det bli för varmt. Håll jorden fuktig, ej snustorr och inte dyngsur. Plantera om tomatplantorna allteftersom de växer i större kruka, vid omplantering plantera tomaterna djupt, tomat bildar rötter på stammen.

TJUVNING
FormerMazda
Hmm, typiskt, hur får man tag på den äkta Sungolden då?
Men de ska tjyvas bägge två iaf. Skönt o äntligen ha fått grepp om tjyva resp. toppa, vill ju inte göra fel! unsure.gif
Kan man säga att om plantan blir lika hög som såkrukan så är det dags för omplantering? Jag menar, lite stam måste det ju finnas att bilda rötter på..
Ljuset tycker jag låter problematiskt, mycket ljus, ev. tillskott, men inte direkt solljus. Hmm, smälla upp en plastpåse på rutan(vit) så blir det ju mycket ljus, men inte för mycket?
Bara o vattna nu då, o vänta på de första livstecknen. Fler bilder kommer! biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tomaten kan man låta bli högre än såkrukan när man omplanterar, titta i botten på krukan ser man att rötter sticker ut ur hålen så brukar det vara dags att omplantera. Vad man omplanterar växten i är oviktigt, tomaten bryr sig inte om vilken behållare det är man odlar i bara det finns dräneringshål. Åtminstone någraav mina tomater brukar hamna i tomma mjölkkartonger med dräneringshål, jag brukar ofta råka ut för att rätt storlek på kruka saknas just när jag ska ha den.

När det gäller Sungold titta i trädgårdsbutiken det finns vanliga fröfirmor som saluför denna sort ex. Bröderna Nelson

Även Impecta säljer sorten, fast det är lite dyrt att handla på postorder om man bara ska ha en påse, postorderfirmorna brukar också kräva att man handlar för ett minimibelopp + det tillkommer olika avgifter.
Louise i Göteborg
Exktraljus är alltid bra men tomater är rätt tåliga. Om dom får för lite ljus i början blir dom långa och taniga. Dom brukar dock hämta sig ganska bra frampå sommaren - tjocka till sig liksom. Just tomater (inga andra) kan man dessutom "begrava" vid omplanteringen, jmfr kupade potatis - en nära släkting. Blir dom jättelånga kan man tom stoppa ner plantan i spiral.
Lycka till
FormerMazda
Den riktiga sungolden får väl vänta till nästa sommar, kan ju inte sätta hur många tomater som helst.. Eller? smile.gif
Då är det väl bara o vänta på rötter då, krukor har man ju i massor då man som liten sprang o plockade gratis krukor hos blomhandlarna hela tiden.
Extraljus som tillskottsljus.. Antar att det räcker med en 50w då? Men hur länge ska man belysa de små liven då?

Ujujuj, många frågor blir det, hoppas ni inte ledsnar på mig! unsure.gif
Ingrid på Västkusten
12 h per dygn med 50 W borde vara en bra start :-) glöm inte en liten fläkt med :-)

Man kan sätta hur många sorters tomater som helst :-D

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller extra belysning till några få krukor kan man ofta ta vad man har hemma, man måste inte investera i några större grejer. Lysrör och lågenergilampor fungerar bra som extra belysning, men inte glödlampor de blir för varma.
FormerMazda
Hmm, summerar med att det skulle sitta lagom med en låg-energi til dessa plantor då, som en start här i karriären menar jag.
Väntar spänt på de första tecknen på liv!

Tack alla för all hjälp jag fått hittils! wub.gif
FormerMazda
Nu har de börjat titta fram! Finns en ny bild att beskåda, för er som inte har sett ett frö gro innan. wacko.gif
Hannele
Önskar dej lycka till, FormerMazda, jag är nästan lika mycket nybörjare som du. Min mor har gett mej några olika tomatplantor varje år - för jag tycker inte jag har tid och plats att börja odla inomhus. Men en dag, när ungarna flyyat hemifråm... rolleyes.gif
FormerMazda
Klart du kan odla själv inomhus! Du kan ju titta på min miniatyr odling, jätte-liten och smidig! Tid har man aldrig, det tar man sig! smile.gif

Finns en ny bild nu att titta på!
FormerMazda
Hej igen!
Nu var det några dagar sedan. Som tur är så har de små rackarna saktat ner lite, de växte så himlans fort ett tag.
Har en fråga:
Om ni kollar i mitt album så kan man se på sista bilden att ett tredje blad har börjat bildas. Det är väl inte dessa man ska tjuva?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är inte det man ska tjuva, det tredje bladet är det första riktiga karaktärsbladet, de där två första bladen är hjärtblad.

De första tjuvarna brukar ofta inte dyka upp förren plantan är runt 40-60cm hög och då är det främst längs stammen man tar bort tjuvar, toppen ska man inte tjuva bort.
FormerMazda
Hehehe, känner mig lite dum.. Men frågar man inte så kanske man gör fel. O det vill man ju inte!
Tackar för svaret. (som jag redan hadde? blink.gif )
FormerMazda
Ojojoj! Nu var det längesen! Nu har man flyttat och mitt internet hemma har ännu inte kommit igång!
Tyvärr har jag ingen bild o lägga upp, men nu har de små livet blivit riktigt stora och fått nya krukor innan sista omplanteringen. Snart dags att börja skänka bort de flesta också, kommer sakna dom.. Min sambo tycker jag är knäpp som pratar och lägger ner så mycket energi på mina tomater, men vaddå, det är ju kul!

Snart ses vi igen!
FormerMazda
Hej igen!

Har precis skurit till mig ett gäng "krukor". Tre 25liters dunkar som skurits på höjden till hälften tyckte jag skulle bli bra, borde bli 12,5liter, eller vad tror ni? Bör man göra hål i botten? och en fråga till, hur höga blir mina... borde mina tomater bli? Funderar på om man ska snickra till sig en bänk också.

Lev väl!
Åsa, mälardalen zon 2
20 liters hinkar brukar vara lagom men det kan gå hyfsat bra med exempelvis 10 liters hinkar men då får man vara mer noga med vatten och gödning, jag brukar nästan alltid ha någon planta i en 10 liters hink när allt annat är upptaget och växthuset är fullt.

Hål i botten på krukan behövs rötterna vill inte bada ifall man råkat ge för mycket vatten eller om sommaren blir regnig.

Storlek: Olika tomater blir olika stora men Sungold brukar iallafall kunna bli 2-3m i hink(20liter) på altanen här, sungella kan nog också hinna bli så stora. I växthuset blev de närmare 4m förra året men det är ovanligt att de brukar hinna bli så långa en svensk sommar i mitt kallväxthus. Många tomater som tjuvas kan bli 10-12m långa hos yrkesodlarna men deras säsong är ofta längre + de har andra förutsättningar.
FormerMazda
Vattna o göda sa du, har köpt en gödning som ska användas till en änglatrumpet. Växtdoktorns Blomster gödning heter den, en kapsyl till 2liter skulle vara bra står det, så då är det väl bara att använda sådant vid vattning. Osså borra hål med ja, kan ju vara bra om det blir nederbörd eller om en annan vattnar för bra.

Jösses! 2-3meter!! Det är knappt att man har i takhöjd på balkongen! Kanske skulle ha tagit en busktomat istället när allt kommer ikring, skippar nog bänken jag tänkte bygga o gör en "bassäng" som jag ställer krukorna i, om det blir för blött så är det bättre om det rinner i bassängen än ner på grannen..

Tack för bra svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken gödning man använder är en smaksak, gödningen bör dock inte ha alltför mycket kväve och det är bra om fosformängden är lite högre. Ger man tomatplantor höga doser kväve får man mest stora blad och lite mindre frukter. Man kan ofta se på tomatplantan hur man har gött den, blir stammen klen så har man gett den lite för lite gödning när den delen växte, är stammen enormt grov och bladen är stora hårda och blågröna har man gett lite för mycket.

Man kan sänka tomaterna när de når upp till taket. Ett bra sätt att odla denna typ av tomat är att binda upp dem med ett snöre. Man knyter en lös ögla nere på plantan och lindar snöret medsols (eller motsols huvudsaken är att man är konsekvent och inte byter håll) snöret binds fast i taket med en knut som går att lossa + extra snöre. När plantan nått upp till taket lossar man snöret och släpper lite på det så att det blir plats för plantan att växa mera.

Många busktomater kan också bli runt 2m, nackdelen med busktomat på liten yta tycker jag är att de blir enormt breda. Det finns även små tomater ex. Tiny Tim eller någon ampeltomat, tyvärr är de inte alltid så goda. Vet att jag gillade Tiny Tim förut men när jag odlade den för 2år sedan gillade jag den inte alls när jag jämförde hur den smakade jämfört med de andra sorterna jag hade, jag tyckte den var blaskig i smaken efter att ha smakat på mera smakrika tomater.
FormerMazda
Halloj!
Nya bilder finns att beskåda, ska börja vänja de små liven vid utelivet nu, vågar dock inte lämna dom över natten ännu..
FormerMazda
Hej igen!

Mina plantor växer o frodas, nästan helt utan sol..
Nu är det bara det att det har blivit gula fläckar på bladen, speciellt de som är under de översta, är detta normalt? Och hur stabil ska en planta bli egentligen? De jag har kan inte stå själva utan måste bindas upp, men detta kanske är normalt?

/Anders
Susanne i Linköping
Japp, tomater brukar man binda upp! biggrin.gif
Gula fläckar på bladen är däremot inte normalt. Kanske någon annan vet vad det är? unsure.gif
Betty
De kanske gulnar och ränner iväg p.g.a. ljusbrist. Min erfarenhet är att de blir grövre och stadigare när de fått komma utomhus, men stöd behöver de nog i alla fall.
FormerMazda
Sen de kom ut så har de blivit mycket grövre i stammen, men kanske som susanne sa så behöver de stöd trots detta. Men det med gulfläckiga blad var det ingen som hade ett bra svar på? Ljusbrist?
Betty
CITAT (FormerMazda @ 10-06-2003, 15:02)
Men det med gulfläckiga blad var det ingen som hade ett bra svar på? Ljusbrist?

Det var ju det jag sa! smile.gif
FormerMazda
CITAT (Betty @ 10-06-2003, 13:39)
De kanske gulnar och ränner iväg p.g.a. ljusbrist. Min erfarenhet är att de blir grövre och stadigare när de fått komma utomhus, men stöd behöver de nog i alla fall.

Ok, förlåt, hängde upp på ditt kanske. Trodde att du inte var säker på din sak, dåligt formulerat av mig. Sorry!
FormerMazda
Halloj!

Mycket i mitt liv nu så jag har inte varit så aktiv här..

Men när borde jag börja se tecken på frukt på mina plantor??
SannaM
Blommorna kommer ju först förstås. Lite olika på olika sorter och beroende på hur tidigt man satt också antar jag. Vissa av mina har blommat ett par veckor nu andra står liksom bara i knopp i evigheter...Kylans fel tror jag. Om man lyfter blommorna och kikar inuti så börjar jag se små tomater nu sen ett par dar.
SannaM
FormerMazda
Hmmmm, bara jag som är otålig då..

Var precis ut o kollade nu, jag har visst fått knoppar såg jag när jag kollade efter lite nogrannare. O en massa extra skott som jag nu tjyvat bort.
Däremot så har jag fått gurkor!! Två stycken på en planta som gick av i toppen!
FormerMazda
Jahapp.. Tänkte bara säga att det finns nya bilder att beskåda i mitt album!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon