Full version: Stor blomlåda i trä
Mallan
Har tänkt att snickra i hop en stor låda och ha framför en spaljé. Den blir nog ungefär 2,5-3 meter (ev. två lådor). Där i vill jag då förstås ha en klätterväxt men har inte bestämt mig för vad än. Vad bör jag tänka på? Hur djup måste lådan vara?
TeliaNet
om växterna blir stora så bör den nog vara 3 dm hög.
lycka till!
anna_rispan
eller kanske djupare ändå.... de vill väl ha lite att växa i. men nog är det svårt. jag vill ju ha så mycket och alla trädgårdstidningar skriver... Allt går att odla i kruka. Allla säger allt går att odla i kruka. Men var sjutton står det om hur stor bytta de vill ha olika växter????

Dilemma...
Diabolique
CITAT (anna_rispan @ 18-04-2005, 18:04)
eller kanske djupare ändå.... de vill väl ha lite att växa i. men nog är det svårt. jag vill ju ha så mycket och alla trädgårdstidningar skriver... Allt går att odla i kruka. Allla säger allt går att odla i kruka. Men var sjutton står det om hur stor bytta de vill ha olika växter????

Dilemma...

Jag håller med!

Jag har nu tre zinkhinkar som rymmer 10 liter, och det vore ju kul om jag kunde ha något i dem.

Jag har även en stor zinkbalja som jag har haft mycket växter i förra året, och en del har överlevt vintern. smile.gif

Men jag undrar hur andra gör.
Det är ju ingen dränering i min balja och mina hinkar, så jag vet inte hur jag ska kunna holla koll på att jag vattnar lagom mycket.

Det kanske bara är en slump att mina växter har överlevt...

Hur gör ni andra, om ni har krukor/ hinkar utan dränering?

gunde
Jag odlar mest i plåtkärl.
IKEA's soptunna KNODD fungerar bra för träd. De är billigare än stora krukor och har handtag om de behöver flyttas! Bra.

MEN nu undrar jag också om trälådor. Hur har ni andra gjort - klätt lådan invändigt med plast som man ser förslag på ibland, eller låter ni träet 'andas'?
Fenja
Rosor till exempel ska ha ett djup om minst 50 cm, gärna 60-70 cm.
Mvh
Fenja
Diabolique
CITAT (gunde @ 20-04-2005, 18:35)
IKEA's soptunna KNODD fungerar bra för träd. De är billigare än stora krukor och har handtag om de behöver flyttas! Bra.

Jag läste nyss om tunnan KNODD från IKEA att de endast rekomenderar den för inomhusbruk.
Vet någon varför?

Jag ville ju köpa den nu när andra har provat den...
Fenja
Den är troligen gjord i ett material som inte är vädertåligt - stark sol, regn, vind och temperaturskiftningar. Den kanske fryser sönder också om den lämnas ute när det är kallt....
Mvh
Fenja
gunde
tror inte den fryser sönder - det är plåt. däremot kanske den inte är lika snyggt IKEA-blank efter några säsonger.

vet iaf att zinkvarianten fungerar.
nu testar jag den vita. får väl rapportera...
Fenja
CITAT (gunde @ 20-04-2005, 23:17)
tror inte den fryser sönder - det är plåt. däremot kanske den inte är lika snyggt IKEA-blank efter några säsonger.

vet iaf att zinkvarianten fungerar.
nu testar jag den vita. får väl rapportera...

laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif F'låt! *fniss*
Mvh
Fenja
Christina i Taxinge~
CITAT (Diabolique @ 18-04-2005, 18:18)
Hur gör ni andra, om ni har krukor/ hinkar utan dränering?

Jag har också en sån zinkbalja som du visar på bilden och i den hade jag förra året lila Heliotrop och rosa Fuchsia wub.gif
Som dränering hade jag ett decimetertjockt lager med stenar i botten och baljan stod under tak rolleyes.gif
Det regnade ju rätt mycket häromkring förra sommaren... sad.gif

I en hink hade jag en rätt stor rosa Pelargon och en Snöflinga (Bacopa) som hängde ner/runt hela hinken - väldigt fint faktiskt! smile.gif
Men i hinken hade jag gjort hål i botten - den ska ju ändå bara användas som 'blomkruka' under kommande år också!
gunde
tänkte igen på det där med knodd...

förmodligen är det så att IKEA inte kan garantera något när man använder det på ett sätt som inte var 'meningen'. så för att inte hundra kvinnor/män med gröna fingrar och jord under naglarna ska komma höttande och kräva pengarna tillbaka, går de ut med det.

som att mc donalds skriver 'filling is hot' på pajerna...

nåväl, det är mina spekulationer.
Diabolique
CITAT (gunde @ 20-04-2005, 23:35)
tänkte igen på det där med knodd...

förmodligen är det så att IKEA inte kan garantera något när man använder det på ett sätt som inte var 'meningen'. så för att inte hundra kvinnor/män med gröna fingrar och jord under naglarna ska komma höttande och kräva pengarna tillbaka, går de ut med det.

som att mc donalds skriver 'filling is hot' på pajerna...

nåväl, det är mina spekulationer.

Ja det är ju möjligt att färgen blir ful eller flagnar efter någon vinter eller så, och handtagen kanske inte är rostfria.

Jag har även noterat att IKEA på sin hemsida skriver om de fina trä kärlen att de inte är vattentäta. Texten kommer upp under produktbeskrivningen. Men i deras vårkatalog så har de vatten i dem. smile.gif

Baljan TISTELÖ

De kan nog bara inte garantera att alla är helt vattentäta, under alla ömständigheter. Men jag vill ha en i alla fall, och jag vill ha vatten i min.
Någon som har tips på hur jag kan få dem helt vattentäta?
Kanske ska jag klä in insidan med sådan duk som man använder när man anlägger en damm?
Chrihanna
Diabolique, du kanske kan lacka insidan? Då borde väl träet bli mer fukttåligt?
gunde
Jag skulle säga precis tvärtom. Lacka inte. Utan sänk ned den om möjligt i vatten så att den sväller duktigt. Låt den dra ordentligt.

Sen kan du nog ta upp den och fylla med vatten. Kanske bör du upprepa behandlingen med ett visst mellanrum, t ex varje år som med gamla ekor.
boelzon4
Tänkte bara skriva att zink- och plåtkärl är lätta att göra dräneringshål i med hammare och spik.
:-)
bikiv
CITAT (gunde @ 20-04-2005, 18:35)

MEN nu undrar jag också om trälådor. Hur har ni andra gjort - klätt lådan invändigt med plast som man ser förslag på ibland, eller låter ni träet 'andas'?

På balkongen har vi trälådor med Alpklematis, sedan ca 10 år. Längd 125cm, bredd 45 cm, Höjd 70 cm. Dessa är kläddda med plast på sidorna med perforering i botten för dränering. Det har fungerat bra!
gunde
aha, då kanske jag ska prova det då.
skulle vilja göra en låg men stor låda för gräs/ängsblommor till terrassen... på hjul.
Thea
CITAT (gunde @ 21-04-2005, 23:15)
skulle vilja göra en låg men stor låda för gräs/ängsblommor till terrassen... på hjul.

Har ni sett den där fotpallslådan med gräsmatta som "dyna"? Hur mysigt som helst för fötterna om man bor 6 trappor upp, men hur får man en tät och fin gräsmatta i en låda och hur sköter man isåfall en sån?
gunde
har inte sett den, men det är just så jag tänker mig det. fast större, så att flera kan sitta runt den med sina fötter...

vet inte hur man lyckas med gräset. har tänkt att man kan klippa med kantklippare eller häcksax.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon