Full version: Krollilja
Maria i Helsingborg
Finns det ingen här som säljer lök/lökfjäll från svart krollilja? Jag hittar den inte i handeln och den är ju så snygg! sad.gif
kerstin z5-6
ja jag säger detsamma smile.gif tongue.gif
Blomstertanten
ohmy.gif Svart krollilja ?????? rolleyes.gif

sleep.gif Vill också !
Ullet
Här också! Fast jag tar emot det mesta som är svart! *flämtar m tungan långt ut ur munnen*
Maria i Helsingborg
Hur länge ska vi sitta här med tomma.......rabatter?! rolleyes.gif laugh.gif
jessica zon6
Ska vi bilda en klubb biggrin.gif
Har också sökt efter svart krollilja utan resultat sad.gif Dom skulle ju passa så bra i min tilltänkta Svart-purpur rabatt)

/jessica
Xelma
Anmäler gärna också intresse! Skulle passa ypperligt här med. smile.gif
BjursBerit
En annan är ägare av svart krolllija wub.gif Men tyvärr är den inte så stor än så att jag skulle vilja offra ett fjäll. Om nåt år ...orka ni vänta å länge??Annars vet jag en som har fjäll på gång..jag kan höra mig för ifall han har kvar någon biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag tillhör också en som fick tag i den efterlängtade svarta Krollilja förra sommaren, men även hos mig får man vänta ett par år innan jag kan öka på fjäll. Mannen som jag köpte av är en stor Liljesamlare som i år har fått nästan hela sitt liljesamling uppätna av råttor, han får börja om på nytt igen, vet ej hur han har det med dom svarta. Har ju lovat dig Kerstin att höra efter. huh.gif undrar om Berit tänker på samma man som jag? Hur som helst så har jag länge önskat mig en variegerad buske av syren, liljemannen har en till mig biggrin.gif tur att man har gott om trädgårdsvänner. / Helen
BjursBerit
Både ja och nej!!Min första tanke var han men sen vet jag 2 andra som kan tänkas ha till försäljning så kanske,kanske..Jag fick ju min planta för något år av en av dom, men den har ju flyttat runt lite...så speciellt stor har den inte blivit, ifjol fick den flytta 2 gånger...vad tror ni om kruka den tills jag bestämmt var den ska vara.I fjol flyttade jag den till en i mina ögon perfekt plats men det var bara det att det som var framför rände i höjden ifjol så den syntes inte...så flytt blev det igen biggrin.gif biggrin.gif
titti49zon6
Låter som det skulle vara något som passar längst upp i Bottenvikens kustland.....ställer mig i kön av väntande lökfjällsentusiaster(svårt ord) rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Anic
Vad är lökfjäll? Vad gör man med dem?
Maria i Helsingborg
Saxat från nätet......

Lökfjäll

Ibland när jag gräver om i rabatterna händer det
att spaden skadar en Krollilja eller Tigerlilja.
Nästa år kommer det då ofta upp ett helt stånd
nya små liljor just på den platsen.
Liljor har nämligen förmågan att av varje lökfjäll bilda nya lökar.
Detta kan vi utnyttja för liljeförökning.
Gräv försiktigt ner på sidan av en vacker lilja.
Lossa försiktigt några lökfjäll nära basen på löken.
Lägg tillbaka jorden runt löken.
Lökfjällen planteras i en kruka med spetsen i ytan i torvblandad sand.
Det går också att lägga dem i en plastpåse med fuktig torv (inte blöt).
Förvara krukan eller påsen på varm mörk plats.
Efter ca en månad har smålökar utvecklats och kan skolas om i krukor.
Upp till en tredjedel av lökens fjäll kan man ta utan att den skadas för mycket.
kerstin z5-6
biggrin.gif det ska vara vänner från norr till att fixa sånt -Vi väntar gärna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon