jag fick min första orkidé i julas som julklapp. den var jättefin när jag fick den, men ganska snart tappade den alla sin knoppar och har numera bara sina blad kvar. rötterna längst ner i botten ser vita och torra ut. jag är ganska glömsk av mig, så vattning sker rätt sporadiskt. är det därför den har gett upp? eller måste den vattnas på något speciellt sätt? den står i östfönster, ovanför ett element (som måste vara på). är det någon som vet vad den heter också?
Zazu
18-04-2005, 07:02
ser ut som en cymbidium, har en likadan fast med gula blommor
mvh zazu
Annlo
18-04-2005, 07:57
Jag gissar också på en Cymbidium! Den vill gärna stå ute hela sommaren och vill stå svalt och ljust på vintern. Kan visst vara knepig att få att blomma om...
Hoppas den överlever!
glömde skriva att den behöver massor med vatten på sommaren och nästan inget på vintern!
Annlouice
pejori
18-04-2005, 13:41
nix...det är en cambria nelly isler.
suzanna
18-04-2005, 22:15
tack för hjälpen! det verkar som att det är en cymbidium yowie flame 'heather'. det är mycket roligare när man vet vad de heter. jag ska försöka vattna den lite mer nu framåt sommaren, så kanske den klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.