Full version: Varmt innomhusklimat
Almdalen
Hjlp!! Jag har snart inga vxter kvar i vr nya stadslgenhet. T.o.m julkaktusarna som jag haft i 15 r slokar, ven benjaminfikusar som r ngot yngre vissnar. Jag frsker vattna mer, vdra ofta och d flytta vxterna s att de inte skall frysa, men inte hjlper det. Jag kpte en omgng tliga vxter fr sex veckor sedan, alla har nu dtt. Vad skall jag nu satsa p ?? Eller r det bara att ge upp och satsa enbart p trdgrden i Stanstorp. Jag trivs ju bst nr det grnskar runt mig.
r det ngon som vet vad jag skall satsa p??? mad.gif
Fialotta
Hej
Precis som du sger s tror jag att det r fr varmt i stadslgenheter...
mitt tips r att du stller fram ett krl med vatten, dom behver fukt
eller det finns att kpa speciella luftfuktare ...
frr vet jag att folk hade nt hngande p elementen med vatten i, men
jag vet inte om dom finns nu rolleyes.gif

lolo
Hmmm, vet precis var du menar, Almdalen! Maudan hade bra tips som man kan testa. Annars kan du ocks helt enkelt vlja vxter som tl torr och varm inomhusluft. Hr fljer ngra exempel:

Paradistrd - en succulent vxt som lagrar vatten. Blommar typ en gng per r.

Kalanchoe - kallas vrgld eller hstgld. Succulent. Blommar d och d om man ger den en torrperiod. Billiga att kpa.

Aloe Vera eller slktingar till denna. Succulent. Dessutom dokumenterad medicinsk verkan p hudproblem.

Lyckoklver - oxalis. Alla varianter blommar snllt r frn r. Gr att vervintra jordknlarna. Vill ha jmn vattning, men duschas inte

Ja, det hr var ngra frslag. Hoppas du lyckas behlla dem nu! Sen r det ocks s att vissa blommor VILL INTE leva, hur bra sktsel de n fr.

/Ann-Louise i Ume
smile.gif
Betty
Garderobsblomma, fredskalla, klivia r ngra till som verkar tla det mesta.
Sna dr luftfuktare som man hnger p elementen finns att kpa p bl.a. Obs! Stormarknad.
Almdalen
Tack fr tipsen, nu skall jag ut och kpa nya vxter. Skall se om jag lyckas f tag p luftfuktare att hnga p elementen ocks.
rolleyes.gif
Ingegerd
Betty
Annars kan man ju stlla t.ex. glasburkar med vatten i p fnsterbrdan,
d kar luftfuktigheten x...
Almdalen
Problem med glasburkar med vatten, jag har en inte speciellt frsiktik katt. Jag har dremot kpt lite nya vxter och tv luftfuktare som jag hngt p elementet. Hoppas att det blir bttre nu.
wink.gif
Ingegerd
Lavendela
Har sna dr element-luftfuktare nn effekt? Jag har en del keramikvaser med vatten p elementen men jag tycker inte att vattnet dunstar nge vidare. Har tnkt att vasens r fr smal upptill men hr grna om andras erfarenheter.

Hej d!
Ulrika
SUSHI BROTHER
Det kan nog stmma att vasens lilla ppning stller till det, jag har hrt att om man skall lufta viner s tar det evigheter om man bara korkar ur flaskan av fysiska orsaker, men att nr man hller upp innehllet i en karaff gr det betydligt bttre, det beror vl iofs frmodligen ocks p syresttningen nr det hlls.

Mvh. Andreas rolleyes.gif
Betty
Ett annat beprvat stt att hja luftfuktigheten = blomspruta med vatten! rolleyes.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon