Full version: Varmt innomhusklimat
Almdalen
Hjälp!! Jag har snart inga växter kvar i vår nya stadslägenhet. T.o.m julkaktusarna som jag haft i 15 år slokar, även benjaminfikusar som är något yngre vissnar. Jag försöker vattna mer, vädra ofta och då flytta växterna så att de inte skall frysa, men inte hjälper det. Jag köpte en omgång tåliga växter för sex veckor sedan, alla har nu dött. Vad skall jag nu satsa på ?? Eller är det bara att ge upp och satsa enbart på trädgården i Stanstorp. Jag trivs ju bäst när det grönskar runt mig.
Är det någon som vet vad jag skall satsa på??? mad.gif
Fialotta
Hej
Precis som du säger så tror jag att det är för varmt i stadslägenheter...
mitt tips är att du ställer fram ett kärl med vatten, dom behöver fukt
eller det finns att köpa speciella luftfuktare ...
förr vet jag att folk hade nåt hängande på elementen med vatten i, men
jag vet inte om dom finns nu rolleyes.gif

lolo
Hmmm, vet precis var du menar, Almdalen! Maudan hade bra tips som man kan testa. Annars kan du också helt enkelt välja växter som tål torr och varm inomhusluft. Här följer några exempel:

Paradisträd - en succulent växt som lagrar vatten. Blommar typ en gång per år.

Kalanchoe - kallas vårglöd eller höstglöd. Succulent. Blommar då och då om man ger den en torrperiod. Billiga att köpa.

Aloe Vera eller släktingar till denna. Succulent. Dessutom dokumenterad medicinsk verkan på hudproblem.

Lyckoklöver - oxalis. Alla varianter blommar snällt år från år. Går att övervintra jordknölarna. Vill ha jämn vattning, men duschas inte

Ja, det här var några förslag. Hoppas du lyckas behålla dem nu! Sen är det också så att vissa blommor VILL INTE leva, hur bra skötsel de än får.

/Ann-Louise i Umeå
smile.gif
Betty
Garderobsblomma, fredskalla, klivia är några till som verkar tåla det mesta.
Såna där luftfuktare som man hänger på elementen finns att köpa på bl.a. Obs! Stormarknad.
Almdalen
Tack för tipsen, nu skall jag ut och köpa nya växter. Skall se om jag lyckas få tag på luftfuktare att hänga på elementen också.
rolleyes.gif
Ingegerd
Betty
Annars kan man ju ställa t.ex. glasburkar med vatten i på fönsterbrädan,
då ökar luftfuktigheten åxå...
Almdalen
Problem med glasburkar med vatten, jag har en inte speciellt försiktik katt. Jag har däremot köpt lite nya växter och två luftfuktare som jag hängt på elementet. Hoppas att det blir bättre nu.
wink.gif
Ingegerd
Lavendela
Har såna där element-luftfuktare nån effekt? Jag har en del keramikvaser med vatten på elementen men jag tycker inte att vattnet dunstar någe vidare. Har tänkt att vasens är för smal upptill men hör gärna om andras erfarenheter.

Hej då!
Ulrika
SUSHI BROTHER
Det kan nog stämma att vasens lilla öppning ställer till det, jag har hört att om man skall lufta viner så tar det evigheter om man bara korkar ur flaskan av fysiska orsaker, men att när man häller upp innehållet i en karaff går det betydligt bättre, det beror väl iofs förmodligen också på syresättningen när det hälls.

Mvh. Andreas rolleyes.gif
Betty
Ett annat beprövat sätt att höja luftfuktigheten = blomspruta med vatten! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon