Full version: Min Skånska Have
snofsan
Fick en förfrågan om fler bilder ur min trädgård för att eventuellt kunna ge lite tips och inspiration.

Innan ni går in och kikar i mitt album vill jag bara säga att man kan byta ut buxbommen till andra slags buskar. Huvudsaken är att häckarna erbjuder en miljö åt växterna som är lite vänligare om man har sin trädgård på ett blåsigt eller kallt ställe.

Dessutom står blommor av alla sorter väldigt vackert mot en grön bakgrund.

Vinsten är också att man får många "gröna rum" där man kan valsa runt med sina trädgårdsmöbler och vistas där man har lust just då.

Jag har gjort en lite fånig men ganska talande skiss över min traditionella skånska trädgård. Den står som första bild.

Ni kommer att märka att ibland har huset gröna dörrar, ibland inte. Bilderna är tagna de två senaste åren och vi ersatte en grön dubbeldörr med ett fönster och två gröna dörra med två vita glasade och spröjsade.

För övrigt lovade jag min man att vi skulle ha en uppvuxen trädgård när husen var färdigrenoverade. Trädgården är uppvuxen men husen ........
Det är nog lite mitt fel för hela familjen gillar trädgårdsarbete nuförtiden.
Varsågoda och kliv in!
amaira
OJ så fint du/ni har det! Vilken trädgård!! wub.gif
Blomstertanten
wub.gif Åh , så fint !
Ciczi
Ååhhhh!!! Vill också ha!!!

Ciczi
Maria i Helsingborg
Skissen var toppen och skärpan utmärkt!

JA! Tack, för inbjudan och rundvisning......jag finner det är mycket, MYCKET mer spännande med översiktsbilder på trädgården än närbilder på blommor - väldigt inspirerande som sagt wub.gif
Vilket arbete ni har lagt ner!

Ja, ni har min adress när ni "gräver upp något som vi tröttnat på" biggrin.gif
(Det gäller förövrigt lilla "tiger" också - bastant grabb/gräbba)

Nu väntar jag bara på bilderna på kålhaven tongue.gif
fruberglund
Oj vad inspirerad jag blev. Nu måste jag ut och gräva biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Helen B
Åh, vad fint. Har ni gjort trädgården helt från grunden? Vilken fin inramning!
Snyggt jobbat!!
kristerh
Underbar trädgård, vilka bilder wub.gif har du skapat allt detta? häckarna är wunderbar.
krister
djingis
Helt fantastiskt! En riktig skånsk trädgård!
evelina
Du tar andan ur mig!!! Så fint! tongue.gif
Magnolia
Helt fantastiskt! Jag blir så aaavuundsjuuuk!
Kajsa
Vilka häckar, så perfekta, njuter. Vilken pärla, som ett reportage ur en trädgårdstidning. Har ni skapat allt själva ??
sussielull
jag e lika betagen som alla andra... wub.gif ser underbart ut....hur gick det med fröerna?? blev det krasse eller??? rolleyes.gif
martinagson
Där vill jag också bo wub.gif
lotta_
Vilken underbar trädgård! Antar att det ligger en massa jobb och kanske många år bakom ett så fantastiskt resultat.
snofsan
Roligt att ni tycker om min trädgård och tack för alla positiva uttryck. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

När vi "blev med stället" fanns bara den höga häcken tvärsöver fast den var bara knähög då. Jag hade ingen erfarenhet av Skåne innan vi flyttade hit så jag blev lite förundrad.

Samma år hade Trelleborg en utställning om skånska trädgårdar. Vi fick tag i ett häfte med historiska beskrivningar på standardträdgårdar och upptäckte sammanhangen i vår egen trädgård genom att jämföra.

Vi drog snören där gångarna skulle vara och när vi grävde ur boningshuset körde vi ut leran i gångarna och stampade den (i stället för att köra med vält). Sedan fyllde vi på med grus och det får vi göra med några års mellanrum. Gångarna håller vi rena med en raka.

Det var när gångarna fanns som jag började göra häckar. Jag grävde långa diken längs med gångarna och klippte ca 20 cm långa skott från "stora" buxbomshäcken och körde ner dem i jorden i dikena. Sedan vattnade jag med slangen så det simmade flera gånger i veckan under hela sommaren. På hösten la jag på jord till rätt nivå och nästa sommar vattnade jag flitigt tills jag såg att häckarna börjat växa. (Det var bara lite små tofsar till att börja med förstås).

Sedan var det bara att fylla på med växter. Ett jättestort gammalt äppelträd fanns i västra kvarteret. Det är nu ersatt med Philippa, Cox Orange (ditflyttat 2004) Oranie och så William päron som var med på en bild.

I östra kvarteret fanns två stora äppelträd varav det ena står kvar, Gravensteiner, knöligt och håligt och lite våldsamt beskuret av mig men annars friskt. Har planterat ett nytt Gravensteiner en bit ifrån som ersättning när det gamla går ut. -I stället för det andra, som jag inte vet vilken sort det var, har jag satt ett Åkerö och det lär dröja innan det blir stort. Högst uppe bland rosorna i östra kvarteret satte jag ett päronträd Clara Friis, men jag är inte säker på att det kommer att klara sig för det är knappt härdigt i zon 1.

En gammal dam som vistats på stället som barn hälsade på en gång och sa att exakt så här såg det ut när hon var liten. Då fick vi bekräftelse på att trädgården ursprungligen sett ut såhär.

Alltså: där fanns den tvärsgående stora häcken, gamla äppelträd och och stenmuren runtom med lite buskar, krikon och surkörs.

För övrigt skall fruberglund inte ta i och gräva har jag hört!! tongue.gif

Visst Sussielull, det blev kanariekrasse (dom hade inte den krämvita) och luktärter som doftar. Tack för tipset. Det skall bli jättefint. biggrin.gif

Oj, det här blev långt. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
snofsan
Har lagt in en bild till på den runda busken och en översiktsbild på västra kvarteret tagen mitt under klippningen av häcken för 2 år sedan. biggrin.gif biggrin.gif
Och en bild på skyddsplanteringen från norra sidan samt en midsommarbild på blommande kameliajasmin. wub.gif rolleyes.gif wub.gif
Näcken
Vad härlig, och vilket projekt ni gjort från plaering till en hel trädgård. Blir allt lite sugen på att byta ut min 70-talsträdgård mot en skånelänga. Fast lite sakta bygger vi också upp en trädgård, fast inte riktigt så fantastisk och jag tycker framförallt om att ni tagit till er de gamla ideerna och kompletterat de med nyheter som gett en modern trädgård i gammal stil.

Har du öppen trädgård någon gång? rolleyes.gif
Unn
CITAT (Näcken @ 19-04-2005, 08:15)
Har du öppen trädgård någon gång? rolleyes.gif

Det undrar jag med!
Å vad man dreglar! Har precis bara börjat återskapa haven vid vårat torp...känns som om det är lång väg tills den ser så färdig ut som din...
Tack för inspiration och bra bilder!
Unn
fruberglund
CITAT (snofsan @ 18-04-2005, 22:11)
För övrigt skall fruberglund inte ta i och gräva har jag hört!! tongue.gif

Ja men det är ju sååååååå svårt att låta bli smile.gif smile.gif
snofsan
Nej, vi har inte öppen trädgård för den blir ju aldrig färdig så vi har inte ens tänkt tanken. Men vem vet hur vi ser på saken om nåt år. Vi vill ha lite fason på husen också. smile.gif

Hittade häftet från Trelleborgs museum och har lagt in i albumet några scannade sidor, bl a den som är nästan identisk med vår trädgård.

Och "fruberglund" jag skojade bara. tongue.gif Om man mår bra och känner att man inte tar i för häftigt så är det bara bra med frisk luft och motion. Det mår ni båda gött av. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Carina Josefsson
Underbar trädgård! Och vilken söt katt! tongue.gif
Det måste vara ett fulltidsarbete att hålla allt i skick.
Gossen Ruda
Jo, så som katter kan stöka till. Eller det var kanske inte det du menade? tongue.gif

Sabla jobb ni lagt ner och har framför er men jag instämmer i berömmet.
snofsan
Gräsklippare, raka och räfsa samt elektrisk häcksax och vattenspridare gör jobbet.

Sedan är det bara lite höst och vårstädning (- det är egentligen dit vi vill komma, men än så länge får man allt rycka lite ogräs här och där).

Min man säger att trädgården är väldigt lättskött!

Men å andra sidan tycks han inte se ogräset i främst rosenrabatterna.

Allt annat klarar sig själv. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lena N
Tack för de underbara bilderna! Tänk att så mycket arbete kan ge ett resultat som ser så rofyllt ut. wub.gif
Tesa
CITAT
snofsan Skickat den: 18-04-2005, 02:20  

Trädgården är uppvuxen men husen ........

Hmmm....jag förstår det...

Väldigt fin trädgård....blev lite nyfiken på hur lång tid det tagit rolleyes.gif
snofsan
De grundläggande arbetena med grusgångar och häckplantering klarade vi på ett par tre år.

Att gräva ner plantor och buskar har vi gjort sådär normalt varje år och ibland har vi stoppat ner ett träd. Ända tills vi började gräva ner växter var allting gräsmatta.

Sedan har vi bara sett till att allt trivs och växer. smile.gif

(Eftersom vi aldrig har hållit på med någon annan fysisk träning än trädgårdsarbete har arbetet blivit en väg till bättre kondition. tongue.gif )

En jasminbuske blir väl uppvuxen på en sådär tre-fem år, sedan är det ju bara att klippa någon gren nu och då. Fast vi sätter normalt tre buskar i grupp vad vi än planterar. Det blåser rätt kraftigt på skåneslätterna så en ensam buske skulle inte ha lika bra förutsättningar att bli stor. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon