Full version: Massor av flis
Kenneth
Goddag!!

Efter att beskurit div träd i trädgården, så har jag fått en hel del flis. Dvs jag har kört alla grenar i min kompostmaskin. Min fråga är hur använder jag det på bästa sätt??

Lägga i komposten?
Jordförbättra direkt?
Köra till tippen?
Använda under div buskar och träd?

Eller vad tycker Du?
KURT
Det går bra att använda som täckmaterial under buskar.

Blandar man det i trädgårdskomposten så blir en redan näringsfattig kompost ännu mera näringsfattig!

Kör man det till tippen så var det ju ingen mening att flisa det över huvudtaget!
tomba
Har du en varmkompost (hushållsavfall) är det utmärkt att använda fliset som strö i den men dock inte allt på en gång. tongue.gif
Du kan också jordförbättra direkt. Men ett varningens ord: beroende på vilka trädslag du har flisat kan du få massor av svampar. Jag byggde upp en rabatt av björk, rönn, och barrträdshack för att få höjd och dränering, men i den växte det åtminstone tre år i rad stora svampar. Det är tryggare att förkompostera. Men å andra sidan kanske du gillar svamp biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon