Full version: Persika Frost
jost
Har täckt min Persika för att den inte ska gå i blom för tidigt. När tror ni det är ok att ta bort "täcket"?
Cilla
När risken för hårda frostnätter är över. Knopparna tål ju frost men när e sväller och när blomman är utvecklad tål de mindre frost.
jost
Men det kan ju bli frost enda fram i juni. Skulle ju kunna ta av täcket nu och kanske täcka mot frost på natten när det ser ut att dippa för mycket. Vad tror du om det?
Cilla
Ja det här är alltid besvärligt!!! Jag struttar själv ut och in med tomatplantor, virar fiberdukar över känsliga träd (bland annat en dvärgpersika) drar tallruskor fram och tillbaka över rosor och undrar när sjutton jag ska sluta med detta...

En tanke är att försöka försena blomningen genom skuggning. De går till en viss gräns, sedan vill knopparna spricka ändå är min erfarenhet.

En annan tanke är just din - att i något läge se till att frostskydda på nätterna.

Jag vet inte var du bor, men här i zon 3 behåller jag skuggningen för mitt persikoträd ett tag till. Sedan skyddar jag om det blir varning för djup frost. de växter som inte tål lite frost får gå hädan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon