Full version: Persika Frost
jost
Har tckt min Persika fr att den inte ska g i blom fr tidigt. Nr tror ni det r ok att ta bort "tcket"?
Cilla
Nr risken fr hrda frostntter r ver. Knopparna tl ju frost men nr e svller och nr blomman r utvecklad tl de mindre frost.
jost
Men det kan ju bli frost enda fram i juni. Skulle ju kunna ta av tcket nu och kanske tcka mot frost p natten nr det ser ut att dippa fr mycket. Vad tror du om det?
Cilla
Ja det hr r alltid besvrligt!!! Jag struttar sjlv ut och in med tomatplantor, virar fiberdukar ver knsliga trd (bland annat en dvrgpersika) drar tallruskor fram och tillbaka ver rosor och undrar nr sjutton jag ska sluta med detta...

En tanke r att frska frsena blomningen genom skuggning. De gr till en viss grns, sedan vill knopparna spricka nd r min erfarenhet.

En annan tanke r just din - att i ngot lge se till att frostskydda p ntterna.

Jag vet inte var du bor, men hr i zon 3 behller jag skuggningen fr mitt persikotrd ett tag till. Sedan skyddar jag om det blir varning fr djup frost. de vxter som inte tl lite frost fr g hdan.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon