serklev
Jag har en liten fråga.
Ska precis börja att anlägga ett gigantiskt köksträdgårdsland.
marken där det här ska anläggas är helt översållad av gräs, ogräs och diverse obehag.
Jag hade tänkt bygga ett förhöjt land,
täcka med marktäckväv och fylla på med ny jord
(arbetet med att få bort allt gammalt verkar omöjligt)
Nu undrar jag om det finns ngn marktäckväv som är nedbrytningsbar,
så att efter ett par säsonger när allt oönskat ogräs är borta har väven förmultnat??????

ELLER !!!!

En liten fundering jag hade.
Om man täcker med tidningspapper och fyller på med ny jord;
Kan tidningspappret fungera som en marktäckväv,
och i så fall kommer den förmultna och hur lång tid kommer det ta.
Kommer den kanske förmultna förtidigt innan allt ogräs är kvävt ??????

MVH

Serklev
Gåsis
Jag är inte så bra på det här, men den här tråden är nog ganska informativ. Om tidningar och nedbrytbar markduk.

markdukstråd

/Åsa
mulle
Tidningspapper fungerar alldeles utmärkt! Efter ett år är det så mjukt att rötter kan ta sig ner.
Mulle
Eva i Skåne
CITAT (mulle @ 19-04-2005, 08:32)
Tidningspapper fungerar alldeles utmärkt! Efter ett år är det så mjukt att rötter kan ta sig ner.
Mulle

Tyvärr så kan envist ogräs som kirskål också ta sig igenom tidningarna
så det beror lite på vad man har som växer där nu. unsure.gif
Sommartorparn
Det finns en duk som kallas för "barkduk". Finns på välsorterade plantskolor. Den lär brytas ned efter 4 år, enligt de informationer jag fick, troligtvis fortare om man inte täcker den med bark. Andra här på forumet menar att den håller längre än 4 år. Frågan är om du vill att nedbrytningen ska gå fort eller långsamt. Om det gäller att kväva svåra ogräs så är det en fördel att duken finns kvar länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon