Anna200
18-04-2005, 09:40
Längst ner vid stammen av plommonträdet växer det skott av Hagtorn. Det ser nästan ut som om det är ympat på stammen. Har försökt bli av med dem under flera år, men skotten bara återkommer. Det går inte att hugga av dem utan att skada plommonträdet allvarligt och gift är inte att tänka på eftersom trädet står i en rabatt med perenner och lökväxter. Jag klipper av skotten så snart de kommit en bit, men de blir bara fler och fler och jag håller på att blir tokig.
Finns det någon som vet hur jag ska göra?
Åsa, mälardalen zon 2
18-04-2005, 11:05
Är du säker på att det är hagtorn? Jag skulle nog gissa att trädet är ympat på en grundstam av krikon eller liknande som också har tornar.
(Kommer skotten från grundstammen kan du nog inte göra så mycket annat än det du gör för använder du gift tar du ju död på plommonträdet också)
Jag tror också att det är krikon. Själv har jag ett helt stenparti fullt av krikonskott som är rotskott från tre plommonträd. Några har jag låtit växa upp och ibland ympar jag in en och annan kvist av andra sorter i dem.
Med stamskotten brukar det gå att klippa av dem så att de kan övervalla. Kommer de strax under jord kan man peta bort jorden och klippa, annars ta dem i marknivå. För plommonträdet är det inte hela världen att roten (grundstammen) har sitt eget ivriga liv, det får näring ändå.
Big Gardener
18-04-2005, 11:26
Slån och körbärsplommon förekommer också som grundstam till plommon, men det gör ju inte saken lättare...
Vad man kan försöka är att riva av stamskotten. Ibland går det, ibland går det inte. Om man klipper blir det ofta kvar en liten stump med sovande knoppar på som stimuleras att utvecklas när man klipper. Om man river av dem förstör man fler knoppanlag än man skapar.
Ja det har du rätt i Briger, körsbärsplommon kan det också vara. Slånrotskott har jag aldrig sett kring plommon, jag tror att det i Stockholmstrakten var ovanligt med underlag av slån.
Rivning av skott är ju något som praktiseras i fruktodlingarna, men hur lämpligt är det med barkskador under jord på grundstammen till ett plommonträd om man river? Jag tror det är bättre att stå ut med lite spret och klippa så mycket man tycker det behövs. Skotten tar ju inte över om man inte lämnar skotten under bra många år.
Big Gardener
18-04-2005, 16:48
Jo, det är alltid en liten skada man tillfogar grundstammen om man river men det är inget jag har reflekterat över som någon "betydande" skada. Jag vill inte riktigt spekulera i det eftersom jag inte direkt sett negativ effekt av det, men därmed inte sagt att det inte finns någon.
Grundstammar av slån har jag sett på några gamla plommonträd i Alnarps gamla sortiment. Ett par av dessa träd har tyvärr försvunnit i samband med viss röjning, men hur många som finns kvar vet jag inte. Dessutom har jag sett slån som grundstam på blodplommon (Prunus ceracifera 'Nigra'), och dessa träd är troligtvis kring 25 -35 år gamla.
Jag ska testa att riva skott från mina plommonträd i år, tack Birger.
Läste en artikel om historia om plommonens grundstammar för några år ssedan, kanske var det i Hemträdgården eller Pomologen. Man önskar att det fanns alternativ till de starkt rotskottsbildande underlagen!
Jag har mest sett krikon som rotskottsbildande från plommon, men det finns mycket slån i Stockholmstrakterna så det är ibland svårt att avgöra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.