Full version: uppstammad syren
Gåsis
Jag skulle vilja ha ett syrenträd, men kan man göra det av en vanlig bondsyren eller vill den bara skjuta rotskott och annat?
Har frösått syringa reflexa och den verkar ha överlevt vintern bra, skulle den gå att stamma upp. Om jag vill vänta laugh.gif
Kanske måste man köpa stammad syren, vill minnas att jag läst någonstans att den är ympad på annan rot eller hur det nu var blink.gif

/Åsa
Cilla
Hej Åsa,

Roligt med frösådden!

Om jag minns rätt är väl hängsyrénen Syringa reflexa rotskottsbildande och skapar flerstamsbuskage precis som bondsyrénen? I sådana fall kan det vara svårt att få dem stabilla och att se bra ut som stamträd, men det är alltid roligt att testa. Det är större chans att lyckas när man som du börjar från liten planta. Prova om du inte får bättre tips här, eller ring en kunnig trädodlare.

S reflexa är mycket härdig, zon 5-6, så den behöver inte för härdighetens skull ympas på annan rot för att överleva.
Gåsis
Ja, jag blev så glad när jag såg att dom överlevt. Dom är så fint förvedade och det syns att knopparna är på gång.
Men mycket härdig laugh.gif Här är zon 7. Jag kanske får köpa en i alla fall.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon