|
Full version: Rosor på ICA
mrsgreen
18-04-2005, 11:44
Hejsan
De säljer rosor för utplantering på ICA, dessa är ej med jord utan bara rötter. Jag bor i Gävle och här är fortfarande frost på nätterna, hur gör jag innan frosten släpper taget?? Är dessa med bara rötter känsligare än de som säljs med jord i kruka?? Nåt jag ska tänka på vid köp av de jordlösa plantorna??
kristerh
18-04-2005, 12:51
Sätt dem i en hink med jord, och ställ dem svalt så ska de nog klara sig tills du kan plantera ut dem. Är marken fryst? om inte kan du plantera ut dem, det gör inget om det är minus på nätterna, men bara du kommer ner i jorden kan du plantera. om de är barrotade som det heter ställ dem i en hink vatten några timmar innan planteringen. krister
mrsgreen
20-04-2005, 09:56
Nu köpte jag två stycken av dessa barrotade på ICA, en Queen Elisabeth och en Virgo. Dessutom tog jag vägarna förbi Plantträdgården och köpte en klätter Symphatie också. Nu är dessa nergrävda och rejält vattnade....i natt kröp kylan ner till -6 och nu är jag orolig att de inte kommer klara sig... Klätterrosen var i jord och stod utomhus så den klarar sig säkert men de barrotade är jag orolig för. De barrotade stod ju inomhus i värmen..kommer de klara kylan?? En orolig mrsgreen
kerstin z5-6
20-04-2005, 10:03
Den häftiga omsvängningen , i temp mellan rumsvärme och ute var kanske inte så bra , men rosor är tåliga -Det viktigaste är att knopparna inte fryser o torkar in eller att du inte vattnar bra nog när tempen ute stiger -inte bara första veckan utan hela första månaden fa om maj blir en varm månad Fortsätter det extremkalla vädret kan du svepa in dem i säckväv så de inte frystorkar , nattetid i alla fall Lycka till
mrsgreen
20-04-2005, 10:12
Det är inga knoppar på dessa, alla är bara grenar. Så jag ska vattna varje dag i en månad?? Det gjorde jag inte förra sommaren då jag köpte två rosor i kruka, vilken tur att de klarade sig!!  Jag har letat efter bilder eller mera information om rosen Virgo men inte hittat. Någon som har erfarenhet av den? Vänligen
kerstin z5-6
20-04-2005, 10:25
Du ska vattna när det är torrt .... vattning är en konst som är svår att beskriva -man får gå på känsel  Rek -vid vår sommarplantering OCH plusgrader nattetid) 2-3 hinkar vatten per ros vid plantering -därefter får de inte torka under den första månaden -helst säsongen .. för att man ska få ett bra reultat -precis som buskar och träd  Är det kallt ute brukar maken ha mycket av vårfukten kvar -då behövs naturligtvis mindre passning med vatten .. men det brukar torka upp fort när det blåser varma vindar ...
mrsgreen
20-04-2005, 10:33
Hur hög kan jag vänta mig att klätterrosen blir denna sommar?? Kommer den blomma i år? Kommer någon av dessa blomma i år? *Är så ivrig*
kerstin z5-6
20-04-2005, 10:40
Jag tror att du kommer att får åtminstone några blommor på alla dina rosor i år  Hur hög klätterrosen blir är omöjligt att säga -  Virgo är en storblommig rabattros så här ser den ut  Här kan du hitta fler rosor och bli fattig Rosenposten
mrsgreen
24-04-2005, 08:17
Hur länge ska jag fortsätta vattna dessa rosor??
Några ideer på växter att sätta runt fötterna på dessa rosor? De är lite inklämda mellan grannens insynsskydd och ett litet staket så det blir inte mycket spring där. Växterna ska inte kräva speciellt mycket vård så det är trångt. Är det något jag absolut inte ska sätta mellan rosorna?? Rosorna är alltså röda, rosa och vit, jag vill att växterna ska vara lite lågväxande. Gärna flerårigt men inte ett måste. Ideer??
kerstin z5-6
24-04-2005, 10:51
Passa med vatten hela första månaden och kolla dem hela första sommaren -de ska helst inte torka ut när de är så nyetablerade - Blir det en regning försommar kan man förstårs ta det lugnare lammöra , salvia nemorosa ,lavendel , heuchera blir fint till rosor tex
mrsgreen
27-04-2005, 08:55
Vaxet som är runt de barrotade rosorna, ska det sitta kvar? Hämmar det tillväxten av knoppar och blad?
fruberglund
27-04-2005, 09:59
De säger att vaxet kan sitta kvar men på mina jag köpte dog alla grenar som satt under vax så nu aktar jag mig noga för att köpa rosor med vax på. Gillar dem inte.
kristerh
27-04-2005, 10:15
Vaxet är bara till för att skydda mot uttorkning, det påverkar inte plantan på nått sätt och brukar trilla av efter ett tag, Fru berglund; att dina rosor blev av med grenarna berodde nog på nåt annat  rosorna brukar ju ofta fimpa sina skott om man planterar barrotade, men det kommer nya. krister
Vaxet är där för att skydda rosen, det trillar bort ganska fort. har köpt många barrotade rosor nu och alla är vaxade, men knopparna har inga problem med att ta sig genom det lagret när dom är planterade. Har aldrig sett att det skadar rosen, då skulle dom inte säljas så.
mrsgreen
27-04-2005, 14:30
Nu läste jag i en trädgårdstidning att man ska vattna de nyplanterade rosorna på morgonen för att de inte ska stå för fuktigt över natten...det låter helkonstigt i mina öron då vattnet dunstar fortare på dagen?? Hur är det?? Jag har söderläge på mina rabatter.
kerstin z5-6
27-04-2005, 18:38
då skulle jag vattna på kvällen , utom möjligtvis nu på tidig vår mrd kalla nätter...
mrsgreen
28-04-2005, 07:54
Tack för alla svaren ni gett i denna min tråd!!
mrsgreen
03-05-2005, 17:28
Grannarna måste tro jag blivit galen: stå i regnet och vattna !! Den ena barrotade rosen har blivit svart i de uppstickande grenarna, varför??
kerstin z5-6
03-05-2005, 18:22
Den grenen dör nog . i alla fall en bit -klipp av till frisk ved -vit kärna
mrsgreen
09-07-2005, 01:16
Jag har blivit dragen vid näsan. De båda rosorna har tagit sig och växer på MEN... Queen Elisabeth är inte Queen Elisabeth utan något helt annat, knopparna slår nu ut och är "Femkronastor" och har inte många blomblad och med gula ståndare i mitten. Stammen har tätt mellan de tusen små taggarna och bladen är små och matta i färgen, hela plantan ser ut som en liten buskros istället. Liknar lite denna ros, fast min är lite rödareGud vad jag är besviken... Den vita som ska vara Virgo, har ännu inga knoppar. De spröt som har växt upp är långa och rangliga, kanske ska jag klippa ner dem?? Tyvärr har jag inte kvittona kvar men boxarna de såldes i har jag kvar. Fyy vad ledsen jag är Vad skulle ni gjort? Gå tillbaka och klaga trots att jag inga kvitton har? Gräva upp den lilla rosa-röda rosen känns elakt mot det lilla livet
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2005, 11:31
Klipp inte ner Virgo det kommer inte att få den att blomma snabbare utan tvärtom.
Angående Queen Elisabeth kommer skotten nerifrån grundstammen eller är det ovanför okuleringsstället. Det låter som någon lite "vildare ros" den stämmer dock inte riktigt på någon av de grundstammar som är vanligast i Sverige ifall den är röd. (kommer skotten nerifrån grundstammen har man troligtvis använt någon slags R. rubiginosa eller R. rugosa de brukar ha tätt med taggar och kan förekomma som grundstam)
mrsgreen
09-07-2005, 11:42
Skotten kommer ifrån de grenar som den hade från början så inga rotskott alltså.
CITAT (mrsgreen @ 09-07-2005, 12:42) Skotten kommer ifrån de grenar som den hade från början så inga rotskott alltså.  Hade dom ingen garani på rosorna? Det har dom i alla fall på COOP Forum, om det är 1 års växtgaranti, då sparar men juh kvittona. Synd att skulle behöva bli så besviken, själv är jag nog ingen rosmänniska, gillar liksom inte taggarna.
CITAT Klipp inte ner Virgo det kommer inte att få den att blomma snabbare utan tvärtom. Hoppas verkligen att ingen klipper ner mig
Blomstertanten
09-07-2005, 13:03
CITAT (Virgo @ 09-07-2005, 13:45) CITAT Klipp inte ner Virgo det kommer inte att få den att blomma snabbare utan tvärtom. Hoppas verkligen att ingen klipper ner mig  Vore ju synd om du inte blommade !
mrsgreen
09-07-2005, 13:55
Njaa jag tror jag slängde iväg de kvittot när jag såg att de måde bra och växte på bra. Ska leta men tror jag kastat dem, vad gör jag då, gräver upp den lilla och tar med mig som bevis?? Hmm..kanske placerar om det och köper mig en Queen Elisabeth som det var tänkt. Trevlig helg!
kristerh
09-07-2005, 14:00
CITAT (Reserv @ 09-07-2005, 12:57) själv är jag nog ingen rosmänniska, gillar liksom inte taggarna.  så lätt kommer du inte undan  det finns taggfria rosor krister
CITAT (kristerh @ 09-07-2005, 15:00) CITAT (Reserv @ 09-07-2005, 12:57) själv är jag nog ingen rosmänniska, gillar liksom inte taggarna.  så lätt kommer du inte undan  det finns taggfria rosor krister Äh, har fått för mig att det är komplicerade blomster. Dom ska juh klippas ner och en massa, rosrost kan dom få också. Nä tacka vet jag gamla hederliga perenner som i princip sköter sig själva.  Inne ska vi inte snacka om, där råder totalkatastrof, dom sköter sig juh inte själva så då blir resultaten därefter
Hannele
09-07-2005, 18:27
CITAT (Reserv @ 09-07-2005, 15:24) Äh, har fått för mig att det är komplicerade blomster. Dom ska juh klippas ner och en massa, rosrost kan dom få också. Nja, gammeldags rosor är friska, behöver inte beskäras särskilt mycket. Rosa rugosa 'Hansa' har jag inte klippt nån gång, på tolv år, blommar länge länge och doftar ljuvligt, ätbara nypon.
CITAT (Hannele @ 09-07-2005, 19:27) CITAT (Reserv @ 09-07-2005, 15:24) Äh, har fått för mig att det är komplicerade blomster. Dom ska juh klippas ner och en massa, rosrost kan dom få också. Nja, gammeldags rosor är friska, behöver inte beskäras särskilt mycket. Rosa rugosa 'Hansa' har jag inte klippt nån gång, på tolv år, blommar länge länge och doftar ljuvligt, ätbara nypon:  Du Hannele tycker säkert att dom är vackra  Men när jag pratar Rosor så menar jag Rosor , du vet dom där vackra sakerna som man klipper av och sätter i vas, som har långa stjälkar  som doftar så gott. Inget ont om dina Nyponrosor  Men dom associerar jag med min barndom, då vi tog sönder nyponen och pulade nyponfrön innanför flickornas tröjor  Jädrar va´fort en tjej kan hoppa ur tröjan. Ursäkta Hannele, men jag fick sån nostalgikänsla av dina rosor.
kerstin z5-6
09-07-2005, 23:37
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-07-2005, 00:37) Förslag emottages tacksamt
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2005, 11:46
Nevada behöver man inte klippa och den är praktiskt taget taggfri så den passar ju in på alla kriterier. Den blir ganska stor ca 2-3m hög och ungefär lika bred.
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-07-2005, 12:46) Nevada behöver man inte klippa och den är praktiskt taget taggfri så den passar ju in på alla kriterier. Den blir ganska stor ca 2-3m hög och ungefär lika bred. Nja, två av tre möjliga är inte illa pinkat  Stor : JA, i princip taggfri : JA, vacker : NEJ.  Vad jag menar med Ros det är dom vanliga snittrosorna, inga buskar. Finns det några vackra ,taggfria stora rosor, där blomman inte visar en lysande gul knapp mitten när den slår ut?
mrsgreen
10-07-2005, 12:50
Så ser de ut, som Rosa rudigniosaVad kan då ha gått fel? Ympning som inte blivit av? Kvistarna sitter ovanför okuleringen och de nya kvistarna växer utifrån de kvistar som var vaxade. Ledsamt..
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2005, 15:11
Det kan nog hända att något gått fel vid okuleringen och att man vaxat skott från grundstammen i farten och inte lagt märke till att taggarna inte såg ut som Queen Elizabeth.
Många vildrosor är mer odlingsvärda än många moderna hybrider de är mer tåliga, friska och långlivade så varför inte omplacera rosen ifall den inte passar där den är just nu äppelrosen ska ju ha en ganska fin doft och den får ju fina nypon.
(Jag läste ditt inlägg i början där pratar du om klätterros och pratar om Virgo och Queen Elizabeth men ingen av dem är en klätterros så är det en klätterros du är ute efter så är det nog någon annan sort som behövs)
mrsgreen
11-07-2005, 08:53
Japp att omplacera är nog bäst men i min lilla radhusplätt börjar det bli knöckfullt nu.
Jag köpte dessa två barrotade rosor, Virgo och "Queen Elisabeth", och en klätter-Sympathie som jag planterade samtidigt.
Virgon har jag stöttat upp nu när den är så ranglig så inte den går av i blåsten. Hoppas nu att den är en Virgo och inget annat !
Tack för era svar !
mrsgreen
16-07-2005, 13:51
Nu har Virgon vuxit förbi Sympathie som är en klätterväxt. Inte en knopp syns på Virgon, stöttar den för att den ska hålla sig uppe. Hmm..börjar tvivla på att Virgon verkligen är en Virgo... Den står i samma jord som Sympathie och "fuskisrosen", de är knubbiga och fina. Någon som har Virgo här inne?? Är era långa och rangliga?
mrsgreen
25-04-2006, 14:16
Så nu är våren här och jag undrar om jag ska beskära min Virgo? Den har tre långa kraftiga grenar, förra året blommade den inte alls.
Ska jag beskära den??
Sympathie har jag kortat ner lite, klippt bort döda bruna grenar.
kerstin z5-6
25-04-2006, 17:46
hehe -vilken strapats .. nä det låter inte likt virgo Virgo är en ros för z 3 som blir 60 cm hög mer om VirgoEn liten rekommendation för kommande rosköp -fast visst blir det fel" ros ibland även från etablerade rosfirmor Rosenposten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|