Cilla
Ibland står det still när man ska plantera till sig själv!

Jag vill förtäta på ställen där det idag växer lönn, björk, sälg. Jorden är mager, full av rötter och det är torra platser. Både sol, ljus och mörk halvskugga. Om jag bygger uppåt en aning kan jag förbättra jorden en del, men buskarna måste klara torka.

Zon 3, hyfsat vindskyddat, buskar för mager torr jord som inte tynar i skugga. Höjd, vintergrönt eller ej spelar mindre roll. Har ni tips?
MoniqueÖ
Tjena Cilla,

Varför inte välja Aronia Melancarpa? Vi har en häck i skuggigt läge med sol endast 3 tim/dag, torr är det oxå för den står väldigt nära ett par oxlar som stjäl allt vatten. Den trivs och frodas, ganske lite gles ännu men det tänker vi råda bot på med beskärning.

Lycka till

/Q
Micke
Måbär klarar rätt eländiga förhållanden. Hasseln klarar också av torra och steniga betesmarker i såväl skugga som gassande sol så varför skulle inte den kunna klara sig där? Och slån klarar sig i bergiga förhållanden, så den kunde man också prova på.

Micke
Cilla
Bra tips, tack!
Aronia har jag inte i trädgården, den ska jag titta närmre på. Hassel har jag men den kan man ju inte få för mycket av, och den har klarat att bli planterad på andra torra ställen hos mig, liksom slån och måbär (som jag tycker kan bli vacker också när den blir småladig och gles).
Kanske jag vågar mig på en och annan vildros också, iallafall på de glimtställen som är lite ljusare.

Kommer ni på fler bra idéer är jag idel öra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon