annaliten
Tänkte förbereda jorden i grönsakslandet och sätta i hönsgödsel. Men hur gror små frön sen i detta? När man sår (förgror) annat så ska man ju sätta dem i såjord för att fröna inte ska "brännas". wink.gif
Ska man vänta med att gödsla jorden tills de kommit upp och bara bättra på den med lite billig kogödsel nu innan ?
Grönblomman
Men inte ska man väll ha såjord ute inte? Det är väll vanlig plantjord som gäller...

eller hur? unsure.gif
annaliten
Nä det var inte så jag menade.
Jag menade att om man läser på fröpåsarna så står det att ju oftast att man ska förgro i såjord. Men vissa frön förgror man ju inte. Jag sätter tex. sallad, rädisor, majrovor, morötter, ärter osv direkt ut i landet i den gödslade jorden. Men varför "bränns" inte fröna av gödseln ute? blink.gif
KURT
Man brukar inte ha så gödslad jord i grönsakslanden som man har i en kruka. Eftersom det är så lite jord i en kruka så är den jorden normalt mera näringsrik. Sedan är det framförallt viktigt att fröna sitter i lucker syrerik jord (mycket sand/torv), jag tror inte näringen bränner växande plantor så mycket.
Grönblomman
CITAT (KURT @ 19-04-2005, 13:26)
Man brukar inte ha så gödslad jord i grönsakslanden som man har i en kruka. Eftersom det är så lite jord i en kruka så är den jorden normalt mera näringsrik. Sedan är det framförallt viktigt att fröna sitter i lucker syrerik jord (mycket sand/torv), jag tror inte näringen bränner växande plantor så mycket.

Är det alltså bättre att blanda i torv som jordförbättring i trädgårsland, istället för kogödsel som annars ska vara ett mycket bra jordförbättringsmedel för just tung lerjord, som jag har...

Var får man tag på grus förresten, något förslag? Och vilken storlek ska det vara? Antar att det är ungefär som gatugrus då...
KURT
Har du tung lerjord så behöver du organiskt material, och det går utmärkt med brunnen kogödsel. Det kommer ändå inte att bli så näringsrikt som det är i en blomkruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon