Full version: krukvst
arnek

Hej
Skulle grna vilja veta vad detta r fr en krukvxt som jag hittade i en reaback. Grna sktselrd ocks. /Arne
pejori
det r en aralia.
sparsam vattning,,ljus plasering inte direkt sol wub.gif
Diabolique
CITAT (pejori @ 18-04-2005, 14:23)
det r en aralia.
sparsam vattning,,ljus plasering inte direkt sol wub.gif

Aralia?

Jag tycker att det ser exakt ut som en Dracena.

Den vill ha ljust men inte direkt sol och tl att torka ut lite mellan vattningarna. Rtt s lttsktt.
GoSatta
ja visst mste det vara en dracena, annars blir jag frvnad smile.gif
Betty
En Bloddracena. Jag skter inte min p ngot speciellt stt, vattnar regelbundet, lter jorden torka upp mellan varven. Nringspinnar under vr och sommar. Planterar om nr det blir fr trngt i krukan. Min str i sderfnster men inte med direkt sol.
LNK
Brask
Sen s r det end trotts allt en banddracena smile.gif Banddracena
Brask
Jag vattnar min nr bladen brjar hnga ner och jorden r torr.
pejori
visst r det en dracena laugh.gif laugh.gif
skyller hjrnslppet p huvudvrken unsure.gif unsure.gif laugh.gif
arnek
tack allesammans
neena
Inte fr att vara den som r den, men det du har r en alldeles vanlig Kantdracena (Dracaena marginata) och absolut inget annat! Det r bland Sveriges (kanske vrldens) vanligaste krukvxt.

http://images.google.se/images?q=%22dracae...lr=&sa=N&tab=wi

Stll den en bit in i rummet och vattna ganska sparsamt. Man ser ganska tydligt att bladen hnger lite extra nr den vill ha mer vatten... Det vanligaste felet r att man vattnar ihjl den s att den ruttnar. Symptomen blir d samma som vid torka - bladen blir bruna och trillar av. Sluta d att vattna ett tag och vattna frsiktigare i framtiden. En gng varannan vecka brukar vara bra.

Good luck!
Muguet
Jag fick en sdan i en julgrupp den vxte och blev lng och ranglig. Jag tog d och klippte den i 3 bitar; en vre, en mittre, och en rotbit. Alla tre tog sig och jag fick 3st istllet fr en !!!
De vill som sagt inte ha fr mycket vatten. En bra blomma fr den som glmmer vattna.
Aries
CITAT (Muguet @ 20-04-2005, 14:28)
Jag tog d och klippte den i 3 bitar; en vre, en mittre, och en rotbit. Alla tre tog sig och jag fick 3st istllet fr en !!!

Hur gjorde du med de avklippta delarna? La de i vatten tills de fick rtter eller tryckte direkt i marken?
Hur snabbt fick de nya blad?

Har nmligen en lng ranglig Dracena jag med och skulle vilja ha tre av den jag med. tongue.gif
noora
Jag har varit tvungen att plantera om min dracaena i djupare kruka flera gnger. Den gr en lng plrot som smiter ut genom drneringshlet i krukan och vlter krukan... I vrigt r den ganska lttsktt.
Muguet
Jag la dem inte i vatten utan satte alla 3 delar direkt i jord, jag var noga med att stta mitten delen med uppsidan uppt ( s den inte hamnade upp och ner, vet inte om det hade ngon betydelse)
Jag kommer inte ihg hur snabbt de tog sig, men jag vill minnas att det inte tog s lng tid (4 veckor kanske)
Vad gller Dracenans kraftiga rtter s tar jag helt enkelt och skr bort ca. en tredjedel av rtterna nr jag planterar om dem. Kanske r grymt, men de har inte klagat p min behandling !!! rolleyes.gif
carol
CITAT (neena @ 18-04-2005, 18:56)
Det vanligaste felet r att man vattnar ihjl den s att den ruttnar.

Vad sknt att hra, jag som har haft dligt samvete fr att jag inte r lika noga med att vattna den som mina andra vxter. Jag tycker att den r lite trkig p nt vis, kanske fr vanlig. Men den r ju fin. smile.gif
noora
CITAT (carol @ 21-04-2005, 16:24)
CITAT (neena @ 18-04-2005, 18:56)
Det vanligaste felet r att man vattnar ihjl den s att den ruttnar.

Vad sknt att hra, jag som har haft dligt samvete fr att jag inte r lika noga med att vattna den som mina andra vxter. Jag tycker att den r lite trkig p nt vis, kanske fr vanlig. Men den r ju fin. smile.gif

Jag tycker att dracenan r praktisk p det viset att den "sger till" nr den vill ha vatten - nr bladen slokar och den brjar likna ett hopfllt paraply fr den en skvtt vatten.
zaaritha
Jag skulle verklign grna kpa ett skott av dej!
Hade denna vxt fr ca 6 r sen, tyckte mycket om den!
arnek
jag vet inte hur man tar skott frn blomman - jag r novis
dessutom kan man skicka skott med post????
neena
zaaritha: Jag kan lova dig att du utan strre anstrngning kan hitta dig en kantdracena i nstan vilken blomsteraffr som helts. Brukar dessutom finnas p ICA, COOP och andra mataffrer som har blommor i sitt sortiment. De r ganska billiga, br inte kosta ver 50:- om den inte r vldigt stor.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon