|
 Hej Skulle gärna vilja veta vad detta är för en krukväxt som jag hittade i en reaback. Gärna skötselråd också. /Arne
det är en aralia. sparsam vattning,,ljus plasering inte direkt sol
Diabolique
18-04-2005, 13:48
CITAT (pejori @ 18-04-2005, 14:23) det är en aralia. sparsam vattning,,ljus plasering inte direkt sol  Aralia? Jag tycker att det ser exakt ut som en Dracena.Den vill ha ljust men inte direkt sol och tål att torka ut lite mellan vattningarna. Rätt så lättskött.
GoSatta
18-04-2005, 14:21
ja visst måste det vara en dracena, annars blir jag förvånad
En Bloddracena. Jag sköter inte min på något speciellt sätt, vattnar regelbundet, låter jorden torka upp mellan varven. Näringspinnar under vår och sommar. Planterar om när det blir för trångt i krukan. Min står i söderfönster men inte med direkt sol. LÄNK
Sen så är det endå trotts allt en banddracena Banddracena
Jag vattnar min när bladen börjar hänga ner och jorden är torr.
Inte för att vara den som är den, men det du har är en alldeles vanlig Kantdracena ( Dracaena marginata) och absolut inget annat! Det är bland Sveriges (kanske världens) vanligaste krukväxt. http://images.google.se/images?q=%22dracae...lr=&sa=N&tab=wiStäll den en bit in i rummet och vattna ganska sparsamt. Man ser ganska tydligt att bladen hänger lite extra när den vill ha mer vatten... Det vanligaste felet är att man vattnar ihjäl den så att den ruttnar. Symptomen blir då samma som vid torka - bladen blir bruna och trillar av. Sluta då att vattna ett tag och vattna försiktigare i framtiden. En gång varannan vecka brukar vara bra. Good luck!
Jag fick en sådan i en julgrupp den växte och blev lång och ranglig. Jag tog då och klippte den i 3 bitar; en övre, en mittre, och en rotbit. Alla tre tog sig och jag fick 3st istället för en !!! De vill som sagt inte ha för mycket vatten. En bra blomma för den som glömmer vattna.
CITAT (Muguet @ 20-04-2005, 14:28) Jag tog då och klippte den i 3 bitar; en övre, en mittre, och en rotbit. Alla tre tog sig och jag fick 3st istället för en !!! Hur gjorde du med de avklippta delarna? La de i vatten tills de fick rötter eller tryckte direkt i marken? Hur snabbt fick de nya blad? Har nämligen en lång ranglig Dracena jag med och skulle vilja ha tre av den jag med.
Jag har varit tvungen att plantera om min dracaena i djupare kruka flera gånger. Den gör en lång pålrot som smiter ut genom dräneringshålet i krukan och välter krukan... I övrigt är den ganska lättskött.
Jag la dem inte i vatten utan satte alla 3 delar direkt i jord, jag var noga med att sätta mitten delen med uppsidan uppåt ( så den inte hamnade upp och ner, vet inte om det hade någon betydelse) Jag kommer inte ihåg hur snabbt de tog sig, men jag vill minnas att det inte tog så lång tid (4 veckor kanske) Vad gäller Dracenans kraftiga rötter så tar jag helt enkelt och skär bort ca. en tredjedel av rötterna när jag planterar om dem. Kanske är grymt, men de har inte klagat på min behandling !!!
CITAT (neena @ 18-04-2005, 18:56) Det vanligaste felet är att man vattnar ihjäl den så att den ruttnar. Vad skönt att höra, jag som har haft dåligt samvete för att jag inte är lika noga med att vattna den som mina andra växter. Jag tycker att den är lite tråkig på nåt vis, kanske för vanlig. Men den är ju fin.
CITAT (carol @ 21-04-2005, 16:24) CITAT (neena @ 18-04-2005, 18:56) Det vanligaste felet är att man vattnar ihjäl den så att den ruttnar. Vad skönt att höra, jag som har haft dåligt samvete för att jag inte är lika noga med att vattna den som mina andra växter. Jag tycker att den är lite tråkig på nåt vis, kanske för vanlig. Men den är ju fin.  Jag tycker att dracenan är praktisk på det viset att den "säger till" när den vill ha vatten - när bladen slokar och den börjar likna ett hopfällt paraply får den en skvätt vatten.
zaaritha
22-04-2005, 21:21
Jag skulle verklign gärna köpa ett skott av dej! Hade denna växt för ca 6 år se´n, tyckte mycket om den!
jag vet inte hur man tar skott från blomman - jag är novis dessutom kan man skicka skott med post????
zaaritha: Jag kan lova dig att du utan större ansträngning kan hitta dig en kantdracena i nästan vilken blomsteraffär som helts. Brukar dessutom finnas på ICA, COOP och andra mataffärer som har blommor i sitt sortiment. De är ganska billiga, bör inte kosta över 50:- om den inte är väldigt stor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|