Full version: Plugginbox?
Nicolina
Jag köpte en sån från willab (tror den heter så) Tycker det är svårt att hålla jämn fuktighet för jorden blir ju dygnsur. Vad tycker ni om den ? Som jag förstod det så skulle plantan poppa upp när roten var tillräckligt stor , men vissa plantor har ju inte så stort rotsystem.

Mvh Nicolina wink.gif
kerstin z5-6
jag är för "knarrig " för såna nymodigheter laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Blött ? det låter inte bra ..
jendah
Vattna bara underifrån (i hörnen, behövs inte alls vattnas ofta). Sen när du vill plantera om så trycker du ner den övre grå plastbiten så poppar plantorna upp.
Funkade utmärkt för mina tomater smile.gif
Nicolina
smile.gif smile.gif wacko.gif blink.gif
Nu känner jag mig jättedum men vadå trycker ner??
Nicolina
jendah
Det finns ju två grå plastbitar - när du sår ska den övre av dem stå "löst" uppe på den nedre, så att de uppstickande delarna i den nedre blir botten till hålen i den övre. Har man gjort så kan man sen trycka ner den mot piggarna som puttar upp jorden. Usch vad svårt att förklara (och digitalkameran är trasig...) unsure.gif
smile.gif
Lilla Selma
Jag har en sådan där Willab-variant, fast jag vet ju inte om det är samma modell som du har. Min är av frigolit i tre delar, den ena är utformad som ett vattentråg - den ska stå nederst. Den andra delen har massor av grova "piggar" på ena sidan, på andra sidan är den slät, sedan ingår också en sådan där sugande duk, som man lägger över den släta delen av piggdelen wacko.gif och låter den hänga ner i vattentråget, så att den suger upp vatten. Sedan fyller man jord i plugghålen på den tredje delen och ställer hela härligheten på den sugande duken. När man sedan vill ploppa ur pluggarna, vänder man på den andra delen så att piggarna kommer uppåt, trycker ner den jordfyllda delen över, så att piggarna ploppar ur pluggarna... laugh.gif blink.gif wacko.gif Fattar du?

Men det kanske inte är samma modell som du har...

För blött har aldrig varit något problem för mig, den suger så mycket den behöver...

Hälsar Selma som kanske varit otydlig nu....
jendah
CITAT (Lilla Selma @ 19-04-2005, 20:20)
Jag har en sådan där Willab-variant, fast jag vet ju inte om det är samma modell som du har. Min är av frigolit i tre delar, den ena är utformad som ett vattentråg - den ska stå nederst. Den andra delen har massor av grova "piggar" på ena sidan, på andra sidan är den slät, sedan ingår också en sådan där sugande duk, som man lägger över den släta delen av piggdelen wacko.gif och låter den hänga ner i vattentråget, så att den suger upp vatten. Sedan fyller man jord i plugghålen på den tredje delen och ställer hela härligheten på den sugande duken. När man sedan vill ploppa ur pluggarna, vänder man på den andra delen så att piggarna kommer uppåt, trycker ner den jordfyllda delen över, så att piggarna ploppar ur pluggarna... laugh.gif blink.gif wacko.gif Fattar du?

Men det kanske inte är samma modell som du har...

För blött har aldrig varit något problem för mig, den suger så mycket den behöver...

Hälsar Selma som kanske varit otydlig nu....

Den modellen menar inte jag... smile.gif
Lilla Selma
Jag gick in på Willabs hemsida och såg den där gråa plastvarianten - men den vet jag tyvärr ingenting om wacko.gif unsure.gif

Låter intressant på deras beskrivning i alla fall - nästan lite magisk! rolleyes.gif

Hälsar Selma
Patric
Hej!
Inte helt lätt att använda "den grå" Pluggboxen. Hade problem med att det blev fööör fuktigt, och att rotsystemet inte bredde ut sig i "pluggen - utan i vattenbehållaren... sad.gif

Skam den som ger sig, jag provar igen! Fick ett par tips på mässan; bl.a. att man ska fylla på jorden i två steg. Först ca hälften och trycka till / packa ordentligt - sedan fylla upp "som vanligt". Detta för att dels inte skölja ur den nedersta jorden, och dels för att rötterna ska växa mer i "sidled".
Läget under kontroll! blink.gif
Nicolina
Tack jendah , det tog lite tid men nu fattar jag efter mycket vridande och vändande,fast de ploppar ju inte upp särskilt mycket och nu får jag inte isär den för jag tror jag satte den fel då jag provade mig fram till vad du menade. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Caprice
Var hos Weibulls igår, de tar 295:- för pluggboxarna...

Lite väl saftigt, tycker jag... ohmy.gif

Caprice
Sollan
Om det är de ny pluggboxarna som menas köpte jag mina på mässan för 167:- /st av tillverkaren. Kanonbra tycker jag. Det har grott redan och nu har jag ställt locket på ventilayion.
Muguet
[Caprice
Skickat den 20-04-2005, 12:03
Var hos Weibulls igår, de tar 295:- för pluggboxarna...
]
Om det är POTTER GARDEN's plugbox så tar Weibulls för mycket betalt den ska enligt tillverkaren ligga runt 200:-
det priset tycker jag den var värd fungerar utomordentligt. bara man vändet den delen man har jorden i rätt när man sätter ner den i "vattenbehållaren annars blir det nog alldeles för vått. Det är också enkelt att bara ta upp enstaka skott genom att peta in fingret underifrån.
Lycka till
jendah
CITAT (Nicolina @ 20-04-2005, 10:14)
Tack jendah , det tog lite tid men nu fattar jag efter mycket vridande och vändande,fast de ploppar ju inte upp särskilt mycket och nu får jag inte isär den för jag tror jag satte den fel då jag provade mig fram till vad du menade.         biggrin.gif  biggrin.gif  biggrin.gif

Nej, de ploppar inte upp så mycket - men för mig räckte det iaf. Det fungerar bättre nästa gång smile.gif Lycka till!!

Jag är inne på andra sådden för i år med min.

(Köpte den på Blomsterlandet för 199.- förresten... Denna: Pluggbox smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon