Fia N
Hej!

Nu måste jag ha hjälp! I vår trädgård står en hel rad med äppelträd som är rättå nära grannens upphöjda altan.
Vi har inte flyttat in i vårt hus ännu och trädgården är mer eller mindre förvildad sedan förra ägaren hade hand om den.
Till min fasa såg jag nu att om inte jag klipper ner våra träd ordentligt kommer stackars grannen inte få någon sol på sin balkong i år.....
unsure.gif
För att bevara framtida grannsämja känner jag mig skyldig att göra något åt detta.....
Så min fråga är alltså. Hur mycket kan jag ta ner? Jag försöker självklart göra det snyggt, men kan jag ta ner de flesta av de nya grenar som nu skjutit upp så högt?

Kan någon hjälpa mig med lite kloka svar??

Fia wub.gif
MariaS
Du kan klippa upp till en tredjedel av trädets grenverk. Men var beredd på att du kan få vattenskott i sommar.
Under sommaren (Juli-Aug) kan man även ta nya utskjutande skott som man anser vara för mycket.

Klipp dominanta grenar som växer uppåt, inåt eller korsar andra grenar. Gå flera varv runt trädet medan du håller på, så ser du var de bästa ställena är.

Lämna inga "stumpar" över knoppar eller grenkragar. Klipp eller såga precis intill, så att såren läker fort.

MariaS
Cilla
Ju mer du beskär på våren desto snabbare och tätare kommer skotten växa och dessutom rätt upp istället för äppelträdets naturliga mer utåtriktade växtsätt. Övertala grannen om att få göra en långsiktig beskärning av trädet istället och att göra partiella beskärningar i juli, augusti eller september så blir ni av med problemet.

Titta runt på min sajt och se om det hela blir mer begripligt.
Fia N
Stort tack! Jag ska prata med grannen. Som min sambo så klokt sa så är det ju inte säkert att de vill att vi ska kapa så mycket, det kan vara skönt med lite strilande skugga på balkongen. Träden skymmer nämligen inte hela, så de kanske tycker det är skönt att ha en del i solen och en del i halvskugga....... rolleyes.gif
Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon