Full version: Billiga rosor
martinagson
Fick med posten idag reklamblad från Blomsterlandet. Säljer Flammentanz och New Dawn för 29,90 kronor styck. Snacka om billigt, men törs man köpa så billiga rosor. Flammentanz kostar ca 79 kronor på en riktig plantskola. Jag får ju tre rosor för en i stort sett.
Kajsa
Det är väl ett vårerbjudande, det är säkert inget fel på rosorna.
Inga klena rosor heller, Flammentanz zon 6 och New Dawn zon 5,
du får garanti på växterna, så klipp till.
Cellestine
Jag har köpt många utav dessa billiga rosor och dom har alla klarat sig fint och blommat jättemycke, det är nog mera att dom får stå där rosor trivs och skötseln av dom , det krävs ju inte så mycke.

Så köp så många du kan , rosor kan man aldrig få för myvke utav(tycker jag)
Mvh Cellestine.
kerstin z5-6
Har de bara en eller två grenar ovan ympen är de B kvalitet och ska inte kosta mer än 30 -40 kr -
har de tre är det billigt
fast mina Flammentanz har jag grävt upp -
Kajsa
Ser att du bor i Västerås, och då ser jag att vi fått samma reklamtidning från Blomsterlandet, det står att man också kan beställa rosor, som dom tar från en plantskola i Skåne. Och dessa tuffa rosor fryser knappast ner hårt här i mellan Sverige. Flammentanz blommar på gammal ved.
Sylvia
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2005, 18:43)
fast mina Flammentanz har jag grävt upp -

Varför krävde du upp dom..?? Gillar inte eller blev de sjuka? ohmy.gif
kerstin z5-6
Jag är mycket skeptisk till rosor som blommar på gammal ved i z5 Särskilt i gruppen klätterrosor på friland -de fungerar helt enkelt uselt ..där .
martinagson
Åker ut till Blomsterlandet i helgen och kollar. Det är ju värt ett besök och 30 spänn är ju inte hela världen. Det får bära eller brista.
Sylvia
Ja, du kan ju kolla igenom hela högen innan du köper, en o annan bättre planta hittar du säkert. 'New Dawn' är en av mina favoriter, har nog alltid haft sådana, först i föräldrahemmet, sedan i min egen trg.
Grönblomman
CITAT (Kajsa @ 18-04-2005, 19:15)
Ser att du bor i Västerås, och då ser jag att vi fått samma reklamtidning från Blomsterlandet, det står att man också kan beställa rosor, som dom tar från en plantskola i Skåne. Och dessa tuffa rosor fryser knappast ner hårt här i mellan Sverige. Flammentanz blommar på gammal ved.

Mellansverige? Ja, men vi är i zon2 smile.gif
/Västeråsare
kerstin z5-6
Jag har länge hävdat att Kajsa är en låg zonare men hon hävdar att hon bor i ett kallhål smile.gif
martinagson
Blev själv lite fundersam för jag har för mig att vi bor i zon 2 möjlig zon 3 norr om Västerås.
Kajsa
I min trädgård omgiven av kalla blåsiga fält är det zon 4 och inget annat.
På framsidan kan det vara värre än då, bor långt från mälaren, där är det naturligtvis en annan zon, varmare klimat.
kerstin z5-6
Jag bara retas kajsa laugh.gif Krister har visst z 6 nånstans i sin trädgård han med .. min baksidaesträdgård ser ut som zon 8 -1meter snö ..bläää
Kajsa
Just så är det, tror det går kallstråk både här och där, jag har funderat mycket på detta i 23 år. När jag plockade ut perenner förr tog jag bara växter som gick i hela landet, alla klenisar dog ändå efter några år.
Så då är det underbart med alla Kanada rosor. Vi odlar nog inte under så olika förutsättningar Kerstin, men jag har inga sorkar laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon