Anic
Jag har montbresia(vet inte hur de stavas) och dom "förökar" sig.
Finns det andra lökar som också förökar sig bra?

Tycker att det är roligt med blommor man kan dela med sig av.
lotta_
Scilla, är den enda jag kommer på just nu, men den blommar bara tidigt på våren.
KURT
Man kan föröka de flesta lökväxter genom någon form av delning. Jag vill minnas att Hannu Sarenström skriver endel om det i boken "Vårkänning". Genom att plocka lökfjäll kan man få många lökväxter fån en lök, men det tar några år.
Anic
Kanske man skulle ta en titt på boken då. Står det vilka lökar man kan göra det och hur?
KURT
Se tex förökning av liljor:

http://www.retoric.com/liljor/forokning.html
Näcken
Många narcisser förökar sig, vet inte om de går att dela.

Scilla kan bli ett ogräs så sätt inte det i rabatterna utan i gräsmattan.

Snödroppar har vi delat, men det tar många år innan det går.

Dahlier brukar gå att dela då man plockar upp de på hösten (om man inte glömmer som jag gjorde i höstas, få se om de överlevt vintern ute)
Blomstertanten
Det finns ju botaniska krokusar och tulpaner som sprider sig ! Speciellt gammaldags narcisser är bra på att sprida sig.
Bland liljor är de flesta hybrider bra på att föröka sig med smålökar runt "stammen", precis under jordytan. Men det tar ju några år innan de nya lökarna blommar.
kristerh
Krokusarna tycker jag sprider sig ganska friskt via babylökar wink.gif
krister
Anic
Jag har sett att det finns scillor i vissa delar av rabatterna, borde jag ta upp dem och sätta dem i gräsmattan? När gör jag det i så fall?
Fenja
Jag har mina scillor i rabatterna, SÅ fort sprider de sig inte... Om du vill ha dem i gräsmattan eller är rädd att de ska sprida sig så plockar du bort frökapslarna och sprider ut på ett annat ställe.
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
jag har också scilla i rabatterna. Tycker den är ljuvlig där smile.gif Den är ändå utblommad när det är dags för något annat och de tunna bladen försvinner ganska fort.
Om man råkar gräva bland smålökarna gör det inte så mycket, bara peta ner dem igen. De fyller ut igen nästa vår.

Lite riskfyllt att ha dahliorna kvar i jorden Näcken, även om du bor i Skåne. Om du har några som står skyddat vid en vägg eller så kan jag möjligen tänka mig att de klarat sig. Det är väntans tider för dig också laugh.gif rolleyes.gif

Fler lökar som får bebisar: gladiolus, fresia.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon